Mazda continuă ofensiva electrificării cu un model electric, dar susținut de un tradițional, pentru ei, motor termic.
Va fi interesant parcursul celor de la Mazda în noua eră a electrificării. Acum 7 luni eram la lansarea noului motor diesel (!) de sub capota modelului CX-60, iar acum două zile am testat un motor… Wankel. Nu chiar ca cel de pe RX-7 și RX-8, ci unul cu rol de generator pentru electrica MX-30.
Exact acum trei ani debuta pe piață primul model electric al celor de la Mazda. A fost privit cu neîncredere și asta pentru că venea cu o autonomie foarte mică, 200 km (WLTP), comparativ cu alte modele europene și asiatice care se descurcau mult mai bine la acest capitol. A părut o forțare de a intra în segmentul electric, doar pentru că trebuia să fii acolo, cel puțin în Europa. Dar constructorul japonez avea deja un altfel de plan și anunța că va reînvia motorul rotativ (Wankel) pe post de generator pentru acest model. Iată că acum s-a și întâmplat. Am testat ceea ce Mazda numește, în mod oficial, MX-30 e-Skyactiv R-EV, adică versiunea MX-30 cu motor termic Wankel folosit doar ca generator.
Ideea pare simplă. Ai un motor electric care antrenează roțile tot timpul, o baterie și un motor termic care fie furnizează energie direct motorului electric, fie o înmagazinează în baterie, fie ambele în același timp. Știți tehnologia, o aplică acum cu succes Nissan cu sistemul e-Power.
Dar Mazda are o altă abordare. MX-30 R-EV este un plug-in hybrid. Adică, spre deosebire de e-Power-ul lui Nissan, are o baterie mare, de 17,8 kWh (aproape la jumătate față de cea de 35,5 kWh a versiunii fără range extender), care poate fi încărcată la priză. Și nu doar la AC, unde primește maxim 11 kW, ci și la AC, de unde trage maxim 36 kW. Practic, în 25 minute încarci bateria de la 0 la 80%. Doar pe baza bateriei, Mazda MX-30 R-EV rulează fără intervenția motorului termic 85 km. Locul lăsat liber de înjumătățirea bateriei a fost luat de un rezervor de benzină de 50 litri. Ca urmare, autonomia combinată (plecat cu bateria plină și rezervorul plin) ajunge la 680 km, spun cei de la Mazda.
Wankel de bază
Motorul termic plasat sub capotă este unul creat special pentru rolul de generator. Are 830 cmc (un singur rotor) și produce 75 CP/4.500 rpm și 116 Nm/4.000 rpm. Deci nu va imaginați motorul lui RX-8 sub capota lui MX-30.
SUV-ul japonez nu diferă cu aproape nimic față de versiunea strict electrică. Doar simbolul motorului rotativ de pe aripi și inscripția de pe hayon arată că avem de-a face cu versiunea cu range extender. În rest, același interior, cu display fără touch, plută pe consola centrală și portierele spate mai puțin comode, care amintesc cele ale lui RX-8. În schimb, sunt câteva modificări la nivelul modului în care poți merge cu mașina.
Astfel, ai la dispoziție trei moduri de rulare: Normal, EV și Charge, fiecare cu particularitățile lui. În modul Normal, cel implicit și cel recomandat pentru majoritatea timpului, sistemul alege un mod de funcționare bazat pe rularea fără intervenția motorului termic. Aici ai și cele mai bune performanțe dinamice, dar dacă accelerezi foarte puternic (chiar și fără kick-down) va porni motorul Wankel. Așadar, rulezi în majoritate electric, dar doar până când bateria ajunge în jurul a 45%, nivel de încărcare. Apoi urmează o combinație între pur electric și electric, dar cu încărcare de la motorul termic, caz în care obții inițial un consum de 2 l/100 km. Sigur, poți să selectezi modul EV, faci cam 70 km în mod real cu un plin de baterie și aici nu vei auzi motorul termic decât la kick-down. După ce termini bateria, sistemul o menține la 0% și folosește cât se poate din propulsia fără generator, dar în majoritatea timpului auzi sunetul nu chiar discret al motorului Wankel. În acest regim, consum cam 7 l/100 km. Modul Charge poate fi folosit pentru a încărca bateria la nivelul pe care îl setezi (din 10 în 10%), dar fii pregătit să vezi consumuri de peste 10 l/100 km.
Ați observat probabil că n-am spus încă nimic despre puterea noii Mazda MX-30 R-EV. Ei bine, noul ei motor electric furnizează 170 CP, comparativ cu cei 145 CP ai versiunii fără range-extender. Deci se mișcă mai bine, accelerează până la 100 km/h în 9,1 secunde (9,7 secunde la EV-ul fără generator). Nu ai nevoie de mai mult, aceasta este senzația pe care ți-o lasă la condusul normal. Viteza maximă este limitată tot la 140 km/h, deci nu ai probleme pe autostradă, și mașina ajunge acolo destul de rapid. Apropo, MX-30 cu generator are cam 130 kg în plus față de versiunea fără.
Cumva, Mazda MX-30 R-EV te frustrează puțin, mai ales dacă ai apucat să cumperi versiunea fără generator. Este mai vioaie, poți rula fără să te intereseze stațiile de încărcare (deși ar fi păcat să o faci) și este… la același preț. 37.790 euro atât costă ambele modele la nivelul echipării de bază, Prime-Line. Apoi, pe măsură ce urci în nivelurile de echipare, apar diferențe care tot cresc, până la 4.300 euro diferența maximă, mai scump fiind, evident, modelul cu range extender.