Home Teste Test Skoda Octavia 2.0 TDI: Poveste de succes

Test Skoda Octavia 2.0 TDI: Poveste de succes

de Alin Ionescu

Deși reputația Skoda se bazează astăzi pe mai mult de-atât, o parte importantă din renumele producătorului ceh a fost clădit pe baza vânzărilor reușite de primele trei generații ale berlinei cu hayon și mecanică împrumutată de la VW Golf. Cu peste 6,5 milioane de exemplare vândute din 1996 și până în prezent, Skoda Octavia a încercat mereu să fie o mașină echilibrată și adaptată cerințelor pieței – nici prea pretențioasă, nici prea scumpă, adresată celor care caută ceva mai mult spațiu și utilitate decât oferă un Golf, însă nu-și doresc să plătească pentru sigla de pe capotă.

Modelul produs la Mladá Boleslav a evoluat de la generație la alta, odată cu întreaga industrie auto, devenind o mașină din ce în ce mai confortabilă, mai bine echipată și mai rafinată, iar acest trend continuă și la cea de-a patra generație. Noua Skoda Octavia este construită pe o evoluție a platformei MQB din grupul VW, adoptând tehnologii regăsite și la Golf VIII, dar și la noile generații de Audi A3 și Seat Leon. Iar dacă gama de motorizări și configurația trenului de rulare nu aduce mari schimbări, diferența o fac sistemele de asistență moderne capabile să ofere o conducere semi-autonomă de nivel 2, dar și noile faruri cu matrice LED disponibile pe versiunile de echipare superioare. Caroseria mai rotunjită decât la generația precedentă a crescut în dimensiuni, fiind cu 19 mm mai lungă și cu 15 mm mai lată, în timp ce volumul portbagajului a primit încă 10 litri, ajungând la o valoare spectaculoasă pentru o compactă: de 600 de litri.

Emancipare sesizabilă

Cea mai mare schimbare se simte însă la interior. Skoda Octavia este mai aerisită și mai bine finisată, cu materiale de calitate bună, plăcute la atingere care acoperă planșa de bord, panourile portierelor și tunelul median. Atmosfera din interior este completată și de iluminarea ambientală discretă, care oferă posibilitatea a alege între zece nuanțe. Volanul are un aspect inedit, cu două spițe, care face trimite la modele istorice ale mărcii cehe. În versiunile de echipare superioare, Skoda Octavia dispune de instrumentar de bord digital și de un nou sistem multimedia cu ecran de 10 inchi, cu funcțiile Andoid Auto și Apple CarPlay pentru integrarea funcțiilor unui smartphone. Sistemul de infotainment preluat de la Golf impresionează prin răspunsul rapid la comenzi și interfața ergonomică, însă sliderul pentru controlul volumului amplasat sub ecran, deși inovator, nu va fi niciodată la fel de natural în utilizare ca un buton rotativ tradițional.

Alte inovații prezente pentru prima dată la Skoda Octavia sunt comanda electronică a transmisiei automate și frâna de mână acționată electric. Drept urmare, tunelul median are un aspect mult mai curat, iar singurele butoane fizice sunt înșirate pe consola centrală, deasupra aeratoarelor.

Ampatamentul de 2686 mm a rămas același de la generația anterioară și cu toate acestea, habitaclul noii Octavia se simte mai spațios, inclusiv în spate, mulțumită unei banchete revizuite care eliberează mai mult loc pentru picioarele pasagerilor.  Nu trebuie trecute cu vederea nici numeroasele compartimente de depozitare din mașină, inclusiv buzunare pentru telefoanele mobile pe spatele spătarelor celor două scaune din față. Skoda Octavia preia de la sora mai mare Superb și compartimentul pentru umbrelă integrat în ușile din față, dar și unul pentru depozitarea unei perii pentru deszăpezire. Și tot la categoria accesorii inteligente, vasul pentru lichidul de parbriz are integrată și o pâlnie, pentru a face umplerea mai ușoră.

Tradiționalul diesel

Modelul testat are sub capotă ultima evoluție a binecunoscutului propulsor diesel de 2,0 litri, cuplat la o transmisie automată cu ambreiaj dublu și șapte rapoarte. Printre îmbunătățirile aduse motorului trebuie amintite pistoanele și bielele reproiectate, menite să asigure o funcționare mai rafinată, dar și noul convertor catalictic cu dublă injecție de uree care promite o reducere a emisiilor de NOx cu 80% față de generațiile anterioare.

Deși nu se adresează neapărat unor clienți interesați de performanțe dinamice, Skoda Octavia 2.0 TDI este o mașină sprintenă. Cei 150 CP și 360 Nm dezvoltați de motorul diesel sunt puși foarte bine în valoare de transmisia DSG, asigurând atingerea unei viteze de 100 km/h cu start de pe loc în 8,7 secunde. Selectarea modului Sport ascute răspunsul motorului, cutia retrogradează una-două trepte, iar direcția asistată electromecanic devine mai fermă, permițând astfel adoptarea unui stil de condus mai dinamic, fără a-l încuraja neapărat.

În schimb, Octavia se simte cel mai bine la viteze de autostradă, unde se remarcă etajarea lungă a transmisiei și cuplul disponibil la turații joase. Sunetul motorului este abia perceptibil, iar zgomotul de rulare, bine filtrat. Doar unele zgomote aerodinamice devin sesizabile la viteze mari, în special din zona oglinzilor, fără a deveni însă foarte deranjante.

Confortul oferit de trenul de rulare este foarte bun, fapt datorat în parte și configurației multilink a punții spate care este oferită pentru această versiune de motorizare. Skoda Octavia are o ținută de drum elegantă, de limuzină, în special la trecerea peste denivelările lungi. Jantele de 18 inchi nu lasă loc de minuni când vine vorba de trecerea peste rosturile podurilor, șine de tramvai sau denivelări ascuțite, însă suspensia Skodei lucrează admirabil și fără a genera zgomote ciudate.

Iar dacă motorizarea nu încearcă neapărat să impresioneze prin sportivitate, o va face oricum prin consumul redus de motorină. Chiar și la un stil de condus mai dinamic, cu depășiri frecvente, computerul de bord arată valori care depășesc cu puțin 5,0 l/100 km în regim extraurban, în timp ce în oraș rămâne sub 7,0 l/100km. Sunt valori pe care Skoda Octavia le reușește fără aportul niciunui sistem mild-hybrid cu starter generator (sistemele la 48 V sunt disponibile doar pe versiunile pe benzină), demonstrând încă o dată eficiența dieselului.

Citește și Test Volvo XC40 Recharge T5: Un altfel de PHEV

Citește și Test Dacia Logan TCe 90 CVT – Un pas hotărât

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?