În ultimii ani, vânzările de mașini Honda au scăzut. O propulsie hibridă îmbunătățită, un nou sistem de asistare a rulării și noile idei pentru trenul de rulare ar trebui să aducă o schimbare. Cea mai interesantă este însă o mașinuță electrică.
Text: Cristian Sterea. Foto: ams
Twizzy nu mai e singur
Sub numele de proiect „Micro Commuter“, Honda testează actualmente un e-mobil pentru traficul urban, cu o lățime de numai 1,25 m, în care au loc doi pasageri, unul în spatele celuilalt, ca în Renault Twizzy. În spate mai pot fi transportați însă și doi copii.
Mașinuța are o greutate de numai 400 kg și este propulsată de un electromotor de 15 kW, putând atinge o viteză maximă de 80 km/h. E dotată cu o tabletă PC care informează asupra vitezei și autonomiei, funcționează ca sistem de navigare și redă colecția de fișiere mp3 prin două difuzoare externe. Și, fiindcă tableta PC controlează și nivelul de încărcare al bateriilor, verificarea poate fi realizată și de pe drum, prin internet. Curentul pentru acest computer este asigurat de celulele solare de pe acoperiș.
Un motor cu ardere internă și două electromotoare
Tot pentru viitorul Accord, Honda a dezvoltat și un nou sistem hibrid plug-in la care două electromotoare conlucrează cu un motor cu patru cilindri de 2 litri. Unul din cele două electromotoare lucrează exclusiv ca generator, în timp ce al doilea e responsabil cu propulsia. Pe distanțe scurte, curentul bateriei litiu-ion de 6,7 kWh, care poate fi alimentată la orice priză normală, este suficient. Când bateriile încep să se descarce, pornește motorul pe benzină, care încarcă și bateria. La viteze mai mari, motorul termic, mult mai eficient, preia propulsia. Deoarece propulsorul pe benzină intervine abia de la 80 km/h în sus, Honda poate renunța la cutia de viteze cu transmisii diferite.
Tempomatul care gândește
Sistemele ACC obișnuite măsoară cu ajutorul radarului distanța față de vehiculul din față și o păstrează constantă chiar dacă viteza variază. Sistemul i-ACC dezvoltat de Honda poate urmări până la șase mașini aflate în față, pentru a calcula situații de trafic previzibile.
Dacă, după cum vedem în imaginea alăturată, pe banda dreaptă un vehicul se apropie cu viteză mare de altul, care rulează mai încet (camionul alb), există o probabilitate ca acesta să schimbe banda în ultimul moment și să apară în fața mașinii albastre. Sistemele ACC normale recunosc această situație abia în timpul schimbării benzii și sunt nevoite să reacționeze frânând brusc.
Dacă mașina albastră ar fi fost dotată cu un sistem i-ACC, senzorii video și radar ar fi recunoscut din timp diferența de viteză de pe banda dreaptă și ar fi redus ușor viteza vehiculului. Anticiparea sporește confortul și siguranța, în timp ce consumul de combustibil scade.
Direcție pe toate roțile
Pentru următoarea generație Accord, începând din 2014, Honda a pus la punct un sistem de direcție pe toate roțile, cele din spate putând fi ghidate independent una de cealaltă. Brațe transversale acționate electric și care își modifică lungimea asigură schimbarea direcției. În funcție de situația de rulare, roțile pot fi virate la fel sau invers față de cele frontale. La frânarea de la viteză mare, ambele roți din spate se întorc spre interior, sporind stabilitatea automobilului.
Roțile din spate cu ghidaj independent sporesc agilitatea în curbe luate în viteză.
La viteze mici, direcția pe toate roțile reduce raza de bracaj.
Și schimbarea benzii la viteză mare profită de pe urma direcției pe toate roțile.
Comentarii închise.