Home Știri Vânzările de mașini electrice în primele 11 luni din 2023 în România

Vânzările de mașini electrice în primele 11 luni din 2023 în România

de Răzvan Măgureanu
Tesla Model Y

Vânzările de mașini electrice în România au crescut cu 52,8% în primele 11 luni din 2023, dar aproape 70% din piață este deținută de modelul low-cost Dacia Spring și de Tesla. O analiză auto motor și sport.

Dacă privim cifrele, o creștere de 52,8% a vânzărilor de mașini electrice în primele 11 luni ale lui 2023 în România, de la 8825 la 13.486 unități, reprezintă un rezultat foarte bun.  De asemenea, dacă luăm în calcul că ponderea mașinilor electrice în piața totală de mașini noi a depășit 10% (13.486 unități din cele 131.215 vândute în total în primele 11 luni), pare că există o tendință clară spre accelerarea vânzărilor de mașini electrice.

Numai că dacă intrăm în detalii, vedem că situația nu este atât de roz. Din cele 13.486 mașini electrice vândute în 11 luni ale lui 2023 în Rom,ânia observăm că aproape jumătate, adică 6365 (47,2%) sunt reprezentate de modelul low cost Dacia Spring, care s-a putut achiziționa cu prețuri în jurul a 10.000 euro datorită bonusului generos Rabla Plus.

Așadar, toate celelalte mărci care au modele electrice au vândut doar 7.103 unități. Iar dintre acestea, 2905 unități sunt Tesla care deține 21% din piață (Model Y 1905, Model 3 893, Model S 59, Model X 46). Toate celelalte mărci luate la un loc au vândut doar 4198 unități.

Renault și VW ocupă locul al treilea la mare distanță cu 882 respectiv 817 unități, urmați de Hyundai cu 488 unități. Primul producător premium în clasament este Mercedes cu 375 unități, urmat de BMW cu 341 unități în timp ce Audi care are o gamă de mașini electrice mai restrânsă a vândut doar 88 unități. Mărci de volum care au modele electrice cu prețuri relativ accesibile, dar mari comparativ cu tesla Model 3, se situează foarte jos în clasament, vezi Opel, Citroen, Nissan, Cupra, Jeep.

Vânzări pe modele
Spring este lider detașat cu 6365 unități vândute, ceea ce reprezintă un plus de 26,6% față de 2022. Prețul și bonusul Rabla Plus au contribuit din plin la acest succes dar și lipsa oricărui concurent. Surprinzător, dintre mașinile cu prețuri mai mari, cel mai bine vândut model în România este Tesla Model Y cu 1905 unități, urmat pe locul 3 tot de un model Tesla, Model 3 cu 893 unități. Dintre producătorii consacrați, doar Renault se apropie de cifrele lui Tesla cu noul Megane E-Tech vândut în 763 unități. Vânzări bune înregitrează și VW ID/3/ID.4 și Hyundai Kona după care urmează un gol până la Skoda Enyaq.

BMW și Mercedes se bat în zona premium
Cu o gamă foarte largă, Mercedes și BMW au vânzări apropiate: 375 unități Mercedes, 341 BMW. Însă este de așteptat ca BMW să recupereze și să treacă pe primul loc în curând deoarece BMW iX1 are numai câteva luni de la lansare și abia 2024 va fi un an complet de vânzări, iar versiunea cu două motoare a debutat de curând. De asemenea, și noua limuzină i5 abia a fost lansată în timp ce la Mercedes nu sunt noutăți electrice în viitorul imediat.

Ce ne rezervă viitorul?
Cu bonusul Rabla Plus diminuat dramatic este de așteptat ca vânzările de mașini electrice să scadă la fel cum s-a întâmplat și pe alte piețe europene când bonusul a fost redus. Exemplul Marii Britanii din 2023 este elocvent. Modelele electrice cu prețuri accesibile așteptate în viitorul apropiat ar putea contracara o parte din efectul negativ al scăderii bonusului Rabla Plus însă acestea nu vor fi disponibile de la începutul anului. Noul Citroen e-C3 anunțat în jurul sumei de 23.300 euro  nu va debuta mai devreme de mijlocul anului, iar versiunea lui cu baterie mică care va costa 19.990 euro nu vine decât la finalul lui 2024. De asemenea, noul Renault 5, anunțat oficial la 25.000 euro se prezintă în martie dar se va vinde abia din toamna lui 2024. VW ID.2 nu vine decât în 2025 când și Hyundai și Kia au planificate două SUV-uri de clasă mică.
Este evident că dacă producătorii nu vor reduce prețurile și nu vor încerca să se apropie de prețul modelelor echivalente pe benzină, viitorul electric nu arată prea bine. Majoritatea oamenilor nu își permit să suporte diferența de preț suplimentară pentru o mașină electrică.

Vânzări electrice pe mărci11 luni 202311 luni 2022
Dacia 63655026
Tesla 2905937
Renault 882302
VW 817343
Hyundai 488480
Mercedes 375301
BMW 341215
Peugeot 178206
Skoda 194173
Toyota 14413
Volvo 10037
Mini 9869
Ford 96101
Audi 8873
Fiat 83140
Kia 6778
Opel 5772
smart 5581
Nissan 5147
Cupra 273
Citroen2543
Jeep 190
Porsche 1426
Jaguar 512
Honda 429
Seres30
Lexus 25
DS210
Skywell13
Vânzări electrice modele11 luni 202311 luni 2022
Dacia Spring 63655026
Tesla Model Y 1905238
Tesla Model 3893699
Renault Megane E-Tech 76376
VW ID.3429165
Hyundai Kona 402352
VW ID.4312140
Skoda Enyaq 194173
Toyota BZ4X14413
Mercedes EQA 130117
Renault ZOE 119226
BMW iX 11257
Mini Cooper SE 9869
Ford Mustang Mach-E 96101
Peugeot e-20891116
Mercedes EQE 9140
Peugeot e-20088790
BMW i4 8648
Fiat 500e83140
VW ID.57638
Volvo XC407030
Mercedes EQB 6657
Mercedes EQS 6359
Hyundai Ioniq 5 6078
Tesla Model S 590
BMW iX35353
BMW iX1510
Tesla Model X 460
Audi Q4 e-tron 4530
Audi e-tron/Q8 e-tron3737
smart fortwo 3641
Nissan Leaf3546
Opel Mokka 3235
Volvo C40307
Kia EV62950
BMW i7280
Cupra Born 273
Citroen e-C42543
Mercedes EQC 2528
Opel Corsa-e2537
Hyundai Ioniq 6 210
Mazda MX-302139
Jeep Avenger190
Smart forfour 1940
Kia Niro EV 1719
Nissan Ariya161

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.