Home TesteContact Test Cupra Formentor 1.5 TSI: Atenție binemeritată

Test Cupra Formentor 1.5 TSI: Atenție binemeritată

de Alin Ionescu

Cu un design spectaculos, care nu va trece neobservat, primul model al mărcii Cupra oferă un pachet impresionant chiar și în versiunea de bază. Dar se ridică un Cupra Formentor de 150 CP la pretențiile sportive anunțate de sigla de pe calandru?

„Ce mașină-i asta?” este o întrebare pe care am citit-o pe fețele multora în timpul acestui test drive. Ei bine, nu este un Seat. Și nici nu va fi vreodată. Pentru că Formentor va fi comercializat exclusiv sub sigla Cupra, un nou sub brand din industria auto care oferă cele mai sportive și mai premium modele spaniole. Iar pe lângă versiunile mai pompate ale modelelor Seat Leon și Ateca, Cupra a lansat anul trecut și primul său model dedicat, denumit Formentor. Evident, nu este o mașină creată de zero, pentru că nu ar fi fost economic. În schimb, Formentor este bazat pe aceeași rețetă ca Ateca, utilizând aceeași gamă de propulsoare, transmisii și tehnologii la interior. Însă, dincolo de designul părții frontale, Formentor se diferențiază clar de Ateca, având o siluetă mai dinamică, cu linie a plafonului mai joasă cu circa 10 cm. Posteriorul se aliniază la trendul SUV-Coupé, cu o lunetă înclinată și o linie înaltă a stopurilor, fiind unul dintre cele mai reușite din segmentul SUV-urilor compacte. Senzația de forță și dinamism este amplificată și linia umerilor foarte bine conturată deasupra roților posterioare, dar și de decupajele largi are aripilor, care pot acomoda jante de până la 20 de inchi.Oaie în blană de lup

Testul cu Formentor a coincis cu perioada în care Cupra a prezentat versiunea de top VZ5, care va fi produsă într-o serie limitată de 7000 de exemplare, având sub capotă motorizarea turbo cu cinci cilindri în linie de la Audi RS 3. Și nici că se putea un contrast mai mare, pentru că noi am testat motorizarea de la baza gamei, de 1,5 litri, care dezvoltă 150 CP. Cuplat la transmisia automată cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte (opțiune de 1818 euro), binecunoscutul motor pe benzină al grupului VW este oferit doar cu tracțiune față și oferă o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde. Este valoare care ridică semne de întrebare privind pretențiile sportive ridicate de sigla Cupra de pe mașină – în condițiile în care o Ateca echipată cu același grup motopropulsor reușește aceeași performanță în 8,6 secunde. Ateca este, cei-i drept, mai compactă, având și o masă proprie mai redusă cu câteva zeci de kilograme, ceea ce justifică diferențele ce țin de performanțe. Însă, fără performanțele spectaculoase ale versiunilor foarte puternice, care mai este argumentul de cumpărare a unui Formentor cu motorul de bază?

SUV-ul de la Cupra trebuie privit ca un model de sine stătător, adresându-se unui public care apreciază în primul rând designul spectaculos și individualismul oferit de noua marcă spaniolă. În plus, interiorul lui Formentor are o planșă de bord modernă, preluată de la noul Leon, cu elemente vopsite în culoarea cuprului, care reprezintă o semnătură a modelelor Cupra. Impresionant este și sistemul multimedia preluat de la Golf, cu o interfață modernă și intuitivă. Poziția la volan este mai joasă ca în Ateca, iar scaunele oferă un bun suport lateral. Un aspect binevenit, pentru că deși această versiune de motorizare nu oferă accelerații fulminante, trenul de rulare cu reglaj ferm și anvelopele late care încalță jante de 19 inchi face un deliciu din parcurgerea virajelor rapide.

Cu o direcție rapidă și precisă , Cupra Formentor se simte în elementul său pe un drum virajat, iar transmisia DSG pune foarte bine în valoare resursele motorului. În acest scenariu este inspirată selectarea modului de rulare Sport, care întărește mașina și ascute răspunsul propulsorului, astfel încât puterea este mereu acolo când ai nevoie de ea. În modul Confort, Formentor se simte în continuare mai ferm decât alte SUV-uri compacte, însă amortizează bine denivelările lungi, fiind un companion plăcut pe autostradă.

Verdict

 Cupra Formentor este o apariție inedită, are o ținută de drum dinamică pentru un crossover și este spațios și foarte bine echipat. Însă designul exterior cere mai mult decât 150 CP. 

 

DATE TEHNICE

Caroserie: SUV cu 5 uși și 5 locuri. L × l × h: 4450 ×1839 × 1511 mm. Ampatament 2680 mm. Portbagaj: 450 l. Masă la gol: 1463 kg. Rezervor: 50 l 

Tren de rulare: Suspensii independente, față de MacPherson, spate multilink, arcuri elicoidale, amortizoare adaptive. Sistem de frânare cu discuri ventilate față și discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 245/45 R18.

Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte

Motor: Benzină, L4, turbo. Cilindree: 1498 cm3. Putere maximă: 110 kW (150 CP)/5000–6500 rpm. Cuplu maxim: 250 Nm/1500–3500 rpm 

Performanțe: 0–100 km/h 8,9 s, Viteză maximă 203 km/h, Consum mediu 6,8 l/100 km, Emisii CO2 153 g/km

Preț de bază: Cupra Formentor 1.5 TSI DSG7 28.669 euro

 

Citește și Test Mazda CX-5: Aniversare modernă într-o istorie bogată

Citește și Test Dacia Logan TCe 90 CVT – Un pas hotărât

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?