Vânzările de mașini electrice în România au crescut cu 52,8% în primele 11 luni din 2023, dar aproape 70% din piață este deținută de modelul low-cost Dacia Spring și de Tesla. O analiză auto motor și sport.
Dacă privim cifrele, o creștere de 52,8% a vânzărilor de mașini electrice în primele 11 luni ale lui 2023 în România, de la 8825 la 13.486 unități, reprezintă un rezultat foarte bun. De asemenea, dacă luăm în calcul că ponderea mașinilor electrice în piața totală de mașini noi a depășit 10% (13.486 unități din cele 131.215 vândute în total în primele 11 luni), pare că există o tendință clară spre accelerarea vânzărilor de mașini electrice.
Numai că dacă intrăm în detalii, vedem că situația nu este atât de roz. Din cele 13.486 mașini electrice vândute în 11 luni ale lui 2023 în Rom,ânia observăm că aproape jumătate, adică 6365 (47,2%) sunt reprezentate de modelul low cost Dacia Spring, care s-a putut achiziționa cu prețuri în jurul a 10.000 euro datorită bonusului generos Rabla Plus.
Așadar, toate celelalte mărci care au modele electrice au vândut doar 7.103 unități. Iar dintre acestea, 2905 unități sunt Tesla care deține 21% din piață (Model Y 1905, Model 3 893, Model S 59, Model X 46). Toate celelalte mărci luate la un loc au vândut doar 4198 unități.
Renault și VW ocupă locul al treilea la mare distanță cu 882 respectiv 817 unități, urmați de Hyundai cu 488 unități. Primul producător premium în clasament este Mercedes cu 375 unități, urmat de BMW cu 341 unități în timp ce Audi care are o gamă de mașini electrice mai restrânsă a vândut doar 88 unități. Mărci de volum care au modele electrice cu prețuri relativ accesibile, dar mari comparativ cu tesla Model 3, se situează foarte jos în clasament, vezi Opel, Citroen, Nissan, Cupra, Jeep.
Vânzări pe modele
Spring este lider detașat cu 6365 unități vândute, ceea ce reprezintă un plus de 26,6% față de 2022. Prețul și bonusul Rabla Plus au contribuit din plin la acest succes dar și lipsa oricărui concurent. Surprinzător, dintre mașinile cu prețuri mai mari, cel mai bine vândut model în România este Tesla Model Y cu 1905 unități, urmat pe locul 3 tot de un model Tesla, Model 3 cu 893 unități. Dintre producătorii consacrați, doar Renault se apropie de cifrele lui Tesla cu noul Megane E-Tech vândut în 763 unități. Vânzări bune înregitrează și VW ID/3/ID.4 și Hyundai Kona după care urmează un gol până la Skoda Enyaq.
BMW și Mercedes se bat în zona premium
Cu o gamă foarte largă, Mercedes și BMW au vânzări apropiate: 375 unități Mercedes, 341 BMW. Însă este de așteptat ca BMW să recupereze și să treacă pe primul loc în curând deoarece BMW iX1 are numai câteva luni de la lansare și abia 2024 va fi un an complet de vânzări, iar versiunea cu două motoare a debutat de curând. De asemenea, și noua limuzină i5 abia a fost lansată în timp ce la Mercedes nu sunt noutăți electrice în viitorul imediat.
Ce ne rezervă viitorul?
Cu bonusul Rabla Plus diminuat dramatic este de așteptat ca vânzările de mașini electrice să scadă la fel cum s-a întâmplat și pe alte piețe europene când bonusul a fost redus. Exemplul Marii Britanii din 2023 este elocvent. Modelele electrice cu prețuri accesibile așteptate în viitorul apropiat ar putea contracara o parte din efectul negativ al scăderii bonusului Rabla Plus însă acestea nu vor fi disponibile de la începutul anului. Noul Citroen e-C3 anunțat în jurul sumei de 23.300 euro nu va debuta mai devreme de mijlocul anului, iar versiunea lui cu baterie mică care va costa 19.990 euro nu vine decât la finalul lui 2024. De asemenea, noul Renault 5, anunțat oficial la 25.000 euro se prezintă în martie dar se va vinde abia din toamna lui 2024. VW ID.2 nu vine decât în 2025 când și Hyundai și Kia au planificate două SUV-uri de clasă mică.
Este evident că dacă producătorii nu vor reduce prețurile și nu vor încerca să se apropie de prețul modelelor echivalente pe benzină, viitorul electric nu arată prea bine. Majoritatea oamenilor nu își permit să suporte diferența de preț suplimentară pentru o mașină electrică.
Vânzări electrice pe mărci | 11 luni 2023 | 11 luni 2022 |
---|---|---|
Dacia | 6365 | 5026 |
Tesla | 2905 | 937 |
Renault | 882 | 302 |
VW | 817 | 343 |
Hyundai | 488 | 480 |
Mercedes | 375 | 301 |
BMW | 341 | 215 |
Peugeot | 178 | 206 |
Skoda | 194 | 173 |
Toyota | 144 | 13 |
Volvo | 100 | 37 |
Mini | 98 | 69 |
Ford | 96 | 101 |
Audi | 88 | 73 |
Fiat | 83 | 140 |
Kia | 67 | 78 |
Opel | 57 | 72 |
smart | 55 | 81 |
Nissan | 51 | 47 |
Cupra | 27 | 3 |
Citroen | 25 | 43 |
Jeep | 19 | 0 |
Porsche | 14 | 26 |
Jaguar | 5 | 12 |
Honda | 4 | 29 |
Seres | 3 | 0 |
Lexus | 2 | 5 |
DS | 2 | 10 |
Skywell | 1 | 3 |
Vânzări electrice modele | 11 luni 2023 | 11 luni 2022 |
---|---|---|
Dacia Spring | 6365 | 5026 |
Tesla Model Y | 1905 | 238 |
Tesla Model 3 | 893 | 699 |
Renault Megane E-Tech | 763 | 76 |
VW ID.3 | 429 | 165 |
Hyundai Kona | 402 | 352 |
VW ID.4 | 312 | 140 |
Skoda Enyaq | 194 | 173 |
Toyota BZ4X | 144 | 13 |
Mercedes EQA | 130 | 117 |
Renault ZOE | 119 | 226 |
BMW iX | 112 | 57 |
Mini Cooper SE | 98 | 69 |
Ford Mustang Mach-E | 96 | 101 |
Peugeot e-208 | 91 | 116 |
Mercedes EQE | 91 | 40 |
Peugeot e-2008 | 87 | 90 |
BMW i4 | 86 | 48 |
Fiat 500e | 83 | 140 |
VW ID.5 | 76 | 38 |
Volvo XC40 | 70 | 30 |
Mercedes EQB | 66 | 57 |
Mercedes EQS | 63 | 59 |
Hyundai Ioniq 5 | 60 | 78 |
Tesla Model S | 59 | 0 |
BMW iX3 | 53 | 53 |
BMW iX1 | 51 | 0 |
Tesla Model X | 46 | 0 |
Audi Q4 e-tron | 45 | 30 |
Audi e-tron/Q8 e-tron | 37 | 37 |
smart fortwo | 36 | 41 |
Nissan Leaf | 35 | 46 |
Opel Mokka | 32 | 35 |
Volvo C40 | 30 | 7 |
Kia EV6 | 29 | 50 |
BMW i7 | 28 | 0 |
Cupra Born | 27 | 3 |
Citroen e-C4 | 25 | 43 |
Mercedes EQC | 25 | 28 |
Opel Corsa-e | 25 | 37 |
Hyundai Ioniq 6 | 21 | 0 |
Mazda MX-30 | 21 | 39 |
Jeep Avenger | 19 | 0 |
Smart forfour | 19 | 40 |
Kia Niro EV | 17 | 19 |
Nissan Ariya | 16 | 1 |