După preluarea de către KG Group, SsangYong a trecut peste dificultățile financiare. Deși dezvoltat înainte de preluare, Torres este primul exponent al noii ere SsangYong. L-am condus în versiunea de top, Premium, cu tracțiune integrală și cutie automată.
După ce aplicase pentru faliment în decembrie 2020 și după o încercare nereușită de preluare de către Edison Motors, care s-a dovedit a nu avea forța financiară așteptată, pachetul majoritar de 62,3% din SsangYong a fost achiziționat de puternicul consorțiu sud-coreean de produse chimice și oțel KG Group, iar în martie 2023, numele mărcii a fost schimbat în KG Mobility.
Cel mai nou model, SUV-ul Torres, a fost dezvoltat înainte de preluarea de către KG Group. SsangYong a anunțat proiectul J100 încă din vara anului 2021, acesta a debutat vara trecută pe piața coreeană, iar acum, vine și în Europa, întâi cu propulsie convențională, apoi, din 2024, și electrică.
Interior spațios și de calitate
Teoretic, Torres nu este un înlocuitor pentru Korando, ci se plasează între Korando și Rexton. Cu 4,70 m, Torres e cu 25 cm mai lung decât Korando, însă ampatamentul de 2680 mm este cu doar 5 mm mai mare decât al lui Korando. Totuși, la interior e foarte mult loc, iar în spate se stă lejer pe o banchetă mare, confortabilă și bine profilată. Aceasta este însă poziționată cam jos, și pasagerii stau cu genunchii în aer. În schimb, e foarte mult loc la cap chiar și pentru persoane înalte de 2 metri.
Volumul portbagajului, în care se află o roată de rezervă îngustă, are o valoare respectabilă, de 703 litri (839 fără roată de rezervă temporară), și prin rabatarea banchetei se obține suprafață plană de încărcare.
Interiorul ne amintește de Audi datorită celor trei displayuri: două tactile, unul de 9 inchi pentru sistemul multimedia și altul de 8 pentru climatizare, plus unul extralat, de 12,3 inchi, pentru instrumentele de bord, din care doar zona centrală de 4,2 inchi este color. Volanul cu diametru relativ mare și aplatizat în părțile inferioară și superioară înglobează butoane și comutatoare clasice și e intuitiv și ușor de operat. Cu plastic moale și piele de calitate, îți dă o senzație de calitate deosebită. Ecranul pentru controlul climatizării și al ventilației/încălzirii scaunelor este plasat prea jos, însă ai opțiunea de a afișa meniul climatizării și pe displayul tactil al sistemului multimedia.
Designul exterior, care urmează noua filosofie „Powered by Toughness“, ne duce cu gândul la Jeep dacă privim îngusta grilă cu șase fante a radiatorului. Designul cu linii clare și forme pătrățoase ne amintește de off-roaderele profesionale. Aceeași idee se regăsește și în spate, unde hayonul este desenat ca o ușă care se deschide în lateral, însă doar ca design, pentru că se deschide clasic.
Platformă de la Korando, consum mare
SsangYong Torres preia platforma de la Korando cu suspensie MacPherson pe față și multilink pe spate. Sub capotă lucrează același motor turbo de 1,5 litri cu injecție directă, de 163 CP de la Korando, care oferă un cuplu maxim de 280 Nm sau 260 cu transmisie automată.
Motorul poate fi combinat cu o cutie manuală sau automată cu șase trepte și cu tracțiune față sau integrală. Sunt disponibile patru niveluri de echipare: Club, Style, Clver și Premium. Noi am condus versiunea de top, Premium, cu transmisie automată și tracțiune integrală. Șoferul poate alege între modurile Normal, Sport și Winter.
Cu o masă proprie moderată, de 1618 kg, motorul se descurcă decent la accelerații, însă în această situație zgomotul său crește destul de mult. Dar nu dinamica moderată este problema, ci consumul. Cu 11 l/100 km la viteză stabilizată pe autostradă și peste 12–13 în oraș, propulsorul este mult prea gurmand pentru timpurile actuale și nu numai. Sunt SUV-uri concurente care consumă cu cel puțin 2–3 l/100 km mai puțin în aceleași condiții, așadar e clar că Torres are nevoie de un motor mai modern, măcar cu tehnologie mild hybrid.
Suspensia este reglată pentru confort și amortizează bine denivelările lungi, dar se simte puțin dură la trecerea peste cele scurte. În viraje, Torres se înclină moderat, iar din cauza direcției lipsite de feedback, conducerea sportivă nu e teritoriul lui. În schimb, poate aborda terenuri accidentate grație gărzii la sol de 195 mm și tracțiunii integrale, care se poate bloca în raport fix de pe ecranul climatizării.
Cu promoție, versiunea de top costă 37.980 de euro, cu 11.000 mai mult decât modelul Korando cu același motor și în aceeași versiune de top. La acest preț se mai adaugă 1990 euro pentru tracțiunea integrală. Este foarte mult, pentru că de exemplu un Hyundai Tucson 1.6 GDI mild hybrid, de 180 CP, cu tracțiune integrală și cutie automată mai modernă, cu șapte trepte și ambreiaj dublu, este cu 6000 de euro mai ieftin.
Verdict
Cu un interior spațios, de calitate, o echipare standard mai mult decât completă, o ergonomie bună și un design de off-roader care ne duce cu gândul la aventură, Torres marchează începutul unei noi ere la SsangYong. Dar are nevoie urgent de un motor mai economic și mai rafinat.
DATE TEHNICE
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4700 × 1890 × 1720 mm. Ampatament 2680 mm. Gardă la sol: 195 mm. Portbagaj: 839 l (703 cu roată de rezervă)–1662 l. Masă proprie: 1618 kg
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate multilink, arcuri elicoidale, discuri de frână ventilate față, discuri spate. Pneuri: 245/45 R20
Transmisie
Integrală, cutie automată cu 6 trepte
Propulsie
L4, turbo. Cilindree: 1497 cm³. Putere maximă: 120 kW (163 CP)/5000 rpm. Cuplu maxim:
260 Nm/1500–4000 rpm
Performanțe
0–100 km/h nc.
Viteză maximă 191 km/h
Consum mediu WLTP 7,9 l/100 km
Emisii CO2 WLTP 181 g/km
Preț de bază
SsangYong Torres Premium AWD AT 37.980 euro (cu promoție)