O veste șoc vine din China. Din cauza concurenței BYD și Tesla, VW a redus prețul lui VW ID.3 pe piața chineză la 15.000 euro pentru versiunea de bază în dorința de a impulsiona vânzările.
Piața chineză devenise la un moment dat o vacă de muls pentru producătorii premium în special, dar nu numai. În special producătorii germani Mercedes, Audi, BMW, VW au obținut acolo vânzări și profituri record. Dar era electrică a schimbat cu totul situația pieței.
Odată cu apariția modelelor locale chinezești electrice și expansiunii lui Tesla care a redus substanțial prețurile în ultima perioadă, modelele electrice din Europa au început să sufere și vânzările au scăzut dramatic.
După ce și Mercedes a scăzut prețurile gamei EQ, VW se implică acum în bătălia discounturilor cu BYD și Tesla. Astfel, prețul versiunii de bază VW ID.3 a fost redus cu 16% la 119.900 yuani, echivalentul a numai 15.230 euro! Până la reducerea de preț, cel mai ieftin VW ID.3 costa 142.900 yuani, echivalentul a 18.152 euro.
Chiar și acest preț e un chilipir pentru România, unde cea mai ieftină versiune costă 43.252 euro. În Germania aceeași mașină costă 39.995 euro. E adevărat că mașina de Europa nu este chiar identică cu versiunea de China și că în China acesta este prețul versiunii cu motor de 170 CP și 310 Nm, în timp ce în Europa se vinde doar versiunea de 204 CP și 310 Nm, ambele echipate cu aceeași baterie de 58 kWh.
VW pierde cotă de piață
VW vinde în China modelele ID.3, ID.4 și SUV-ul ID.6 dar în mai 2023 nu a reușit să vândă decât 11.302 unități, care reprezintă echivalentul a 2,9% din cota de piață a modelelor electrice din China. Iar cota de piață a lui VW are tendință de scădere în continuare din cauza politicii agresive de preț promovată de rivalii de la BYD și Tesla. BYD deține o cotă de piață a mașinilor electrice de 28%, iar Tesla de 11%.
În segmentul lui ID.3, principalul rival este BYD Dolphin, un hatch cu gabarit asemănător, având o lungime de 4,29 metri și un ampatament de 2,70 metri. Prin comparație, VW ID.3 are 4,26 metri lungime și un ampatament de 2,77 metri. Cu baterie Li-fosfat de fier de 60 kW fără conținut de cobalt și motor de 204 CP care antrenează puntea față, BYD Dolphin începe de la 14.800 euro și oferă o autonomie de 427 km (ID.3 450 km conform standardului chinezesc).
Împreună cu crossover-ul Atto3 care împarte același motor și baterie cu Doplhin, BYD vinde 55.000 unități lunar, de cinci ori mai mult decât toate modelele electrice VW care se vând în China.
Se pare că era prețurilor mari pentru mobilitatea electrică începe să apună. În Europa, mai mult decât în China, prețurile sunt exagerate și nu sunt justificate în raport cu cele ale mașinilor convenționale. În plus, în ultimii ani, prețul bateriilor a scăzut dramatic și 1 kWh înmagazinat în baterie a scăzut substanția de la 400-500 euro acum 10 ani la 100-150 euro.