BMW se transformă radical: Noua clasă (BMW Neue Klasse), noua sustenabilitate, noi modele. La conferința anuală, BMW a prezentat arhitectura pe care vrea să se concentreze în viitor mobilitatea electrică și cum poate fi aceasta mai sustenabilă. „Cea mai ecologică mașină ar trebui să fie un BMW“, a spus Oliver Zipse, CEO BMW.
Foto: Christian Schulte
BMW este cunoscut pentru motoarele cu șase cilindri în linie și transmisia spate. Dar această tradiție va deveni o amintire în următorii 10 ani, chiar dacă BMW ne mai incită încă o dată, cu noile BMW M3/M4. La conferința anuală, Oliver Zipse, șeful BMW, a prezentat cele cinci teze după care se va ghida dezvoltarea viitoare a BMW:
• Protecția eficientă a climei poate fi realizată numai prin utilizarea intensivă a tehnologiei;
• Industrializarea are nevoie de
momentul potrivit;
• Viitorul planetei noastre cere
regenerare (circularitate);
• Digitalizarea servește oamenilor;
• Creșterea rămâne cea mai importantă monedă a economiei.
Transformare în trei faze
Niciun producător nu poate evita mobilitatea electrică și digitalizarea. Acestea reprezintă viitorul. În acest sens, BMW a dezvoltat un plan în trei faze care pot fi asimilate simplu cu trecutul, prezentul și viitorul.
Prima fază, trecutul, reprezintă perioada dezvoltării lui i3 și i8. Este etapa pionieratului în era electrică, în care BMW a dezvoltat arhitectura Life-Drive și a adaptat la propulsia hibridă plug-in diferite modele convenționale sunt disponibile acum pe piață.
Până în 2023, BMW va avea câte un model electric în toate segmentele relevante, de la clasa compactă până la cea de lux.«Neue Klasse» va fi un BMW veritabil, iar în viitor, cel mai «verde» automobil din lume va fi un BMW!“
Oliver Zipse, CEO BMW
Faza a doua reprezintă prezentul, adică de astăzi și până în 2025, o perioadă de tranziție care să prevestească adevărata schimbare ilustrată de ceea ce BMW a numit „Noua clasă“. Este o schimbare precum cea de acum 60 de ani, când au apărut modele noi, ca de exemplu BMW 1500. În 2025, revoluția va fi produsă de noua arhitectură pentru toate modelele viitoare BMW, care vor avea întotdeauna cel puțin o punte spate electrică. Faza a doua a transformării BMW se referă la perioada în care sunt oferite atât modele electrice, cât și convenționale. Aceasta include dezvoltarea în continuare a platformelor existente și a software-urilor actuale, cum ar fi, de exemplu, introducerea noului sistem de operare OS8. „Este cel mai puternic sistem de procesare a datelor pe care l-am dezvoltat vreodată“, a spus Frank Weber, șeful dezvoltării de la BMW.
Noul sistem de operare va permite actualizări over-the-air și le va oferi clienților și posibilitatea de a activa, la cerere, mai multe funcții ulterior achiziționării vehiculului. Acest sistem va transforma fiecare nou model BMW într-o centrală digitală, iar BMW spune că noul sistem de operare este cea mai bună, sigură și flexibilă interfață disponibilă pentru funcțiile digitale și fizice dintr-o mașină.
Modele noi până în 2023
În numai doi ani și jumătate, BMW va avea în portofoliu 13 modele pur electrice. Este o revizuire ambițioasă a vechilor planuri care prevedeau același lucru, dar până în 2025. La modelele existente, i3, Mini Cooper SE și BMW iX3, anul acesta se vor adăuga BMW iX și BMW i4, ca un semnal pentru ofensiva tehnologică planificată.
În plan sunt și versiuni electrice pentru Seria 5 (i5), Seria 7 (i7), Mini Countryman (viitoarea generație se va produce la Leipzig, alături de X1, și va fi disponibilă în continuare și cu motoare termice, și cu propulsie electrificată) și X1 (iX1). Sigur, până la 13 modele ar mai fi încă 4 în discuție. În plan este și un al doilea crossover Mini de clasă mică, ce va fi disponibil exclusiv cu propulsie pur electrică, dar se vorbește și despre o Serie 1 electrică (i2) și o Serie 3 electrică.

BMW Seria 5
Viitoarea Serie 7 (G70) va renunța la versiunea V12, care va fi înlocuită cu una electrică. Alături de aceasta vor coexista în continuare versiuni diesel, pe benzină cu sistem mild hybrid la 48 V și PHEV și se pare că motoarele V8 vor fi rezervate versiunilor M.

BMW Seria 7 2022
Strategia este ca, în viitor, versiunile electrice să apară înaintea celor cu motoare convenționale. Despre extinderea gamei electrice, Oliver Zipse a declarat: „Până în 2023, BMW va avea câte un model electric în toate segmentele relevante, de la clasa compactă până la cea de lux. Acest lucru înseamnă că, până la finalul fazei a doua, vom avea câte un model electric în fiecare serie importantă de modele – acoperind 90% din segmentele noastre“. Iar dacă legislația o va cere, BMW poate oferi în unele segmente și pe unele piețe modele exclusiv electrice.
Vânzările de modele pur electrice urmează să crească anual cu peste 50%, până în 2025. În 2025, BMW va vinde de zece ori mai multe modele electrice decât în 2020. Mini este primul brand al BMW Group care va deveni pur electric la începutul viitorului deceniu, iar ultimul model Mini cu propulsie convențională va fi lansat în 2025. De asemenea, BMW a anunțat că propulsia electrică va fi disponibilă și la Rolls-Royce.

BMW iX1
Creșterea producției de modele electrice impune și optimizarea unităților de producție. Astfel, producția de motoare convenționale din fabrica istorică din München se va reloca în uzinele din Steyr, Austria, și Hams Hall, Marea Britanie, pentru a face loc producției lui i4, iar angajații sunt pregătiți intern pentru noile provocări. În centrul de competență pentru producția de sisteme de propulsie electrice din Dingolfing se creează 800 de locuri de muncă, urmând ca totalul lor să ajungă la 2000.
BMW Neue Klasse din 2025
A treia fază a transformării începe în 2025 și poate fi caracterizată printr-un singur cuvânt: REVOLUȚIE! În 2025, o generație complet nouă de motoare și baterii va echipa modelele electrice BMW. Toate acestea sunt înglobate în ceea ce BMW denumește „NEUE KLASSE“, care va utiliza a treia generație a platformei CLAR (Cluster Architecture). Un prim exponent al noii clase va fi un concept pe care BMW îl va expune la Salonul de la München din această toamnă (care se desfășoară în locul Salonului de la Frankfurt). NEUE KLASSE este un concept „foarte integrat de înaltă tensiune, care beneficiază și de o construcție optimizată a bateriei“.
Platforma CLAR III va avea obligatoriu puntea spate electrificată, în vreme ce în față rămâne loc pentru un motor termic, deoarece BMW estimează că nu toate piețele vor fi pregătite în același timp pentru mașinile electrice. Bavarezii nu exclud în mod explicit nici o versiune cu pilă de combustie. Șeful dezvoltării, Frank Weber, spune: „Datorită reglementărilor clare, în Europa și China avem o predicție sigură privind procentul de mașini electrice în următorii ani“. Pentru Europa, BMW crede că 50% din vânzările sale vor fi electrice în 2030 (Mercedes 50%, VW 70%). Dar există piețe, precum SUA, care nu au o legislație predictivă pe termen lung și altele unde nu există o infrastructură de încărcare suficient de dezvoltată pentru a permite o vânzare masivă de modele electrice. BMW spune că, în următorii 10 ani, circa 10 milioane de modele electrice BMW vor rula pe șosele.
BMW NEUE KLASSE înseamnă și o interfață complet nouă cu utilizatorul. Pe lângă actualizările over-the-air, care permit activarea unor funcții după cumpărarea mașinii și utilizarea lor pe bază de abonament, modelele vor rămâne actuale mai mult timp, deoarece softul lor va putea fi actualizat permanent. În plus, BMW își va putea adapta mai bine modelele la fiecare regiune din lume, pentru a respecta cerințele eco din zonele respective. De asemenea, BMW crede că, în viitor, datorită platformei scalabile, va putea să ofere modelele electrice la prețul celor cu motoare convenționale și să atingă o marjă de profit de 8–10%. Și mai important, constructorul german promite că, în viitor, autonomia modelelor electrice va fi similară cu a celor cu motoare cu ardere internă. Iar Oliver Zipse spune că „mașina cea mai eco va proveni de la BMW“. Și aici, șeful BMW nu se referă doar la consumul de energie la 100 km, ci și la utilizarea pe scară largă a materialelor reciclabile. De aceea, BMW ia în calcul opțiunile de reciclare încă din faza de proiectare a noilor modele. Materialele încorporate ar trebui să fie cât mai ușor de extras în formă pură, astfel încât să poată fi utilizate iarăși la vehicule noi.