Tehnologie

Viitorul acum: mașinile inteligente

Integrarea sistemelor digitale de gestiune – de la ansamblul de elemente ce asigură securitatea pasivă, până la zona de infotainment – în autovehiculele contemporane nu mai reprezintă o știre de ultimă oră, dar anul acesta au apărut semnele conturării automobilelor inteligente.

43680-lexus_1

Text: Tudor Cristian

Google nu mai este singurul brand de prim-plan la nivel mondial angrenat în dezvoltarea mașinii autonome, condusă de inteligența artificială. Lexus a atras atenția publicului larg prin prezentarea la CES, în luna ianuarie, a conceptului Advanced Active Safety Research Vehicle. În spatele acestei denumiri se ascunde un întreg arsenal tehnologic ce include senzori GPS, camere video stereo, radar și Light Detection and Ranging (LIDAR), adică un sistem de scanare ce utilizează LASER. Modelul LS echipat astfel este capabil să monitorizeze traiectoria mașinii pe carosabil, să facă diferența dintre culorile roșu și verde ale semaforului și să scaneze continuu împrejurimile pentru a semnala eventualele pericole ce pot apărea.

Instalat pe acoperișul mașinii, LIDAR detectează obiectele din jur pe o rază de 70 metri. Trei camere video de înaltă definiție pot semnala obstacole pe o distanță de 150 metri. Radare montate în zona frontală și pe părțile laterale măsoară amplasarea plus viteza de deplasare a eventualilor participanți la trafic. Un senzor de pe roțile spate motoare furnizează informații referitoare la viteza de deplasare a mașinii. Accelerația laterală și schimbările de direcție sunt sesizate de giroscopul de pe acoperiș, iar antena GPS estimează orientarea vehiculului chiar înainte ca el să fie în mișcare. Toate aceste elemente formează o rețea ce promite implementarea mai exactă a conceptului Integrated Safety Management.

Audi a venit la CES cu propria interpretare a ideii de mașină inteligentă. Ricky Hudi, șeful Departamentului de cercetare și dezvoltare pe zona electronică la Audi, a anunțat că prestigioasa marcă germană e posesoarea unei licențe pe teritoriul statului Nevada ce îi permite testarea unui autovehicul care se deplasează autonom, fără intervenția factorului uman. În timpul demonstrației sale, Hudi a prezentat un senzor LASER nu mai mare decât placa de bază a unui calculator personal, ce va sta la baza viitoarelor dezvoltări ale proiectului.