Home TesteContact Contact – Toyota Yaris Cross Hybrid – Eficiență cu aderență

Contact – Toyota Yaris Cross Hybrid – Eficiență cu aderență

de Dan Damian
Toyota Yaris Cross Hybrid

Toyota a inventat o soluție care i-ar putea atrage pe cei care vor să fie în trend, dar apreciază și cât mai multe aspecte practice. Inclusiv tracțiunea integrală în clasa mică.

Cumpărătorii de SUV-uri mici și chiar compacte nu prea mai pun mare preț pe tracțiunea integrală, după cum spun vânzările, dar și oferta. De fapt, SUV-urile mici nici măcar n-au apărut în ideea de 4×4, pentru că sunt modele preponderent urbane, cu alt set de avantaje, gen poziția de condus, spațiul și… trendul general. Un astfel de sistem nici nu ar fi eficient la modelele mici, adică nu ar merita surplusul de masă, consum și emisii, ca să nu mai vorbim despre preț.

Toyota Yaris Cross HybridIată însă că electrificarea permite mai multe soluții fără neajunsurile unor sisteme mecanice, și cea mai nouă dovadă o constituie noul Yaris Cross, un SUV mic, creat pe baza hatchbackului. Toyota a păstrat platforma GA-B a lui Yaris hatch, dar a creat o altă caroserie, tipică unui SUV, care le-a ieșit foarte bine ca design. Pornind de la farurile cu LED pe fond negru și trecând la grilele trapezoidale suprapuse, o semnătură a SUV-urilor Toyota, Yaris Cross are o puternică prezență estetică. Mai ales că vine cu protecții la nivelul pasajelor roților, lumini de zi dispuse pe înălțime și stopuri orizontale, dar poziționate tot la înălțime. Evident, Toyota Yaris Cross Hybrid e semnificativ mai mare decât hatch-ul Yaris, având 4180 mm lungime (+240 mm), 1595 înălțime (+ 95), 1765 lățime (+ 20). Și pentru că este SUV, garda la sol a crescut cu 25 mm, ajungând la 170.

Toyota Yaris Cross HybridToyota oferă acest model atât în versiunea clasică, cu tracțiune față, cât și cu tracțiune integrală de proveniență electrică. Propulsia însă nu e deloc clasică, ci hibridă, dar acel hibrid la care motorul termic încearcă să fie cât mai mult timp asistent pentru motorul electric. Sau motoarele electrice, când vorbim despre versiunea cu tracțiune integrală inteligentă, AWD-i, cum spun japonezii.

Propulsie inteligentă

Yaris Cross în versiunea AWD, testată de noi, are un propulsor termic de 1,5 litri cu trei cilindri,, care produce 92 CP și 120 Nm și funcționează în ciclul Atkinson, dar și două motoare electrice, cel responsabil cu tracțiunea integrală fiind plasat pe puntea din spate. Motorul electric principal, din față, are 80 CP și 141 Nm, iar în total, poți conta pe 116 CP și 120 Nm gestionați de o cutie e-CVT. Suficienți pentru o mașină de oraș concepută în primul rând pentru eficiență.

Practic, propulsorul termic ajută motorul electric din față să antreneze cât mai multă vreme transmisia de unul singur, și simți asta indiferent de regimul de viteză în oraș. Cu Toyota Yaris Cross Hybrid străzile înguste pot fi parcurse aproape întotdeauna pur electric, la viteză mică, iar la rularea constantă, motorul electric intervine mult mai des decât ai crede inițial. De fapt, în oraș ai peste 50% propulsie electrică. Așa am reușit un consum urban de 4,8 l/100 km – este adevărat, în trafic lejer. În aglomerație, consumul ajunge la 5,3, dar pentru că vorbim despre baterii, valorile sunt influențate și de temperatura exterioară. Toyota Yaris Cross Hybrid se conduce simplu și comod, practic nu trebuie să faci nimic special pentru a-i crește eficiența, cu excepția unui singur lucru, să conduci anticipativ, în sensul că ajuți mai mult bateria să se încarce cu o frână prelungă, decât dacă frânezi mai puternic, pe distanță scurtă.

Toyota Yaris Cross HybridSistemul AWD-i este cumva permanent, dar trebuie explicat. Indiferent în ce mod ești, dacă electronica simte pierderea aderenței va cupla și motorul electric de pe puntea din spate, exact cât e nevoie pentru a rezolva problema de tracțiune. În rest, trage doar puntea din față. Dacă cuplezi modul Trial, ai o intervenție mai susținută a motorului electric de pe puntea din spate, dar, când se descurcă doar fața, numai aceasta va trage, din rațiuni de economie.

Eficiență externă

Mediul de lucru al lui Toyota Yaris Cross Hybrid este clar cel urban, unde obții cele mai bune consumuri. Dar japonezii au luat în calcul și traseele externe, cu rezultate bune la același capitol. Dacă menții viteza constant la 120 km/h, pe autostradă, să zicem, vei consuma peste 7 l/100 km. Ar fi mai mult, probabil, dacă n-ar interveni motorul electric principal, atât ca propulsie, cât și într-un regim de coasting electric, pentru că propulsorul termic și încarcă bateria atunci când funcționează. Dacă intri în zone unde reduci viteza, gen localități, sistemul face tot posibilul să utilizeze cât mai mult propulsia electrică și vezi la final un consum de circa 6,5 litri.

Dinamica nu este punctul forte al mașinii nici măcar în modul Sport. Trebuie să fii atent la depășiri din scurt, chiar dacă atunci te ajută și motorul electric. În plus, zgomotul crește destul de mult la viteze mari. Din câte am observat în testul nostru, regimul perfect în extraurban este de până la 120 km/h din punctul de vedere al dinamicii și mai ales al consumului. Suspensiile sunt confortabile, dar ampatamentul redus, același ca al versiunii hatch, nu permite absorbirea foarte comodă a denivelărilor pronunțate. De asemenea, Toyota Yaris Cross Hybrid nu e genul de mașină cu care să faci off-road serios, în ciuda tracțiunii integrale. Sistemul AWD-i este însă foarte util pe suprafețe cu aderență redusă, cum ar fi zăpadă (are și un mod Snow dedicat) și chiar noroi. Dar nu ecazul de încrucișat punți, până la urmă garda la sol fiind de 17 cm.

Habitaclu comod

Exact acesta este cuvântul, comod. De la scaunele bine profilate, confortabile, care și arată bine cu tetierele care par integrate, dar care sunt ajustabile, la poziția înaltă la volan și spațiul decent pentru clasa mașinii. Dacă ai înălțimea ceva mai mult peste medie, nu vei avea prea mult spațiu la picioare. Noi am testat versiuneaToyota Yaris Cross Hybrid Exclusive Premiere, echipată complet, și am apreciat head-up display-ul veritabil, cu proiecție mare pe parbriz, de 10,1 inchi. Tabloul de bord este simplu, doar parțial digital, adică ai un display central, pe care este afișat vitezometrul, iar celelalte indicatoare sunt analogice, de o parte și de alta.

Toyota Yaris Cross HybridCel mai nou sistem de infotainment Toyota, pe un display de 9 inchi, este bine structurat, se mișcă bine, dar au fost momente în care a refuzat conexiunea cu CarPlay (wireless). Tot aici, poți vedea într-o grafică clară cum lucrează sistemul hibrid și poți înțelege cum să-i speculezi mai bine eficiența. În general, planșa de bord e cea de la hatchback, iar materialele folosite sunt plastice, unele destul de dure, și asamblarea ar fi putut fi mai bună, în special la nivelul display-ului central.

Portbagajul are un volum de 320 de litri pentru versiunea AWD-i, comparativ cu cei 397 ai variantei cu tracțiune față, iar mașina testată are bancheta rabatabilă 40:20:40%. Zona din mijloc se rabatează atât pentru a putea încărca obiecte lungi, cât și pentru a deveni cotieră. Prețul acestui model în echiparea de top este de 31.997 de euro, dar versiunile cu tracțiune integrală încep de la 26.077.

Concluzie:

Un SUV mic, foarte manevrabil, care are și avantajul tracțiunii integrale în acest segment unde nimeni nu prea oferă așa ceva. Eficiența e foarte bună, consumul reflectând clar acest lucru. De fapt, totul a fost construit pentru eficiență, parțial în detrimentul performanțelor dinamice. Prețul este însă destul de consistent pentru clasa mică.

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4180 × 1765 × 1560 mm. Ampatament: 2560 mm. Portbagaj: 320 l. Rezervor: 360 l

Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 215/50 R18

Transmisie: Tracțiune față, integrală cu motor electric, cutie e-CVT

Propulsie: Motor termic: benzină, L3, 1490 cm3, putere maximă 68 kW (92 CP), cuplu maxim: 120 Nm. Motor electric față: funcție de propulsor/generator, putere maximă 59 kW (80 CP), cuplu maxim 141 Nm. Motor electric spate: funcție de propulsor, în funcție de aderență. Putere maximă ansamblu: 85 kW (116 CP). Cuplu maxim ansamblu: 120 Nm

Performanțe: 0–100 km/h    11,8 s, Viteză maximă 170 km/h, Consum mediu 5,1 l/100 km

Preț de bază: Toyota Yaris Cross Exclusive Premiere 4×4    31.970 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?