Home Teste Test Volvo XC40 Recharge T5: Un altfel de PHEV

Test Volvo XC40 Recharge T5: Un altfel de PHEV

de Răzvan Măgureanu
test Volvo XC40 Recharge T5

Volvo preia de la seriile 60 și 90 soluția de amplasare a bateriei în tunelul central și oferă un hibrid plug-in practic pentru SUV-ul compact XC40, care combină un propulsor termic în trei cilindri cu un motor electric ce antrenează puntea din față. Test cu Volvo XC40 Recharge T5.

Nu schimba niciodată soluția câștigătoare, spune un vechi proverb. Și Volvo s-a ghidat după acest principiu, transferând tehnologia PHEV de la seriile 60 și 90, construite pe platforma SPA în clasa compactă, la platforma CMA. Astfel, un propulsor termic și un motor electric antrenează puntea din față, bateria în formă de T fiind amplasată în tunelul median. Asta înseamnă două lucruri, că nu va exista niciun XC40 PHEV cu tracțiune integrală și că volumul portbagajului nu este afectat, cum e cazul la mașinile care au bateria parțial sub banchetă, parțial sub podeaua portbagajului, având aceeași valoare cu al celui de la modelele convenționale, între 460 și 1336 de litri. Doar rezervorul de benzină este puțin mai mic față de ale modelelor convenționale, de 48, față de 54 de litri.

În detaliu sunt diferențe față de sistemul de la seriile 60 și 90. Sub capotă nu lucrează un motor de 2 litri cu patru cilindri, ci unul de doar 1,5 litri cu trei cilindri, similar cu cel de la XC40 T3, care dezvoltă 180 CP, față de 163 la T3. Acesta este cuplat cu o cutie automată cu șapte trepte și ambreiaj dublu, prima de acest fel la Volvo, pe când la seriile 60 și 90 este utilizată una automată cu opt trepte și convertizor de cuplu. Motorul electric dezvoltă 82 CP, iar puterea maximă totală este impresionantă pentru un model compact de 262 CP.

Bateria are exact aceeași capacitate brută, 10,7 kWh (netă 8,5), ca modelele mai mari. Aceasta se poate încărca de la prize de 220 V, cu un cablu normal, sau la curent trifazat cu 3,6 kW, cumpărând cablul specific, care costă 50 de euro. Ambele cabluri se pot depozita într-un compartiment de sub podeaua portbagajului, iar prin rabatarea spătarului banchetei se obține o suprafață plană de încărcare.

test Volvo XC40 Recharge T5

Un trei cilindri vânjos

Pe lângă moduri­le uzuale de condus, Pure, Eco, Power, Individual și Off-road, XC40 Recharge are și modul Hybrid, care se cuplează automat la punerea contactului. Dacă vrei să încarci bateria, în meniul sistemului multimedia există două iconițe ce permit încărcarea bateriei în timpul mersului ori păstrarea energiei din baterie pentru o utilizare ulterioară.

Este interesant de remarcat că motorul electric amplasat între mo­torul termic și cutia de viteze e conectat cu arborele de intrare pen­tru treptele pare (2,4 și 6) și are, ca și motorul termic, posibilitatea de a func­ționa cu rapoarte de demultiplicare diferite, nu doar cu un singur raport, ca la alte motoare electrice care sunt cuplate cu o cutie cu o singură treaptă. Astfel, în funcție de modul de condus ales, pot fi cuplate toate treptele sau doar trep­tele pare.

În acest fel se economisește energie, pentru că motorul electric nu funcționează tot timpul la turații mari. Micul motor cu trei cilindri este foarte bine echilibrat, iar la ralanti nu se simt deloc vibrații în pedalier. Mai mult, nici nu are rârâitul tipic al unui motor în trei cilindri, ci un sunet foarte plăcut.

Puterea combinată, de 262 CP, conferă o dinamică foarte bună, accelerația de la 0 la 100 km/h durând doar 7,3 secun­de. Prin comparație, noul mild hybrid de 2 litri turbo B4 cu 197 CP are nevoie de 8,4 secunde pentru a ajunge la 100 km/h. În modul Power, cutia schimbă rapid, iar motorul împinge cu vigoare datorită celor 425 Nm (265 de la motorul termic și 160 de la motorul electric). Niciun mo­ment, nu ai impresia că te afli la volanul unei mașini cu un mic motor termic în trei cilindri, pentru că XC40 Recharge este și rafinat, și performant în același timp. Șoferul poate schimba treptele și de la padelele din spatele volanului.

plansa bord Volvo XC40 Recharge T5

50 km în mod pur electric

Volvo promite o autonomie electrică WLTP de 56 km, care, în realitate, este de fix 50 km dacă conduci în modul pur electric, Pure. E o valoare bună, care se poate maximiza dacă se folosește modul B al cutiei automate (mașina frânează mai energic la luarea piciorului de pe accele­rație). În schimb, când se termină bateria, consumul în proba eco este de 6,5 l/100 km, cu un maxim de 10,8 l la conducere sportivă și o medie de 8,5. Cam mult.

XC40 Recharge impresionează prin nivelul de confort, de la scaune până la suspensie, chiar dacă R-De­sign vine cu suspensie sport și cu jante mari, și prin insonorizarea foarte bună. Nu ne-am împăcat însă cu dozarea pe­dalei de frână, care nu e deloc liniară.

Volvo XC40 Recharge T5 începe de la 45.950 de euro pentru echiparea R-Design Expression, în vreme ce echiparea de test, R-Design, ajunge la 50.200, dar e dotată standard ca un pom de Crăciun, cu jante din aliaj de 19 inchi, indicatoare de bord virtuale afișate pe ecranul de 12,3 inchi, sistem multimedia cu display tactil de 9 inchi și navigație, Apple CarPlay și Android Auto, climă automată, hayon electric, suspensie sport, faruri LED, sistem audio Hi-Fi, scaune Confort cu tapițerie piele/textil și pachet de sisteme de asistență de bază.

Verdict

Confortabil și excelent dotat standard. Conceptul cu bateria centrală îi asigură un volum practic al portbagajului. Autonomie electrică decentă, dinamică excelentă pentru un trei cilindri. Consumul e puțin cam mare.

test Volvo XC40 Recharge PHEVtest Volvo XC40 Recharge PHEVtest Volvo XC40 Recharge PHEVtest Volvo XC40 Recharge PHEVtest Volvo XC40 Recharge PHEVportbagaj Volvo XC40 recharge T5locuri spate Volvo XC40 Recharge T5motor Volvo XC40 Recharge T5sistem multimedia Volvo XC40 Recharge T5sistem multimedia Volvo XC40 Recharge T5moduri de condus Volvo XC40 Recharge T5sistem multimedia Volvo XC40 Recharge T5

 

DATE TEHNICE
Motor
Motor cu trei cilindri în linie, turbo și intercooler, cilindree 1477 cm3, putere motor termic 132 kW (180 CP), cuplu maxim 265 Nm la 1500 rpm, putere motor electric 60 kW (82 CP), cuplu maxim 160 Nm, putere totală ansamblu 192 kW (262 CP), cuplu total 425 Nm
Performanțe
Viteză maximă180 km/h
0– 80 km/h 5,3 s
0–100 km/h 7,6 s
0–130 km/h 11,7 s
0–160 km/h 20,7 s
Distanțe de frânare
de la 100 km/h, rece 36,8 m
de la 130 km/h, rece 62,8 m
Consum
Consum în test 8,5 l/100 km
Consum în mod electric 21,2 kWh/100 km
Preț de bază
Volvo XC40 Recharge T5 R-Design 50.200 euro

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?