Home TesteContact Test McLaren Artura: Adaptare cu stil

Test McLaren Artura: Adaptare cu stil

de Răzvan Măgureanu
contact Mclaren Artura 2022

Cu Artura, propulsată de un V6 cu tehnologie PHEV, McLaren vrea să arate cum va fi viitorul supersportivelor – compacte, inteligente și parțial electrificate, dar fără a renunța la talentul dinamic tradițional. Să vedem cum se comportă elegantul supercar Mclaren Artura cu 680 CP și motor central.

Ah, ce vremuri erau odată! Câțiva cai-putere în plus, niște reglaje speciale ale trenului de rulare, un design mai deosebit, una sau două chestii aparte și, gata, aveai un supercar! Astăzi? Puterea? Supraestimată. Suspensiile? Supradezvoltate. Festivalul aripioarelor aerodinamice? Demodat. Azi, inginerii trebuie să electrifice, să digitalizeze, să integreze ansamblul într-o rețea și, eventual, să optimizeze puțin platforma. Cam ăsta este McLaren Artura. Până acum, constructorul britanic s-a simțit ca acasă în arena supercarurilor, cu motorul său V8 twin-turbo în diverse versiuni combinat cu o celulă de siguranță din fibră de carbon sau, după caz, cu caroserie integrală din carbon, câțiva cai-putere în plus sau chiar cu un portbagaj mai mare, în funcție de model.

Dar asta a fost până acum. Pentru că, în viitor, nimic nu va funcționa fără un pic de electrificare, vezi și cazul lui Ferrari, care a lansat două modele PHEV în același timp. Și, la fel ca Ferrari 296 GTB, Artura se bazează pe un motor V6 de 3 litri, cu bancurile de cilindri la 120 de grade.

Pe de altă parte, McLaren a preferat o abordare proprie la realizarea primului său hibrid de serie, optând pentru o platformă care combină celula de siguranță centrală din fibră de carbon cu subcadre de aluminiu în față și în spate. În eventualitatea unui accident, acestea absorb energia impactului și pot fi reparate sau înlocuite, în timp ce, până acum, trebuia înlocuit tot subansamblul. Dureros, și nu doar din cauza prețului de 230.500 de euro (în Germania).

Și mai sunt și alte chestii inteligente la această construcție – carcasa bateriei contribuie la rigidizarea ansamblului, suspensia punții din spate poate fi configurată mai sportiv datorită motorului mai compact și este mai ușoară și mai rigidă. Amortizoarele adaptive, care includ un sistem predictiv controlat electronic, ar trebui să aibă condiții optime de lucru. Pentru asta, McLaren folosește pneuri Pirelli P Zero/P Zero Corsa (cu jante de 19 inchi pe față și de 20 în spate) echipate cu senzori de presiune.

contact Mclaren Artura 2022

130 kg de balast hibrid
În general, informațiile de la bord sunt furnizate prin propriul sistem Ethernet al mașinii, avantajul fiind atât rapiditatea, cât și reducerea cu un sfert a cablajului comparativ cu un sistem clasic. Ajutat de motorul electric în formă de disc, care produce 95 CP și 225 Nm și e integrat în noua cutie de viteze cu opt trepte și ambreiaj dublu, V6-le biturbo de 585 CP pornește cu mai puțin efort. Cum spuneam, este evident că Artura e un model complet nou și rămâne sub 1,5 tone, în ciuda celor 130 kg ale sistemului hibrid. Bateria de 88 kg, cu cinci module, răcită, furnizează 7,4 kWh neți, suficienți pentru o viteză maximă de 130 km/h în regim electric sau 31 km de rulare strict cu motorul electric.

V-ați plictisit? OK. La turație maximă, înflăcăratul V6 twin-turbo duce mașina de la 0 la 100 km/h în 3 secunde, la 200 în 8,3, iar până la 300, are nevoie de 21,5 secunde, cu plecare de pe loc. Dar cum se simte acest atlet? Ușor, echilibrat și onest. Nu degeaba insistă cei de la McLaren asupra direcției asistate electrohidraulic, care combină o forță în volan optimă cu un răspuns fin. Niciodată prea nervoasă, niciodată prea lentă în reacții. Întotdeauna de încredere și predictibilă.

Cum este obiceiul la McLaren, Artura îi ușurează șoferului viața la volan, rolul acestuia fiind doar să acționeze direcția – da, o nebunie! Toate butoanele de control au fost plasate în jurul volanului, nu pe el. În 2022 pare ciudat să vezi un volan de supercar fără niciun buton pe el. Și, cu siguranță, nu dai nici de enervantele butoane capacitive. Slavă Domnului! Rămâne însă de văzut dacă adoptarea displayului stil iPad pe consola centrală este și ea o idee bună.

contact Mclaren Artura 2022

Modurile de condus și butoanele sistemelor de asistență sunt ușor de acționat în timpul mersului, ceea ce influențează atât „strategia“ hibridă, cât și dinamica. Există inclusiv un mod special pentru drift, care lucrează cu ajutorul diferențialului spate controlat electronic.

contact Mclaren Artura 2022contact Mclaren Artura 2022contact Mclaren Artura 2022contact Mclaren Artura 2022
contact Mclaren Artura 2022

Propulsorul V6 nu este nicidecum un downsize umflat, ci mai degrabă un sportiv turbo rafinat, capabil de turații mari. În funcție de modul de condus, Artura folosește motorul electric când rulezi încet, apoi temperamentul începe să se manifeste tot mai intens pe măsură ce treci în celelalte programe de rulare. În acest fel, motorul electric ajută propulsorul V6 cu o cursă scurtă a pistonului să depășească fazele relativ slabe de la turații reduse și permite schimbări foarte rapide de trepte (200 de milisecunde). În acest timp, injecția directă la 350 de bari, turbinele simetrice cu supape wastegate controlate electronic și traseul scurt al evacuării permit reacții rapide și creșterea imediată a turației – zona roșie la 8200 rpm și limitare la 8500.

La plecare, nu trebuie neapărat să pornești motorul de 3 litri, dar vrei s-o faci. În special pentru că trage bine încă de la turații mici, iar apoi, devine tot mai incitant, pe măsură ce viteza crește. Cinci, șase, șapte, opt – bara turometrului clipește pe display, iar Artura devine tot mai rapidă și ajunge la viteze foarte mari. Fără dramatism. Eficient. La fel ca schimbările ultrarapide de trepte, fără smucituri, în sus și în jos, însoțite de un sunet incitant. Fără scandal, fără timpi morți. Ceea ce e tipic pentru McLaren, care, de obicei, păstrează o distanță de siguranță până la exces.

blank

Standard

Asta este valabil și pentru Artura, care virează cu precizie matematică și întotdeauna se arată dedicată configurației cu motor central și tracțiune spate. Pur și simplu livrează performanță, niciodată stresant, dar solicitându-te uneori, atunci când este necesar.

La fel stau lucrurile și cu sistemul de frânare, lipsit de sarcina de recuperare a energiei. Îți dă încredere și îți face plăcere. Cum? Cu un punct de presiune ferm, natural, cu feedback ușor de interpretat și reacții prompte. Două tururi în forță pe circuitul Ascari nu impresionează prea tare sistemul de frânare cu etriere cu șase pistonașe în față, patru în spate și discuri ceramice.

Marșarier electric
În locul unui pinion dedicat pentru marșarier (transmisia este mai compactă comparativ cu a predecesorului, în ciuda unui raport în plus), Artura folosește motorul electric pentru a merge în marșarier. Bateria are întotdeauna o rezervă de energie pentru asta. Apropo de baterie, aceasta poate fi încărcată de către motorul termic sau prin cablu (în 2.5 ore până la 80%). Dar, cum spuneam, nimic nu mai merge fără electricitate în aceste vremuri, mai ales când trebuie să declari consumuri mici pe hârtie.

Concluzie

Este îmbucurător faptul că Artura a păstrat caracteristicile tradiționale ale mărcii, în ciuda presiunilor contemporane ale electrificării. Și asta, nu doar datorită direcției cu asistare electrohidraulică și volanului lipsit de butoane, ci și setărilor care generează o experiență autentică, în locul unei furtuni sintetice, dar și frânelor excelente. Adăugăm la asta satisfacția turațiilor mari și plusul dat de motorul electric în tot acest ansamblu.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Coupé cu două locuri. L × l × h: 4539 × 1913 × 1193 mm. Ampatament: 2640 mm. Portbagaj: 150 l. Masă proprie: 1498 kg
Tren de rulare
Suspensie cu brațe duble față, multilink spate, arcuri elicoidale față/spate. Frâne cu discuri ceramice față/spate. Pneuri față 235/35 R 19, spate 295/35 R 20
Transmisie
Tracțiune spate, cutie cu ambreiaj dublu și 8 trepte
Propulsie
V6 turbo, cilindree 2993 cm³, putere 430 kW (585 CP)/7500 rpm, cuplu maxim 585 Nm/2250 rpm. motor electric putere max.
70 kW, cuplu max. 225 Nm. putere sistem 500 kW (680 CP), cuplu sistem 720 Nm. baterie litiu-ion, capacitate netă 7,4 kWh
Performanțe
0– 100/200 km/h         3,0/8,3 s
Viteză maximă       330 km/h
Consum mediu (WLTP)     4,6 l + nc. kWh/100 km
Preț de bază (Germania)
McLaren Artura             230.500 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?