A treia generație Audi Q5 este construită pe platforma PPC, versiunea cu propulsie convențională a noii platforme PPE și vine cu motoare diesel și benzină cu tehnologie mild hybrid și cu noua planșă de bord de la Q6 e-tron.
Prima generație Audi Q5 (nume de cod R8) a fost lansată în 2008 și a stat pe piață până în 2017, fiind al doilea SUV al gamei după Q7. În 2017 a apărut cea de-a doua generație (nume de cod Q5 FY) care în 2021 a primit și versiune Sportback. A treia generație prezentată acum este și ultima cu motoare termice.
Noua generație are o siluetă mai zveltă inspirată din cea a lui Q6 e-tron și este puțin mai lungă decât fosta generație. Q5 are o capotă lungă și plată și faruri mai subțiri care integrează grila hexagonală cu textura de fagure, ce se extinde mai mult în partea inferioară. Acoperișul se termină cu un eleron destul de generos și în spate se remarcă bara de protecție inovatoare, de asemenea cu o structură tip fagure, stopurile OLED interconectate între ele și tevile de eșapament cu formă diferită în funcție de tipul de propulsie.
Audi a pus foarte mult accent pe aerodinamică și acustică în noul Q5. Umerii caroseriei sunt pronunțați și înalți, linia geamurilor cu rama cromată se ridică ușor spre spate, prizele de aer din lateralul grilei canalizează aerul pe lângă roțile față, iar forma oglinzilor a fost optimizată aerodinamic. Audi Q5 rulează pe jante cu diametre cuprinse între 17 și 19 inchi, iar modelele S și cele cu pachet S line exterior au standard jante de 19 inchi.
Forma țevilor de evacuare depinde de tipul propulsiei: una singură dreptunghiulară pe fiecare parte pentru motoarele pe benzină, două pătrate pe partea stângă pentru diesel și câte două țevi de eșapament rotunde duble pe fiecare parte pentru modelele S.
Bancheta spate este culisantă, iar volumul portbagajului poate ajunge până la 1473 litri cu bancheta spate împinsă la maximum spre înainte.
Sunt disponibile trei versiuni: Basic, Advanced și S line exterior, iar modelul S are un design exterior personalizat. la pachetele S line exterior și modelele S, prizele de aer sunt mai mari și au look-ul unor tuburi aero în formă de L, iar difuzorul spate este mai sportiv. Pachetul Black exterior și culorile metalizate Ultra Blue și Sakhir Gold și cea cu efect perlat Daytona Grey sunt disponibile exclusiv la modelele S și la cele cu pachet S Line exterior. În total, paleta de culori pentru noul Audi Q5 include unsprezece nuanțe.
Versiunea Sportback va urma mai târziu.
Trei motorizări la start toate cu mild hybrid
Audi Q5 utilizează platforma PPC (Premium Platform Combustion) pentru motoarele termice montate longitudinal, care stă și la baza noului Audi A5. la start sunt disponibile trei motorizări, toate cu sistem mild hybrid pe 48V și cutie de viteze cu 7 trepte și dublu ambreiaj.
Modelul de bază este Audi Q5 2.0 TFSI cu motor turbo de 2 litri cu 204 CP și 340 Nm și tracțiune față, tracțiunea integrală fiind opțională.
Urmează dieselul de 2 litri (EA 288 Evo) cu 204 CP și 400 Nm, disponibil exclusiv cu tracțiune integrală.
Modelul de top este Audi SQ5 cu motor V6 TFSI de 3 litri care dezvoltă 367 CP și 550 Nm.
Toate trei versiunile au sistem mild hybrid pe 48V cu starter generator integrat de 24 CP și 230 Nm, alimentat de la o baterie litiu-fosfat de fier cu o capacitate de 1,7 kWh. Datorită capacității mai mari, deși este un mild-hybrid, starter generatorul nu sprijină motorul doar la pornire și la accelererare ci permite și deplasarea complet electrică la manevrele de parcare și la frânare poate recupera până la 25 kW.
Ulterior vor fi disponibile și alte motorizări cu tehnologie mild hybrid și ceva mai târziu și Plug-in Hybrid cu o autonomie electrică de peste 100 km. O versiune electrică nu va fi oferită deoarece există deja Q6 e-tron, construit împreună cu Porsche Macan EV pe noua platformă PPE
Suspensia de bază este clasică, cu arcuri de oțel, iar opțional se oferă o suspensie sport (standard la SQ5). Suspensia standard în combinație cu sistemul pasiv de amortizare (FSD – Frequency Selective Damping) conferă mai mare agilitate punții față și o fermitate mai mare în comparație cu vechea generație. Opțional se oferă o suspensie pneumatică adaptivă despre care Audi spune că are o plajă mai largă de reglaj între modurile Sport și Comfort.
Pachetul standard de sisteme de asistență include asistență la parcare spate cu afișarea distanței, pilot automat cu limitator de viteză, asistent de bandă, un asistent de eficiență și un asistent de oboseală.
Pachetul opțional Adaptive Driving Assistant plus care folosește navigația vine cu pilot automat adaptiv inteligent care adaptează viteza în funcție de limitele de viteză, intersecții, semafoare iar Active Front Assist combină patru funcții: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist, and Front Cross Traffic Assist.
Interior inspirat de la Q6 e-tron
Deoarece platformele PPC și PPE sunt înrudite, acestea utilizează aceeași arhitectură electronică E3 1.2. Astfel, la fel ca și la Q6 e-tron planșa de bord este dominată de ecranul curbat care înglobează displayul de 11,9 inchi pentru instrumentele de bord virtuale și cel de 14,5 inchi pentru sistemul multimedia MMI. De asemenea, pasagerul față are propirul display de 10,9 inchi. De aceea, sistemul de operare este similar cu cel de la Q6 e-tron.
Lansare și prețuri
Audi produce și noua generație Q5 în uzina din San José Chiapa, Mexic, de unde se exportă rapid pe cea mai mare piață, care este SUA. Comenzile pentru Europa vor începe în septembrie, iar primele livrări în primul trimestru din 2025. În Germania prețurile sunt următoarele:
Q5 2.0 TFSI tracțiune față 52.300 euro
Q5 2.0 TFSI Quattro 54.650 euro
Q5 2.0 TDI Quattro 57.100 euro
SQ5 82.900 euro