Normele tot mai stricte de poluare și creșterea exagerată a prețurilor la sistemele de depoluare care au devenit tot mai complexe au condus la dispariția aproape totală a motoarelor diesel în segmentul clasei mici. În prezent doar Renault Clio mai poate fi cumpărat cu o motorizare diesel.
Până acum 2-3 ani, mașinile de clasă mică cu motor diesel erau cea mai bună alternativă pentru mulți români care făceau naveta dar nu numai. Aceste mașini cu motoare diesel mici consumau în medie în jur de 4-4,5 l/100 km și erau destul de accesibile ca preț chiar dacă erau mai scumpe cu circa 2000 euro decât versiunile echivalente pe benzină.
Însă noile norme de poluare tot mai stricte de poluare au condus la sisteme de depoluare tot mai complexe și implicit tot mai scumpe care au ridicat foarte mult prețul unor mașini ieftine precum cele de clasă mică. S-a ajuns în situația ca sistemul de depoluare diesel să depășească 10-15% din prețul mașinii.
Astfel, producătorii au început să renunțe la motorizările diesel și unii dintre ei le-au înlocuit cu versiuni full hibride, dar aceste cazuri sunt puține. Doar Toyota și Renault oferă în acest moment un sistem full hibrid pe modelele de clasă mică Yaris și Clio.
În rest, producătorii au păstrat în ofertă doar motoarele pe benzină echipate cel mult cu un sistem mild hybrid pe 48V, care consumă mai mult decât un diesel echivalent.
Sistemele full hibride de la Toyota, Honda și Renault sunt singurele care reușesc să se apropie de consumul unui diesel dar în cazul lui Renault versiunea full hibrid Techno (sistemul hibrid nu este disponibil la echiparea de bază Evolution) costă 22.500 euro comparativ cu 18.000 euro pentru dCi100 Evolution. Sunt 4500 euro în plus adică o diferență de preț de circa 25%.
Dar să revenim la lista mașinilor de clasă care mai au diesel în ofertă.
Ford
Marca americană nu doar că nu mai are diesel în ofertă dar a renunțat definitiv la Fiesta, cel mai mic model din gamă fiind acum Puma.
Honda
Honda vinde modelul Jazz exclusiv cu un sistem hibrid foarte eficient.
Kyundai-Kia
Hyundai i20 și Kia Rio nu mai au motor diesel în ofertă ci doar versiuni pe benzină cu și fără mild hybrid.
Mazda 2
Nici Mazda 2 nu mai are motor diesel dar oferă în schimb o versiune hibridă preșuând sub emblema Mazda modelul Yaris de la Toyota
Nissan
Modelul de clasă mică Micra a dispărut cu totul din configuratorul Nissan. O versiune electrică vine în 2025 pe baza noului Renault 5.
PSA
Peugeot si Citroen au renunțat la diesel având doar motoare pe benzină și versiune electrică la 208. Versiunea electrică la Citroen va debuta o dată cu noua generație C3.
Renault
Renault este singurul producător care mai oferă diesel în clasa mică și acesta este oferit la un preț foarte competitiv. Dieselul dCi100 de 1,5 litri și 100 CP este disponibil doar cu echiparea de bază Evolution și pleacă de la 18.000 euro. Renault este dea ltfel singurul care oferă toate formele de propulsie în clasa mică. Clio poate fi cumpărat cu diesel, benzină, full hibrid și GPL. Deși cererea de diesel la Renault Clio a scăzut la 12% la actuala generație în timp ce versiunea full hinbrid reprezintă 23%, Renault a decis să păstreze dieselul în ofertă atât timp cât este cerere încă pentru el.
Toyota
Yaris a renunțat de mult la diesel având doar versiuni pe benzină și full hibrid. Yaris full hibrid reușeste consumuri de 3,5-4,5 l/100 km inclusiv în oraș.
VW-Seat-Skoda
Mootrul diesel 1.6 TDI a dispărut de sub capota tuturor modelelor de clasă mică ale grupului VW care oferă în prezent doar un motor aspirat sau turbo de 1 litru pe benzină fără tehnologie mild hybrid.