Dacia Spring primește un motor de 65 CP, cu 20 CP mai puternic decât cel de bază și o nouă echipare de top, Extreme, în combinație cu noul noul motor. Primele impresii de condus din capitala valsului, Viena.
Încă de când s-a lansat Dacia Spring ne-am pus întrebarea: sunt suficienți 45 CP? Având în vedere că este cea mai ușoară electrică de pe piață cu numai 970 kg și că este utilizată preponderent în oraș, verdictul nostru a fost că pentru oraș nu ai nevoie de mai mult deoarece accelerația 0-50 km/h, adică indicatorul care contează cel mai mult în oraș, se realizează în 5,8 secunde. De asemenea, spuneam că dacă vrei să ieși cu Spring de 45 CP în afara orașului, depășirea unui camion nu este chiar o joacă de copii deoarece trebuie să anticipezi puțin depășirea, să calci pedala înainte de a depăși pentru a căpăta puțin avânt. Totuși, dacă urmăriți grupurile Dacia Spring de pe facebook, vedeți că sunt mulți posesori care s-au avântat și la drum lung cu Spring.
Dacia s-a gândit să vină în sprijinul celor care doresc să utilizeze Spring nu doar în oraș și oferă acum un motor de 65 CP, cu 40% mai puternic decât cel de 45 CP. Acesta este disponibil cu noua echipare Extreme la prețul de 22.450 euro, în timp ce motorul de 45 CP a rămas în ofertă împreună cu echiparea de bază Essential. Dar doar la echiparea de top poți opta pentru priza DC care costă 500 euro și permite încărcarea bateriei lui Spring la stații DC cu până la 30 kW de la 0 la 80% în 56 minute. Versiunea de bază se încarcă doar la stații AC cu până la 6,6 kW.
La 22.450 euro, Spring este cea mai ieftină electrică de pe piață, următorul model, VW e-Up, fiind cu 5000 euro mai scump.
Putere mai mare, cuplu mai mic, demultiplicare mai scurtă
Noul motor este mai compact și mai greu cu numai 5 kg decât cel de 45 CP, iar sârma cu care este bobinat rotorul este mai groasă pentru a face față puterii mai mari. Cei 65 CP sunt disponibili între 4060 și 6000 rpm, în timp ce versiunea de 45 CP livrează puterea maximă între 2521 și 8200 rpm.
Surprinzător, cuplul maxim este mai mic la motorul de 65 CP, dar este disponibil pe o plajă mai largă. Astfel, acesta livrează 113 Nm de la 500 la 4060 rpm față de 125 Nm disponibili între 0 și 2521 rpm la cel de 45 CP. Însă motorul de 65 CP are raportul de demultiplicare mai scurt și astfel se explică accelerațiile și reprizele mult mai bune, în timp ce viteza maximă de 125 km/h a rămas neschimbată.
Mult mai rapid
În oraș, Spring de 65 CP accelerează mult mai repede. De la 0 la 50 km/h ajunge în 3,9 secunde față de 5,8 secunde înainte și atinge 100 km/h în 13,7 secunde față de 19,1 secunde înainte. Câștigul de putere se simte când pleci de pe loc mai ales că versiunea de 65 CP este cu numai 5 kg mai grea decât cea de 45 CP. Însă ceea ce se simte și mai evident este ușurința cu care poți depăși un camion pe un drum național.
Repriza de la 80 la 120 km/h durează acum doar 13,5 secunde față de 26,2 secunde înainte. De la 80 km/h viteza crește mult mai repede decât înainte și se simte că avem acum un cuplu la roată mult mai mare decât înainte. Dacia spune că acesta este acum de 672 Nm față de 452 Nm înainte datorită demultiplicării mai scurte.
Cu toată creșterea evidentă de dinamică, autonomia nu a fost afectată aproape deloc. Dacia comunică o autonomie WLTP de 220 km față de 230 km la versiunea de 45 CP.
Pe un traseu de 99 km care a inclus traversarea Vienei prin centru dus și întors, câțiva kilometri de autostradă și un parcurs virajat în care am mers ceva mai sportiv am înregistrat un consum de numai 11,8 kWh/100 km, care corespunde unei autonomii de 227 km. Există și un mod Eco care poate prelungi autonomia cu câțiva kilometri și reduce puterea cu 10%, adică undeva pe la 58 CP. Consumul redus nu este obținut datorită vreunui management special al bateriei sau recuperării energice la frânare deoarece Spring nu are nici precondiționare la baterie și recupererea energiei este foarte slabă. Însă masa redusă și puterea nu foarte mare contribuie la eficiența foarte bună.
Suspensie mai soft la viteze mici
Dacia a modificat suspensia față pentru a fi mai confortabilă la viteze mici. Scopul este ca Spring să treacă mai lin în oraș peste șinele de tramvai sau capacele de canal și acest lucru este un progres. Însă suspensia a rămas în continuare destul de moale și pe drumuri virajate mașina se înclină dar rămâne sigură pe traiectorie datorită unei direcibuții echilibrate a maselor de 51/49% față/spate.
Poziția de condus nu s-a schimbat și șoferii mai înalți vor simți nevoia unui reglaj pe înălțime la volan care însă nu este disponibil, la fel cum nu este disponibil nici reglajul pe înălțime pentru scaunul șoferului. Însă acesta este poziționat destul de jos așa că nu simți nevoia să îl cobori mai jos dacă ești înalt.
La 22.450 euro, Spring de 65 CP vine cu aer condiționat, sistem multimedia cu navigație și ecran tactil de 7 inchi, tapițerie de piele sintetică iar Extreme aduce o personalizare suplimentară datorită elementelor Copper Brown la carcasele oglinzilor, barele de pe acoperiș și proiectoare.
Concluzie
Cu 65 CP, Dacia Spring se apropie de puterea de 83 CP a lui VW e-Up dar rămâne cu 5000 euro mai ieftin. Surplusul de putere este evident și ajută mai ales la depășiri pe drumurile interurubane fără a afecta autonomia care este peste 200 km în condiții reale.