Home Auto util Test pneuri de vară 2023: Conduci mai mult, frânezi mai puțin?

Test pneuri de vară 2023: Conduci mai mult, frânezi mai puțin?

de Dan Damian
Test Pneuri de vară 2023 _6

Cea mai mică rezistență la înaintare pentru autonomie maximă. Pneurile dezvoltate special pentru mașinile electrice pot face asta. Acest test arată ce compromisuri au trebuit făcute și dacă astfel de anvelope ajută și motoarele termice să fie mai economice.

Zece anvelope de vară 255/45 R 20 V, W, Y pentru mașini electrice și cu motoare termice

Dragi cititori, am putea să vă amintim puțină fizică de la școală la începutul acestui test? Da? Este vorba despre rezistența la rulare pe care o opune un vehicul mișcării sale, iar aici, vorbim în special despre cea a anvelopelor. Oricine a încercat vreodată să împingă o mașină pe teren plat știe că e nevoie de multă forță pentru a face acest lucru.

În contextul testelor de pneuri de vară și al performanțelor acestora pe drumuri uscate și umede, este important să știți că schimbarea anvelopelor nu presupune doar alegerea celor mai bune modele, ci și utilizarea echipamentului corect. Dacă, după ce ați citit acest test și v-ați hotărât să înlocuiți pneurile, un cric auto și o cheie pentru roți sunt esențiale pentru a efectua schimbul în condiții de siguranță. Asigurați-vă că aveți și blocaje de roți pentru a stabiliza vehiculul în timpul ridicării, mai ales dacă schimbați anvelopele într-un loc fără suprafețe plane. Aceste unelte vă vor ajuta să vă asigurați că noile pneuri de vară sunt montate corect, astfel încât să beneficiați de performanțe optime și siguranță în timpul condusului pe drumurile calde și uscate ale sezonului.

O mare parte din aceasta este necesară pentru a învinge rezistența la rulare a anvelopelor, care e cauzată în principal de faptul că materialul anvelopei (rotunde) trebuie deformat într-o suprafață plană pentru a rula pe șosea. Mărimea acestei forțe depinde de doi factori: greutatea vehiculului – cu cât este mai greu, cu atât este necesară o forță mai mare – și coeficientul de rezistență individual al anvelopei. Diferiți parametri influențează acest coeficient numit „f“. Printre ei se numără presiunea aerului din anvelopă, dar și designul, și diametrul acesteia.

Test Pneuri de vară 2023 _6

După cum știu bicicliștii, cu cât diametrul unei roți este mai mare, cu atât e nevoie de mai puțină energie pentru a aplatiza pneul pe suprafața de contact cu drumul. Dar nu numai bicicliștii profesioniști folosesc acest efect la bicicletele lor de competiție cu rezistență redusă la rulare, ci și designerii auto echipează mașinile electrice cu roți mari, pentru un consum mai mic de energie și o autonomie mai bună. Prin urmare, pentru testul nostru am decis să folosim anvelope 255/45 R 20. 20 de inchi? Credeți că e o mărime prea exotică? Azi, nu mai este. Chiar și mașinile electrice, precum Volkswagen ID.4, sunt echipate cu roți de această dimensiune încălțate cu pneuri având rezistență scăzută la rulare.

Nu degeaba, pentru că roțile mari sunt mai capabile să susțină greutatea mai mare a mașinilor electrice. Comparativ cu automobilele cu motoare termice, de obicei cele electrice au între 200 și 600 kg în plus. O masă adițională la care aceste pneuri reacționează mai puțin sensibil decât anvelopele standard, asta și datorită înălțimii flancurilor (45% în cazul nostru).

Mai puțin înseamnă mai mult

Deci, cum pot fi minimizate forțele de rezistență la rulare care inhibă propulsia? Fie prin reducerea greutății vehiculului, ceea ce probabil va fi dificil cu multe vehicule electrice, fie prin dezvoltarea în continuare a anvelopelor, cu prioritatea obținerii celei mai scăzute rezistențe la rulare. Și exact asta s-a întâmplat în ultimii ani. Falken, Hankook, Michelin și Pirelli furnizează acum astfel de anvelope, unele dintre ele fiind deja standard la diferite modele. Cu sufixe ale numelui precum „e“, „Elect“ sau „Ion“, acestea pot fi identificate cu ușurință ca pneuri care pot crește autonomia.

Test Pneuri de vară 2023 _6

Totuși – și experiența a demonstrat asta –, construcția special dedicată obținerii celei mai mici rezistențe la rulare vine cu dezavantaje în alte părți. Arhitectura și compușii pneurilor anterioare dedicate obținerii unei rezistențe reduse la rulare aveau adesea dezavantaje la capitolele legate de siguranță, cum ar fi frânarea pe suprafețe ude și acvaplanare, dar și în ceea ce privește confortul și zgomotul rulării. Pentru a afla dacă și în ce măsură cele mai noi pneuri prezintă compromisuri la aceste capitole, am comparat trei modele de pneuri cu dimensiunea amintită, special optimizate pentru mașinile electrice, cu șase modele de top dezvoltate conform criteriilor standard. Mai mult, pentru a răspunde la întrebarea dacă aceste pneuri sunt potrivite și mașinilor echipate cu motoare termice, am folosit Kia Sorento, un SUV cu motorizare diesel, care este comparabil ca masă cu pur electricul model Kia EV6.

Trei pentru autonomie

Noile pneuri trebuie să se ridice la nivelul anvelopei standard a modelului EV6, care are deja o rezistență la rulare destul de scăzută, o versiune OE (Original Equipment) a lui Conti PremiumContact 6 special adaptată și etichetată pentru această mașină. Un pneu care, de altfel, poate fi furnizaă în mod normal de către dealerii de anvelope sau de cei de la Kia. La fel ca și Michelin PS 4 SUV Acoustic, care a participat și el la test, aceasta are o spumă izolatoare pe partea interioară a benzii de rulare, care ține zgomotele neplăcute departe de interiorul vehiculului și astfel face ca anvelopa să pară silențioasă și confortabilă, fără a afecta dinamica și eficiența condusului! Trei noi modele de pneuri încep acest test cu o rezistență la rulare chiar mai mică decât a anvelopei standard și sunt astfel deosebit de potrivite pentru mașinile pur electrice: eZiex de la Falken, care țintește victoria în materie de eficiență cu un coeficient de rezistență la rulare de 5,7, determinat de noi; Michelin ePrimacy, destul de scump, dar recunoscut pentru rezistență, cu o valoare de 5,9; Pirelli Scorpion Elect, cu un coeficient de 6,4. Și acesta este optimizat pentru masa ridicată a mașinii, cuplul mare al motoarelor electrice și confortul acustic ridicat. Pe lângă aceste anvelope, am fi dorit să includem în test și cele mai noi astfel de pneuri, precum Hankook Ion, Pilot Sport EV de la Michelin sau Pirelli P Zero Elect. Însă aceste anvelope, deși disponibile la momentul publicării testului, nu erau disponibile în specificații adecvate pentru testul desfășurat în toamna anului 2022.

Eficiență și aderență?

Test Pneuri de vară 2023 _6

Conti SportContact 7, introdus abia anul trecut și optimizat pentru mașinile sport puternice, nu tocmai ușoare, reușește acest lucru. Acesta combină aderența, dinamica și eficiența și, cu un coeficient de rezistență la rulare de 7,2, depășește chiar și modelul standard PremiumContact de la Kia. De asemenea, Azenis FK520, de la Falken, cu un coeficient de 7,6, este programat mai mult pentru sport. Îl urmează GT Radial SportActive 2, mai accesibil, cu 7,7. Cu 8,0 kg/t în coeficientul Rowi, silențiosul Michelin Pilot Sport 4 (PS 4) SUV Acoustic este mai degrabă adaptat cerințelor SUV-urilor dinamice, care, din cauza rezistenței mai mari la rulare – aici, în special a rezistenței aerodinamice –, pierde puțin la capitolul confort. Pneul Maxxis Victra Sport 5, mai degrabă ieftin, și cel foarte sportiv, dar scump, Bridge-stone Potenza Sport, sunt, de asemenea, mai energofage, cu 8,8 și 9,1.

Siguranța înainte de economie

Test Pneuri de vară 2023 _6

Siguranță maximă prin distanțe de frânare scurte – aceasta este prioritatea principală în testele de anvelope realizate de auto motor und sport, indiferent de sistemul de propulsie al mașinii. În timp ce în probele noastre de la 100 km/h pe asfalt uscat există o diferență de aproximativ 2,5 metri în ceea ce privește distanța de frânare între noul Conti SportContact 7, care se comportă deosebit de bine în acest caz, și Pirelli Scorpion Elect, cu rezistență mai mică la rulare la decelerarea de la 80 km/h pe ud, Michelin ePrimacy, cu o rulare deosebit de lină, este cel care învinge cu 3 metri pneul accesibil de la GT Radial. Anvelopa cu cea mai mică rezistență la rulare din cadrul testului este puternică și la frânarea pe carosabil umed, eZiex, de la Falken, clasându-se în fața lui Falken Azenis și Conti SportContact 7. Așadar, distanțele de frânare scurte și eficiența ridicată nu par a fi o contradicție până la urmă. Dar atunci care sunt compromisurile? De fapt, condusul dinamic, aderența în viraje sau acvaplanarea (a se vedea tabelul) sunt efectele care se reflectă mai mult sau mai puțin negativ în imaginea de ansamblu și, prin urmare, în evaluare. Mai exact, eZiex, de la Falken, și ePrimacy, de la Michelin, cer concesii în ceea ce privește aderența în viraje pe carosabil umed și acvaplanare pentru consumul uimitor de scăzut din proba eco, puțin peste 13 kWh/100 km. Elect, de la Pirelli, renunță și el la o anumită distanță de frânare pe carosabil umed, pentru eficiența sa ridicată. Din cauza distanțelor de frânare destul de mari pe asfalt uscat, se situează clar în urma pneurilor Falken și Michelin. Și anvelopele de la mijlocul clasamentului nostru de eficiență? Aici, Conti SportContact 7, Falken Azenis, GT Radial SportActive 2 și Michelin Pilot Sport 4 SUV Acoustic înregistrează valori ale consumului în jurul a 15 kWh/100 km. De asemenea, anvelopa standard Kia Conti PremiumContact 6 se încadrează aici. Pneul OE, cu adaptarea sa precisă pentru modelul EV6, are oare un avantaj aici? Nu mai are. Performanțe – aderența pe carosabil umed, precum și echilibrul în viraje ar putea fi mai bune. Dar, în ceea ce privește siguranța la frânare pe asfalt uscat, este încă la zi. Surprinzător, la același nivel de eficiență e noul și sportivul Conti SportContact 7. Deși se apropie doar la jumătate de metru de valorile liderului în ceea ce privește frânarea pe carosabil umed, frânează cel mai bine pe uscat și nu are aproape niciun alt punct slab. Un candidat la victoria testului? Să vedem.

Eficient și accesibil?

Ce se întâmplă cu cele două anvelope presupuse a fi cele mai ieftine din test, Falken Azenis FK520 și GT Radial SportActive 2? Cu performanțe foarte echilibrate și doar mici slăbiciuni la rularea dinamică, pe asfalt ud, în viraje, Falken poate ține cu siguranță pasul cu performanțele mărcilor cu prețuri mai mari. GT Radial, pe de altă parte, cu o rezistență la rulare acceptabilă, dar și distanțe lungi de frânare pe ud, nu poate recupera pe asfalt uscat și trebuie retrogradat. Oarecum mai scump, cu o rezistență la rulare crescută, dar cu o siguranță bună în viraje pe drumuri umede și uscate, Maxxis Victra Sport 5 SUV 2 are un comportament dinamic de nivel redus, dar totuși echilibrat. În ciuda lipsei de aderență în timpul frânării, reușește chiar să se plaseze în fața lui Pirelli la suma tuturor caracteristicilor.

Test Pneuri de vară 2023 _6

Sportul nu este economic

Care dintre ele mai lipsește? A, da, Bridgestone. Și el este o anvelopă sport. Cu toate avantajele și dezavantajele sale. Aderență remarcabilă în viraje pe ploaie, performanțe deosebite pe uscat, dar numai dacă are temperatura necesară. Chiar și cele 14 grade care au predominat în zilele de testare au fost prea puține. Cu alte cuvinte, un adevărat pneu specializat de vară, pe care l-am recomanda mai degrabă adevăratelor mașini sport. Subiecte precum eficiența și rezistența la rulare nu prezintă prea mult interes pentru Potenza Sport. Nici confortul nu este treaba lui, iar frânarea pe carosabil umed nu e foarte convingătoare. Prin urmare, ne este greu să îl recomandăm pentru mașinile electrice, în ideea unui plus de autonomie. Dar care ar fi, în opinia noastră, cea mai bună anvelopă actuală pentru modelele electrice dinamice? În mod clar, e Michelin ePrimacy, care, cu siguranța sa ridicată la rulare combinată cu o rezistență minimă la rulare câștigă evaluarea secțiunii electrice, chiar în fața lui Falken eZiex și Conti SportContact 7. Cu toate acestea, dacă accentul se pune mai mult pe siguranța și dinamică a condusului decât pe cea mai mare eficiență posibilă sau, dacă conduceți o mașină cu un motor termic mai puțin sensibil la autonomie, ar trebui să optați pentru Conti SportContact 7, care este în mod clar cel mai bun performer în ceea ce privește caracteristicile generale. Decizie dificilă? Atunci, haideți să punem față în față câștigătorii testului nostru de anvelope de pe Kia EV6 în ceea ce privește, pe de o parte, eficiența, iar pe de altă parte, dinamica. Conti SportContact 7 versus Michelin ePrimacy – confruntare doar în ceea ce privește frânarea pe uscat și autonomia electrică. La proba de frânare de la 100 km/h, scorul este de 34,1 la 34,9 metri, iar la capitolul autonomie (calculată la 70 kWh din totalul de 77 al bateriei lui EV6), 467 la 521 km. Asta înseamnă că 54 km de autonomie în plus costă 0,8 metri distanță de frânare? Să o spunem altfel: În prezent, trebuie acceptat faptul că frânarea este cu 2,3% mai slabă pentru a putea merge cu 12% mai mult. Este acest lucru valabil și pentru mașinile cu motoare termice? Cele câteva procente, dragă industrie producătoare de anvelope, ar trebui să fie realizabile…

Text: Thiemo Fleck

Traducere și adaptare: Dan Damian

Foto: Ingolf Pompe, producători

Click pe poză pentru a vedea rezultatele complete!

Articole similare

1 comentariu

Radu May 15, 2023 - 17:25

Multumim pentru articol. Foarte interesant si foarte cuprinzator, cu multe informatii noi.

Reply

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.