Peugeot e-3008 deschide balul unei noi generații de modele electrice în grupul Stellantis, fiind construit pe complet noua platformă STLA Medium. În test, e-3008 în versiunea cu un motor de 213 CP și bateria mică, de 73 kWh utili.
Peugeot 3008 este unul din cele mai de succes SUV-uri compacte din Europa, vârful vânzărilor fiind înregistrat în 2018, când a depășit 200.000 de unități vândute. A treia generație a fost prezentată în toamna anului trecut, în februarie au început vânzările versiunii mild hybrid, iar de curând, cele ale versiunilor PHEV și electrică.
Noul 3008 este prima generație care are o versiune pur electrică, construită pe noua platformă STLA Medium a grupului Stellantis, ce debutează la e-3008. E o platformă dezvoltată cu prioritate pentru propulsia electrică, dar care poate primi și propulsie mild sau plug-in hybrid. Câteva date despre platformă: arhitectură la 400 V, tracțiune față în combinație cu motor de 213 sau 231 CP sau tracțiune integrală și două motoare de 326 CP în total. Cele trei versiuni pot fi combinate cu două baterii: de 73 kWh utili pentru versiunea de 213 CP și pentru cea cu două motoare de 326 CP și de 93 kWh pentru varianta Long Range cu un motor de 231 CP.
Noi am avut pentru test singura versiune electrică disponibilă deocamdată, cea de 213 CP, cu baterie de 73 kWh, în echiparea de top, GT, dar există și echiparea Allure.
Interior premium
Prima impresie e extrem de favorabilă. La deschiderea ușii ne întâmpină un interior elegant, cu materiale de foarte bună calitate: unul textil îmbracă zona centrală a bordului și partea dinspre șofer a tunelului median, plastice moi sunt pe tunelul median și fețele de uși, buzunare ușilor din față sunt capitonate, volanul mic, gros și teșit în părțile superioară și inferioară e îmbrăcat în piele, iar excelentele scaune certificate AGR sunt opțional îmbrăcate în piele Nappa neagră, cu elemente din piele ecologică și material textil și au reglaj electric, suport pneumatic lombar, masaj și ventilație, plus că sunt încălzite (1918 euro).
Deși este un SUV, poziția de condus e destul de joasă și ești foarte bine integrat în mașină. În plus, la fel ca la BMW și Mercedes, scaunele au o funcție prin care lateralele se strâng pe lângă tine când abordezi un drum mai virajat. Apeși un buton de la baza scaunului, apoi, de pe displayul multimedia, reglezi lățimea spătarului separat pentru șofer și pasager.
Cu schimbătorul plasat în bord, ca la Porsche Taycan, a rămas loc foarte mult pe tunelul median, unde sunt trei compartimente pentru depozitare, două dintre ele cu capac și cu un volum impresionant. Foarte bine plasată, ascunsă de razele soarelui, este zona de încărcare wireless a telefonului, însă compartimentul e prea plat, iar în timpul virajelor, telefonul poate zbura stânga-dreapta.
Punctul de atracție e, fără îndoială, displayul curbat de 21 de inchi, care este practic un singur ecran. Doar la Allure sunt două ecrane de câte 10 inchi grupate pe același display curbat, dar la GT e unul singur. Există patru layouturi prestabilite pentru instrumentele digitale de bord și trei pentru sistemul multimedia, dar acestea se pot configura și după dorință. Organizarea meniurilor nu este însă cea mai intuitivă, așa că ai nevoie de puțin timp de acomodare, iar pictogramele din instrumentele digitale de bord se acționează în continuare ca la vechile modele Peugeot, de la butoanele aflate în capătul manetelor de semnalizare și pentru faruri. De asemenea, grafica instrumentelor de bord nu e prea sugestivă și sunt utilizate multe culori închise.
Butoanele tactile de pe volan acționează sistemul audio (dreapta) și pilotul automat adaptiv (stânga), iar pentru volumul audio există și un buton practic rotativ pe tunelul median. Am apreciat mai puțin că în locul toggle switch-urilor care făceau un clic plăcut la atingere au apărut acum zece comenzi tactile pe consola centrală, primele cinci făcând legătura cu meniurile uzuale – radio, telefon, navigație etc. –, iar celelalte cinci, care apar prin glisare cu degetul, putând fi configurate.
Cu ecranul curbat de 21 de inchi montat în consolă deasupra bordului, avem o nouă generație i-Cockpit, numai că vizibilitatea nu s-a îmbunătățit. Pentru persoane înalte de 1,82 metri, ca subsemnatul, dacă poziționezi scaunul cât mai jos este obligatoriu să cobori și volanul la minim, pentru că altfel partea de sus va obtura o parte din elegantul ecran.
În spate este loc decent la cap și la picioare, dar, din cauza bateriei montate în podea, șezutul e poziționat destul de jos și stai cu genunchii în aer.
Volumul standard al portbagajului este de 520 de litri, indiferent de forma de propulsie, și e de apreciat că are podea mobilă în două poziții, un compartiment mare pentru cabluri sub podea și un sistem de blocare a podelei în poziția ridicat când umbli la cablurile de încărcare.
La fel de frumos ca interiorul e și exteriorul cu alura de SUV-coupé, dar vei plăti tribut montantului posterior lat și lunetei plonjate, care limitează câmpul vizual trei sferturi spate, în ciuda prezenței micului geam triunghiular în spate. De aceea merită opțiunea camerei la 360 de grade.
Suspensie sport, motor soft
Noul e-3008 are o suspensie fermă, care contribuie la reducerea ruliului în viraje. În curbele rapide, mașina grea de 2108 kg se înclină foarte puțin, este plăcută la condus, iar volanul de diametru mic îți dă senzația de agilitate. Tracțiunea față e sigură, dar are limitele ei în ceea ce privește subvirarea, iar pe ud, electronica trebuie să lucreze serios pentru a gestiona cuplul de 345 Nm de pe puntea din față. Din cauza suspensiei ferme, denivelările scurte sunt amortizate destul de aspru, și acest lucru este mai evident la viteze mici. Având în vedere aspirațiile premium sugerate de interiorul elegant și de numeroasele echipamente de lux, ne așteptam la un confort mai rafinat al suspensiei.
În schimb, aspirația de model premium la care visează Peugeot pentru noile generații este confirmată de nivelul general de zgomot, care e foarte redus, cu excepția celui care provine de la aerul condiționat când se trece de treapta a cincea de ventilație din cele opt.
Motorul de 213 CP și 345 Nm nu promite performanțe de excepție, accelerația 0–100 km/h durând destul de mult, 8,8 secunde, iar viteza maximă e limitată la 170 km/h. Prin comparație, Renault Scenic E-Tech cu bateria mare, de 87 kWh capacitate brută, și motor similar, de 218 CP, are nevoie de numai 7,9 secunde, ca să nu mai vorbim de Tesla Model Y cu cel mai slab motor (299 CP) și cea mai mică baterie, care ajunge la 100 km/h în 6,9 secunde.
De altfel, cifrele confirmă ușoara letargie a motorului. Dacă în Eco puterea este limitată și performanțele sunt reduse, nici în modul Sport accelerațiile și reprizele nu sunt prea rapide. e-3008 accelerează liniar, dar fără a avea un răspuns prea viguros nici atunci când culci accelerația la podea. O explicație poate fi și masa mare, modelul testat, cu bateria mică, cântărind cu 266 kg mai mult decât Renault Scenic cu bateria mare, de 87 kWh.
Deși este o platformă nouă și modernă, STLA Medium oferă doar arhitectură la 400 V, însă puterea de încărcare la stații DC e decentă, de 160 kW, în timp ce la AC se încarcă cu până la 11 kW. Peugeot promite o autonomie de 522 km, dar noi nu am reușit să parcurgem mai mult de 280 cu 76% din baterie. Asta înseamnă o autonomie totală de circa 370 km, mult mai mică decât cei 522 promiși, însă există circumstanțe atenuante, deoarece testul s-a desfășurat pe o temperatură de 42 de grade, și climatizarea a funcționat la vitezele a cincea și a șasea în majoritatea timpului. Însă această autonomie a fost obținută în condițiile unui condus în modurile Eco și Normal, fără a abuza de pedala de accelerație. Probabil că fără climatizare și în condiții mai umane de temperatură sunt posibile valori de 400 km.
50.000 de euro cere Peugeot pe versiunea de top, GT, dar mai trebuie să plătești suplimentar pachetul de asistență de top, cu cameră la 360 de grade, pilot automat adaptiv și schimbarea semiautomată de bandă (1423 de euro), scaunele cu reglaje electrice, ventilație, masaj și tapițerie de piele (1918 euro). Astfel, ajungi la 53.000, și un Scenic esprit Alpine echipat similar, cu baterie mai mare și autonomie WLTP de 625 km, este cu 3000 mai ieftin. Ca să nu mai vorbim de Tesla Model Y Long Range (autonomie WLTP de 600 km), care costă 48.990 de euro.
Verdict
Noul Peugeot e-3008 atrage prin calitatea interiorului, echiparea standard generoasă și designul exterior. Suspensia fermă mizează pe cartea dinamicii, dar suferă pe drumuri cariate. Motorul de 213 CP nu își arată vigoarea din cauza masei mari, iar autonomia reală a fost destul de departe de cifrele promise, e adevărat în condiții de temperatură extremă. Prețul este ușor mai mare decât al rivalilor, lucru justificat în parte de calitatea interiorului.
Caroserie
SUV-coupé cu 5 locuri. L × l × h: 4542 ×1895 × 1641 mm. Ampatament: 2739 mm. Portbagaj: 520–1480 l. Masă proprie: 2108 kg
Tren de rulare
Suspensii față braț transversal/MacPherson, spate multilink/arcuri elicoidale, frâne față/spate cu discuri ventilate, pneuri 235/50 R20
Transmisie
Tracțiune față, raport de transmisie fix
Propulsie
Motor electric, putere maximă 157 kW (213 CP), cuplu maxim 345 Nm. Baterie litiu-ion, capacitate netă 73 kWh
Performanțe
0–100 km/h 8,8 s
Viteză maximă 170 km/h
Consum mediu (WLTP) 16,9 kWh/100 km
Autonomie (WLTP) 522 km
Preț de bază
Peugeot e-3008 GT 213 CP/73 kWh 50.000 euro