Home Teste Test Tesla Model S Plaid: volan de avion, accelerează ca un avion la decolare

Test Tesla Model S Plaid: volan de avion, accelerează ca un avion la decolare

de Răzvan Măgureanu
test tesla Model S Plaid 2023

Această Tesla este foarte diferită – are o manșă pe post de volan, selecție tactilă a treptelor de viteză, accelerație Plaid, ținută Cheetah și calitate americană. Doar că designul e similar cu al unui Model S. Ce poate face super-Tesla de 1020 CP numită Tesla Model S Plaid?

Elon Musk adoră filmul Spaceballs. Indicatorii de viteză ai Teslei, precum „Ridiculous“ sau „Ludicrous“, provin din trăsnita comedie științifico-fantastică din 1987. În Spaceballs, când o navă spațială trece de viteza luminii, lasă în urmă un model în carouri (în engleză, plaid), ceea ce explică numele celui mai rapid Model S.

Pentru ca Plaid să fie „plaid“ de rapid este nevoie de pregătire. În așa-numitul mod Cheetah, mastodontul de 1020 CP își coboară partea frontală, pentru a îmbunătăți tracțiunea, până când o lumină galbenă de pe display atinge dimensiunea maximă. Înainte de asta, bateria trebuie să fie precondiționată la temperatura potrivită, apăsând tasta Drag Strip, ceea ce poate dura uneori și 20 de minute. Așadar, în 2022 nu e așa de simplu să accelerezi de la 0 la 100 km/h în 2,1 secunde. Suntem aproape de limitele fizicii în lumea reală a condusului, limite pe care nimeni nu le-a mai atins, și încercăm să le măsurăm corect.

GPS-ul este pregătit, piciorul drept rămâne ferm pe accelerație, într-o așteptare tensionată, iar cel stâng, pe frână. Apoi, stângul eliberează pedala. Capul se izbește de tetieră ca și cum ar fi lovit de o grindă de oțel, brațele, care erau doar puțin îndoite, se încordează pe volan, spatele se contopește cu scaunul din piele. Totul este atât de brutal, încât persoanele predispuse la leșin ar trebui să își întrebe înainte medicul dacă organismul lor este făcut pentru așa ceva.

test tesla Model S Plaid 2023

Pentru fanii motoarelor termice probabil că este iritantă lipsa absolută a patinării cu care monstrul cu trei motoare permite să fie catapultat. În doar 2,48 secunde, conform aparatului de măsură, spectacolul este deja încheiat și îți devine clar că nu există adversar cu pneuri de stradă pentru superrapidul Plaid.

Cei atenți la date vor remarca faptul că nu se respectă specificația de 2,1 secunde a producătorului. Motivul este că acest timp a fost măsurat în stil american, cu start lansat, și nu de pe loc, ca la auto motor und sport. Asta înseamnă câteva zecimi în plus, dar nu schimbă cu nimic una dintre cele mai spectaculoase experiențe în materie de accelerare din istoria automobilelor.

Ca un uragan

Plaid are deja comunitatea sa de fani, iar când gonește ca un uragan pe drumurile de munte sinuoase din Malibu, nu poți să nu te bucuri. Trebuie să ai grijă însă. Să nu iei virajele prea repede, deoarece nu este o mașină supersport, ci una americană grea, care subvirează vizibil dacă este condusă prea tare – 2,2 tone nu sunt puține. Dacă te abții puțin, Plaid va parcurge lin curba, iar la ieșire, îți vei simți spatele masat de scaun cu o presiune plăcută.

La baza acestui foc de artificii dinamic se află ingineria. Centrul de greutate, determinat în primul rând de baterie, este coborât, iar suspensia pneumatică adaptivă a fost îmbunătățită semnificativ în comparație cu a predecesorului. Nu mai are un bloc masiv de brațe de control inferioare, ci o punte spate cu cinci brațe, adecvată clasei, bine încastrată într-un nou cadru din aluminiu turnat.

Cele două motoare sincrone cu magneți permanenți din spate – anterior, erau asincrone – învârt un rotor învelit în fibră de carbon. Asta reduce masele în rotație și menține structura închegată la 20.000 rpm. În plus, acestea controlează distribuția individuală a puterii către roțile din spate (vectorizarea cuplului). Puntea din față este acționată de un alt motor sincron cu magneți permanenți, special conceput pentru eficiență.

Jantele din aluminiu de 19 inchi, optimizate aerodinamic cu capace de roți din plastic și echipate cu anvelope Pirelli P-Zero de 285 în spate și de 255 în față, au un aspect mai degrabă convențional. Plaid ne face să simțim asta la frânare – pedala putea fi un pic mai fermă, iar forța, puțin mai mare. Am verificat distanța de frânare de la 100 km/h cu ajutorul unui dispozitiv de măsurare, aceasta depășind puțin 36 de metri – o valoare medie, dar care trebuie totuși verificată în cadrul unui test real.

Din păcate, controversatul volan-manșă este mai degrabă mediocru. Le va plăcea celor care parcurg doar viraje largi și medii și care nu trebuie să facă multe manevre sau să contravireze rapid. În curbele strânse, mâinile caută cu disperare aderența, iar pericolul de alunecare nu doar că este iminent, dar asta i s-a întâmplat de câteva ori și autorului. Da, un volan de Formula 1 arată similar, dar raportul demultiplicării direcției este mult mai mic. Iar faptul că maneta clasică a semnalizatorului a fost înlocuită cu două butoane tactile plasate în stânga nu îmbunătățește ergonomia.

test tesla Model S Plaid 2023

Cei care aveau impresia că comenzile de la Tesla sunt de pe altă planetă se simt acum într-un alt univers. Mersul înainte și înapoi sunt activate prin glisare pe noul ecran tactil, acum orizontal, toate manetele de pe volan au dispărut, iar cele două butoane rotative de pe brațele volanului sunt singurele comenzi fizice. Restul este acționat doar tactil, inclusiv luminile de avarie.

Fonturile și elementele de control sunt mici, tipice mărcii. Controlul vocal înțelege aproape tot ce spui, dar nu pune în aplicare totul. Tesla face lucrurile diferit și mai ales mai ieftin în cazul mașinilor de serie, dar nu neapărat mai bine. Fanilor adevărați le va plăcea, restul vor fi surprinși.

Ceea ce ni se pare minunat însă este cât de economic rămâne Plaid, cu un coeficient aerodinamic de 0,21, în ciuda puterii sale imense. În timpul testului desfășurat la o temperatură de 20°C, abia dacă a consumat peste 21 kWh/100 km, în ciuda conducerii mai energice în unele momente. În cazul unui mers liniștit pe autostradă, media coboară la 18,8 kWh, suficient pentru a parcurge mai mult de 500 km cu bateria având o capacitate netă de 100 kWh.

De asemenea, am pus Tesla Model S Plaid pe un dinamometru în Los Angeles, pentru a vedea dacă are într-adevăr 1020 CP americani. Pe bancul de probe, a scos „doar“ 829 CP. În orice caz, este mai mult decât suficient.

test tesla Model S Plaid 2023

Din nefericire, există o presiune de jos, deoarece Tesla rămâne fidelă reglajului foarte ferm. Chiar și în modul Confort, denivelările transversale se simt din plin, iar cele lungi sunt amortizate sec, în loc să fie absorbite lin. Faptul că nu greșim în aprecierea noastră este confirmat de un șofer de Tesla Model S Plaid, pe care îl întâlnim la un Supercharger. Omul de afaceri spune că iubește această mașină, dar că suspensia și confortul fonic sunt de doi bani, la fel și calitatea. Ca dovadă, ne prezintă pielea uzată a volanului-manșă. Tesla vrea 850 de dolari pentru a-l înlocui, deși mașina sa are mai puțin de un an. Și modelul nostru are probleme – capacul volanului atârnă liber, hayonul este montat strâmb, iar inserțiile metalice din interior se desprind. Cel puțin materialele par a fi de o calitate mai bună decât înainte și mai bine finisate în multe locuri.

Puterea de încărcare a lui Plaid este impresionantă, chiar și la un nivel de 30% al bateriei putându-se să se încarce cu 250 kW. Începând de la 25%, poate să se încarce cu energie pentru 200 km în doar 15 minute.

Nu prea autonom

Pe drumul de întoarcere, am folosit modul beta al Full Self Driving Experience (FSD), și anume conducerea autonomă supravegheată de volan. În SUA sunt permise mult mai multe funcții autonome decât în Europa. Un dublu clic pe rola volanului le activează într-un mod plăcut și conservator. În primii kilometri de curbe ușoare ale autostrăzii, Tesla s-a deplasat cu încredere, ca și cum ar fi fost controlată de o mână umană, dar imediat ce situațiile au devenit mai complexe și mai precipitate, a trebuit să intervin de mai multe ori, pentru a-i corecta trasa în zigzag, o dată chiar și cu o contravirare puternică.

Încercarea de a vira autonom a trebuit abandonată cu o frânare energică, deoarece Plaid se îndrepta cu viteză prea mare spre intersecție. Pe autostradă, a trecut prea brusc de pe o bandă pe alta în timpul schimbării automate de bandă activată prin apăsarea butonului de semnalizare. Pe scurt, mai e mult până departe. O astfel de versiune beta nu este, din fericire, disponibilă pentru șoferii obișnuiți din Europa. Pe de altă parte, cruise controlul pur adaptiv funcționează în mare măsură fără probleme.

În final, mașina electrică a lui Musk te lasă cumva singur cu sentimentele tale. Genialitate sau nebunie? Fanii mărcii Tesla vor alege prima opțiune, criticii, pe a doua. Ceea ce îi rămâne autorului este amintirea accelerării nebunești. Te năucește.

test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023test tesla Model S Plaid 2023

Verdict

Punctele forte, precum accelerația, încărcarea rapidă și eficiența, au fost îmbunătățite și mai multe, dar cele slabe, precum calitatea, ergonomia și confortul, nu au fost rezolvate. Impresia generală fluctuează între entuziasm și dezamăgire.

DATE TEHNICE
Caroserie
Sedan cu 5 locuri. L × l × h: 4970 × 1964 × 1445 mm. Ampatament: 2960 mm. Volum portbagaj: 793 l. Masă proprie: 2162 kg
Tren de rulare
Brațe duble/arcuri pneumatice în față, punte multilink/arcuri pneumatice în spate, frâne cu disc față/spate, pneuri față 255/45 R 19, spate 285/40 R 19
Transmisie
Tracțiune integrală, raport fix
Propulsie
3 motoare electrice, un motor sincron excitat permanent în față, două motoare sincrone excitate permanent în spate, putere sistem 750 kW (1020 CP), cuplu maxim necomunicat, capacitate baterie 100 kWh
Performanțe
0–60 mph        2,1 s
Viteză maximă            322 km/h
Consum (EPA) 17,5 kWh/100 km
Preț de bază
Tesla Model S Plaid    cca 129.000 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?