Home Teste Test Porsche Panamera 4: Ultimul mohican

Test Porsche Panamera 4: Ultimul mohican

de Răzvan Măgureanu
test Porsche panamera

A treia generație Porsche Panamera continuă să ne încânte cu spiritul său sportiv conferit de combinația motor V6 turbo-cutie PDK și de noul tren de rulare. În test, Porsche Panamera 4 cu 353 CP și 500 Nm.

La Porsche, febra electrificării este mai intensă decât la alți producători de mașini sport. Macan a spus deja adio propulsiei convenționale, în favoarea celei electrice, cel puțin în Europa, iar în 2 ani, 718 Cayman/Boxster și Cayenne vor trece prin aceeași transformare. În plus va apărea și un nou super-SUV, cu numele de cod K1, exclusiv electric, deasupra lui Cayenne.
Așadar, cu excepția lui 911, Panamera va rămâne singurul Porsche pentru Europa cu motoare convenționale, dar, și în acest caz, din șase versiuni, patru vor fi hibride plug-in. Până la primul contact cu noile versiuni E-Hybrid echipate cu suspensia inovatoare Active Ride, am testat Panamera 4 cu tracțiune integrală și motorul V6 de bază, cu 354 CP și 500 Nm.

Interior high-tech

Panamera va fi oferită în continuare în versiuni standard și lungă, Executive, însă varianta Sport Turismo a dispărut. Cu 5042 mm lungime, 1937 lățime și 1423 înălțime, Panamera are dimensiuni similare cu ale fostei generații, precum și același ampatament, fiind cu doar 3 mm mai lungă. Însă din față, o recunoști imediat datorită îngustei prize suplimentare de aer din zona centrală și noilor faruri LED Matrix ce integrează luminile de zi cu LED, care înainte erau amplasate jos,
în prizele laterale.

În schimb, interiorul are un aer de Taycan: schimbătorul cutiei PDK s-a redus la un joystick aflat în dreapta tabloului de bord, butonul de pornire a înlocuit cheia de contact, dar a rămas în stânga, instrumentele digitale de bord sunt afișate pe displayul curbat, de 12,6 inchi, displayul de 12,3 inchi al sistemului multimedia este încastrat în bord și a apărut al treilea display, în dreptul pasagerului, vizibil doar de acesta, care costă o mică avere, 1554 de euro. Surprinzător, displayul sistemului multimedia reacționează destul de greoi, iar uneori, trebuie să apeși de două-trei ori pe ecranul tactil ca să se activeze o comandă.

test Porsche panamera

Consola centrală a păstrat doar comenzile pentru blocul climatizării, și prin deplasarea schimbătorului pe bord s-a eliberat loc pentru două compartimente pe tunelul median, dintre care unul este echipat și cu încărcare prin inducție a telefonului. Toate celelalte comenzi pentru trenul de rulare și motor sunt grupate acum în sistemul multimedia.

Scaunele frontale, cu tetiere integrate opționale, cu reglaj electric pe 14 direcții (1356 de euro, standard pe opt direcții) și ventilate (1012 euro), sunt poziționate jos, ca în 911, și bine configurate, dar puțin prea tari chiar și pentru o berlină sport. În spate este suficient loc la genunchi, iar față de prima generație, persoanele înalte de 1,80 metri stau lejer, fără să atingă plafonul cu capul. Mașina de test avea configurația opțională cu 4+1 locuri (869 de euro), un aranjament nobil, care oferă două locuri individuale în spate și o strapontină în centru, practic inutilizabilă. Prin rabatarea spătarului banchetei fracționabil 40/20/40% se obține o suprafață plană, iar în acest caz, portbagajul se mărește de la 494 la 1328 de litri. Accesul la acesta este foarte facil grație hayonului imens, iar sub podea mai există un spațiu generos, care, la versiunile hibride, este ocupat de baterie.

Regele virajelor

Panamera 4 vine standard cu noua suspensie pneumatică cu două camere, câte una pentru fazele de compresie și de destindere a amortizoarelor, care reprezintă un plus evident, deoarece, chiar și în combinație cu cele mari jante disponibile, de 21 de inchi (Sport Design la mașina de test, 3587 de euro), oferă un confort foarte bun al suspensiei.

Șoferul poate selecta de pe butonul rotativ Drive Mode de pe volan modurile Normal, Sport și Sport Plus, iar de pe ecranul tactil al sistemului multimedia, poate alege modurile Normal, Sport și Sport Plus pentru suspensie și patru niveluri pentru garda la sol, Ridicat, Normal, Coborât și Redus. La viteze de autostradă de până la 140 km/h, în modul Normal confortul suspensiei este pe măsura celui de la berlinele concurenței, însă peste această viteză suspensia coboară automat de la nivelul Normal la Coborât, și în acest moment se simte mai rigidă din cauza cursei mai scurte.

Jantele de 21 de inchi Sport Design arată superb, dar, cu siguranță, cine vrea mai mult confort le poate alege pe cele standard, de 19, economisind exorbitanta sumă de 3587 de euro, cât costă cele dintâi.

test Porsche panamera

Surprinzător, fără geamurile izolate acustic (1412 de euro), zgomotul vântului este destul de prezent la peste 130 km/h, poate și pentru că trenul de rulare e foarte silențios, iar compartimentul-motor este bine izolat fonic.

Părăsim autostrada și trecem suspensia în Sport Plus, moment în care Panamera se simte ca peștele în apă. Suspensia se întărește, ruliul se reduce la minim, iar direcția foarte precisă și extrem de spontană în jurul punctului mort reacționează liniar, și nu nervos, ca la BMW.

Cu o structură de rigidizare între amortizoarele din față și un motor V6 amplasat pe jumătate în spatele punții frontale, Panamera 4 virează exact cât comanzi din volan, fără subvirare evidentă. Deși noua generație are o masă proprie mai mare cu 95 kg decât vechiul model, cântărind 1995 kg, mașina se simte în continuare mult mai ușoară decât în realitate, iar în comparație, noul BMW Seria 7 pare un Rolls masiv pe lângă Panamera.

Tracțiunea integrală nu este pentru off-road, ci pentru dinamică, având o distribuție preponderent spre spate, care contribuie la comportamentul sportiv. Sigur, Panamera 4 nu e un 911, dar în multe momente se simte agilă ca un 911, inclusiv datorită grupului motopropulsor.

Motorul V6 are 24 CP în plus față de al fostei generații, cuplul său de 500 Nm este omniprezent pe o plajă largă de turație, iar cutia PDK cu două ambreiaje și opt trepte se armonizează perfect cu el. Prin oraș, nu are pauze în modul Normal, iar în Sport Plus, schimbă instantaneu și, la nevoie, retrogradează fulgerător două-trei trepte. Astfel, Porsche demonstrează vecinilor de la AMG ce înseamnă perfecțiunea, față de transmisia lor cu nouă trepte. În modul Sport Plus, tonalitatea motorului se schimbă, și Panamera 4 este probabil unul din ultimele modele la care ne putem bucura de un sunet superb prin cele patru țevi de eșapament reale.

120.810 euro sunt foarte mulți bani într-un segment în care nu mai există nimic sub 100.000. Însă pentru această sumă primești o echipare standard destul de săracă, chiar și pilotul automat adaptiv costând 1536 de euro.

Verdict

Porsche Panamera 4 impresionează prin agilitatea în conducere și grupul motopropulsor, care sunt o referință în domeniu. Suspensia pneumatică adaptivă a adus un plus evident de confort. Interiorul arată high-tech, dar sistemul multimedia mai are nevoie de îmbunătățiri. Era de așteptat ca prețul să fie mare, dar, la acești bani, echiparea standard putea fi mai bună.

DATE TEHNICE 
Caroserie
Berlină de lux cu 4+1 locuri. L × l × h: 5052 × 1937 × 1423 mm. Ampatament: 2950 mm. Portbagaj: 494–1328 l. Masă proprie: 1995 kg
Tren de rulare
Suspensie față cu brațe duble suprapuse, spate multilink, frâne cu discuri ventilate față (360 mm) și spate (330 mm), pneuri față 275/35 ZR21, spate 325/30 ZR21
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie PDK cu 8 trepte
Propulsie
V6 turbo, cilindree 2894 cm³. Putere maximă: 260 kW (354 CP)/5400–6700 rpm. Cuplu maxim: 500Nm/1900–4800 rpm
Performanțe
0–100 km/h 5 s
Viteză maximă 270 km/h
Consum mixt WLTP 10,1 l/100 km
Emisii CO2 WLTP 229 g/km
Preț de bază
Porsche Panamera 4 120.810 euro

test Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panameratest Porsche panamera

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.