Home Teste Test Dacia Logan TCe 90 CVT – Un pas hotărât

Test Dacia Logan TCe 90 CVT – Un pas hotărât

de Dan Damian
Test Dacia Logan TCe 90 CVT

A treia generație Dacia Logan face un pas uriaș către standardele actuale ale industriei, tocmai când se retrage discret de pe marile piețe vestice.

Până la partea dedicată Daciei în Renaulution-ul lui Luca de Meo, secțiunea modificări de substanță, marca românească mizează pe celebrul cvartet Duster/Sandero/Sandero Stepway/Logan, dar și pe viitorul Spring, ca primă aventură în noua eră a electrificării. Modificările de abordare se văd însă chiar de acum, odată cu noile Logan și Sandero, care nu mai sunt niște compuși ai tehnologiei Renault deja amortizate, de o raționalitate dusă la extrem, ci modele cu drepturi depline la nivel estetic și cu acces direct la tehnologia Renault actuală.

Test Dacia Logan TCe 90 CVT

Dacia Logan arată mai bine decât oricând, rulează pe platforma CMF-B, a lui Renault Clio, și își trece pe lista de echipamente sisteme de siguranță și confort la nivelul actual al industriei, asta chiar în momentul în care Renault îl „trage“ mai aproape de punctul de plecare, de acum 17 ani, tăindu-i accesul la cele mai mari piețe europene, Germania, Franța, Marea Britanie și Italia, unde Sandero și Sandero Stepway vor continua planurile de expansiune a mărcii românești, alături de foarte apreciatul Duster, pregătit și el pentru un facelift anul viitor.

Dar Dacia Logan devine, în acest context, un model crucial pentru noi și celelalte 17 țări în care va fi comercializat, în condițiile în care atuul prețului rămâne, dar este completat de multe alte avantaje.

Test Dacia Logan TCe 90 CVT

Ceea ce atrage atenția înainte de a avea un contact extins cu mașina este însă designul, care marchează un salt surprinzător de mare și inspirat. Dacia Logan are acum o prezență mai puternică, mai sofisticată și poate sta fără niciun fel de complexe între berlinele celorlalți producători de volum. Farurile (cu lumini de zi LED standard) contribuie foarte mult la acest aspect, semnătura luminoasă sub forma literei „Y“, armonizată cu cea stopurilor (fără LED) fiind elementul care creionează, în premieră, o identitate vizuală puternică pentru marca românească. Știm toți că, în pozele oficiale, poți face orice mașină să arate deosebit, dar Logan păstrează asta și când îl vezi în realitate, pe șosea, printre alte mașini. Modulațiile aripilor față/spate și marginile reliefate ale acestora (detaliu importat de la Sandero/Stepway) au corespondent în inflexiunile de pe portiere și de pe capotă, astfel încât ai imaginea unui design complex și modern. Stopurile dispuse pe orizontală, dar și încuietoarea portbagajului, camuflată acum în partea inferioară, dau senzația unui design mai curat și impresia unei mașini mai late. Ceea ce punctează decisiv la impresia generală sunt însă umerii profilați ai spatelui și luneta mult mai plonjată, care reduce semnificativ din suprafața orizontală a portbagajului. Mai puțin inspirat este capacul bușonului de alimentare, inutil de mare.

Revoluție și în habitaclu

Interiorul este puțin mai spațios, dar oricum era deja suficient, așa că nu voi insista asupra acestui aspect, când sunt atâtea alte lucruri bune în habitaclu. De exemplu, planșa de bord, care, la versiunea testată de noi, are tot ce poate oferi Dacia la acest moment. Tabloul de bord este cunoscut de la Duster, la fel și comenzile climatizării, într-un stil ceva mai minimalist decât până acum. Bineînțeles că tot plasticul tare domină, dar inserția de material textil care împarte toată planșa de bord pe orizontală este o idee excelentă, ce dă un pic de căldură vizuală habitaclului, fiind continuată și pe suportul cotierelor portierelor față. Păcat că nu se continuă și pe cotierelor ușilor din spate, unde ansamblul e mai trist în marea de plastic. Display-ul sistemului multimedia, cu o diagonală de 8 inchi, arată modern în poziționarea sa stil „floating“ și oferă cam tot ce-ți trebuie, de la navigație build-in la conectivitate CarPlay și Android Auto, meniul principal având o grafică simplă, dar desenată modern. În spate, acest display asigură prinderea unui suport flexibil pentru telefon. Unul care permite susținerea unor telefoane destul de mari, dar care nu este foarte bine fixat. Poți prinde telefonul fie vertical, fie orizontal, dar în ambele cazuri, însă mai ales în poziție orizontală, telefonul obturează din vizibilitatea asupra vitezometrului. Bine, la această versiune, echipată cu sistemul multimedia, utilizarea telefonului alături de display-ul mașinii este cumva redundantă, atât timp cât ai toate sistemele de conectare disponibile. Dar dacă vrei neapărat să dublezi informațiile de pe bord, poți afișa pe telefon meniul aplicației Media Control, care-ți oferă acces la informații despre mașină, într-o grafică ce ar putea fi ceva mai cizelată. Este utilă atunci când nu ai pe mașină sistemul multimedia.

Test Dacia Logan TCe 90 CVT

Scaunele din față au fost cu totul redesenate, sunt sensibil mai comode la drum lung și cu o mai bună susținere laterală, dar și arată mai bine, datorită și tetierelor gen virgulă, iar în spate, vedem o profilare ușoară a scaunelor laterale, exact cât să puncteze la impresia artistică.

Test Dacia Logan TCe 90 CVT

În ceea ce privește condusul în sine, aș fi preferat o poziție mai joasă a scaunelor, dar am apreciat ajustarea pe înălțime și în profunzime a volanului, iar ideea generală este că te vei simți mult mai bine la bordul noului Logan. Chiar și după ce vei observa vizibilitatea mult mai slabă spre spate, din cauza lunetei mai plonjate, dar și a protuberanței celui de-al treilea stop, poziționat la baza lunetei. Asta, pentru că, în funcție de versiune, ai la dispoziție cameră de marșarier cu linii dinamice de ghidare. Oricum, legat de stopuri, câteva reproșuri: deși aș putea înțelege de ce nu există leduri spate, mi-aș fi dorit măcar o lumină mai puternică a becurilor clasice la frânare (vizual, desigur) și chiar nu cred că măcar la al treilea stop ar fi contat atât de mult la prețul final adoptarea unor leduri.

Motorizare rațională

În acest moment, Dacia Logan vine. cu trei motorizări pe benzină. Propulsorul de un litru oferă 65 CP în versiune aspirată, 90 în versiune turbo și 100 în versiune turbo cu GPL. Noi am testat versiunea de 90 CP, cuplată la cutia de viteze CVT, aceasta fiind singura motorizare pentru care cutia CVT poate fi comandată în locul celei standard, manuale. Este un motor corect, care oferă o dinamică bună, temperată însă de cutia cu variație continuă. Practic, această cutie adaugă 2,2 secunde accelerației 0–100 km/h, comparativ cu transmisia manuală. Nici chiar așa însă, nu ai deloc senzația de submotorizare, cei 90 CP se simt, iar Logan se achită onorabil de toate sarcinile rulării, mai ales că acum mașina stă mai bine pe șosea la viteze de autostradă, se simte mai stabilă și îți dă mai multă încredere. Chiar și pe drumuri virajate, am apreciat echilibrul general al setărilor platformei, plus confortul de ansamblu. Senzația la volan este acum mai plăcută, dar, la viteze mai mari, nu scapi de zgomotul destul de puternic la vânt, iar la viteze mai mici, realizezi că izolarea fonică ar fi putut fi mai bună, pentru că zgomotul motorului se aude cam tare în accelerare.

Test Dacia Logan TCe 90 CVT

Cutia CVT este o soluție pentru cei care nu vor să se mai complice cu o manuală, dar nu una pentru cei care vor tot ce pot oferi cei 90 CP. Comportamentul tipic al CVT-urilor este la locul lui – totul este ușor și simplu la accelerări moderate, dar cum bruschezi puțin pedala, de exemplu într-o depășire, trebuie să te descurci cu întârzierea de reacție și turarea aparent inutil de mare a motorului. Pentru că nu are poartă pentru selecție manuală, cutia a primit un mod Low, care simulează într-o oarecare măsură frâna de motor. Oficial, consumul mediu al acestei versiuni este de 5,7 l/100 km. Într-un București nu foarte aglomerat, am obținut cam 9 l, iar în afara orașului, fără a depăși 110 km/h, dar cu câteva reprize de accelerație, consumul a fost de 6,5.

Spuneam că noua Dacia Logan a făcut progrese mari la multe capitole. A păstrat însă unele soluții mai puțin plăcute, din considerente de preț, cum ar fi capota portbagajului, a cărei susținere se face prin două mari arcuri inestetice, prea elastice, astfel încât capota îți dă senzația unei foi de tablă instabile. În portbagajul de 528 de litri (+18 litri față de al generației anterioare) poate fi plasat un organizator pentru obiectele mai mici. Este furnizat de Dacia și este chiar util, în ciuda faptului că se mișcă din toate încheieturile, iar finisarea e rudimentară.

Așa cum știm deja, prețul noii Dacia Logan pornește de la 8400 de euro în versiunea de bază, Acces (doar cu motorul SCe 65, printre altele, fără aer condiționat). Dacă vrei, în schimb, cutia CVT, aceasta este disponibilă doar la versiunea de top, Comfort, unde costă cu fix 1100 de euro în plus față de versiunea cu cutie manuală. Așadar, prețul modelului testat de noi pornește de la 12.950 de euro, fiind cea mai scumpă versiune din actuala gamă Logan.

EVALUARE:

+ Design exterior modern, reușit, interior bine echipat, cu materiale mai bune, spațiu interior, tren de rulare confortabil, preț accesibil.

Unele soluții tipice modelelor low-cost, zgomot la vânt, insonorizare perfectibilă, cutie CVT înceată, care taie din dinamică.

   
DATE TEHNICE:
Caroserie: Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4396 × 1848 × 1501 mm. Ampatament: 2649 mm. Portbagaj: 528 l. Rezervor: 50 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate tip „roată trasă”, cu element de torsiune. Frâne cu discuri ventilate față, tamburi spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 195/55 R16
Transmisie: Tracțiune față, cutie CVT (variație continuă)
Motor: Benzină, turbo, L3, 999 cm3. Putere maximă: 67 kW (90 CP). Cuplu maxim: 160 Nm/2100–3750 rpm.
Performanțe: 0–100 km/h 13,8 s, Viteză maximă  172 km/h
Consum mediu:  5,7 l/100 km
Preț de bază: Dacia Logan TCe 90 CVT Comfort 12.950 euro

Foto: Bogdan Paraschiv

Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT
Test Dacia Logan TCe 90 CVT

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?