Potrivit unui proiect de lege adoptat în ședinta de guvern din 29 decembrie, se introduce RCA pentru trotinete și bicilete electrice care au o viteză constructivă mai mare de 25 km/h. Numai că legea este aproape imposibil de aplicat și iată de ce.
Guvernul spune că actul normativ transpune în legislația națională o direcvtivă UE care modifică legislația RCA și definiția de “vehicul”. Astfel, vor trebui să aibă obligatoriu asigurare RCA și vehicule care nu trebuie înmatriculate sau înregistrate.
Însă în România există o mare diferență în ceea ce privește RCA comparativ cu multe țări din vestul Europei. În România RCA-ul se plătește pe numărul de înmatriculare al mașinii și nu pe persoană. De aceea, în România este imposibil să se facă asigurare RCA pe trotineta electrică. Pe ce element de identificare a trotinetei electrice se ca face RCA? Pe factura de achiziție? Vor trebui comercianții să scrie seriile trotinetelor pe factură și te duci cu factura și faci RCA?
Legea nu dă niciun fel de detalii.
De asemenea, cum se va proceda în cazul firmelor de închiriat trotinete? Acestea vor fi obligate să încheie RCA pe trotinetă? Și dacă un participant la trafic închiriază o trotinetă și face accident, cuantumul RCA-ului va crește ulterior pentru firma proprietară a trotinetei. Cum își va recupera aceasta banii de la cel care a produs accidentul?
Apoi, altă anomalie. Legea spune că nu toate trotinetele și bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Aici apar două probleme.
– Majoritatea bicicletelor electrice nu sunt propulsate exclusiv electric ci motorul electric doar asistă pe cel care pedalează. Bicicletele electrice sunt astfel construite pentru că în funcție de forța celui care pedalează se pot depăși sau nu 25 km/h. De aceea, majoritatea bicicletelor electrice nu ar trebui să fie supuse RCA deoarece motorul electric nu propulsează singur bicicleta ci doar asistă pe cel care pedalează.
– Majoritatea trotinetelor electrice, adică cam 95% sunt limitate constructiv la 25 km/h. Sunt puține modele care au viteză constructivă peste 25 km/h în mod oficial. Problema este că sunt multe trotinete care au scoase limitatoarele de viteză. Suntem curioși cum va descoperi Poliția acest lucru. Sau cum va ști polițistul din trafic care trotinetă are constructiv viteză mai mică sau mai mare de 25 km/h când va opri un trotinetist?
Se spune că motivele introducerii obligativității introducerii RCA pentreu trotinete și biciclete electrice sunt:
– problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului
– numărul de accidente în creștere care au ajuns la peste 2600 în ultimii 5 ani și în primele 6 luni din 2023 și au cauzat 20 morți, 373 răniți grav și 2363 răniți ușor.
Însă statistica nu precizează câte din aceste accidente au fost cu trotinete cu viteza constructivă mai mare de 25 km/h.
De asemenea, creșterea numărului de accidente cu trotinete se datorează tot unei deciziei complet greșite a guvernului care în Codul rutier revizuit pe 2022 a decis că trotintele electrice nu mai au voie pe trotuar. De aceea, acolo unde nu există piste dedicate, acestea circulă pe stradă fiind expuse accidentelor deoarece majoritatea celor care conduc o trotinetă electrică nu au permis de conducere nici măcar categoria A1.
Așadar, legea RCA pentru trotinete și biciclete electrice pare complicat dacă nu imposibil de aplicat. Rămâne să vedem cum se finaliza în cele din umră.