BMW își conturează din ce în ce mai clar cele două direcții pe care merge în abordarea mobilității electrice. Am testat noul BMW iX3.
BMW tatonează de mulți ani segmentul EV, dar a făcut-o sub diferite forme. Mai întâi a fost (și încă este) BMW i3, model dedicat electric, care a și născut o mulțime de controverse cu al său cost de producție mare, datorat în special fibrei de carbon (CFRP, mai exact) din care este realizată caroseria. Apoi părea că BMW trece în plan secund divizia „i”, doar ca să o susțină mai târziu ca promotorul ofensivei electrice „pur-sânge”. Între timp, constructorul german a venit și cu ideea de model electric pe baza gamei existente și primul produs al acestei abordări este BMW iX3. Pe scurt, un BMW X3 electric, ideea fiind de a oferi propulsie electrică pe un model foarte cunoscut, cu modificări minime la nivel de design, fie ele de exterior sau interior. Cum SUV-ul este la putere, alegerea a fost logică: o versiune electrică a lui X3, clasa medie fiind perfectă pentru acest experiment, în primul rând pentru că oferă dimensiunile necesare unei autonomii cât mai bune pentru nivelul actual al industriei.

Designul lui BMW iX3 va face mașina ușor de recunoscut, în special datorită părții frontale. Avem aceleași faruri, dar electricul pare mai cuminte, lipsit fiind de prizele de aer impresionante ale fratelui cu motoare termice. Logic, pentru nu este nevoie de atâta capacitate de răcire și, în plus, BMW iX3 are nevoie de aerodinamică pentru a maximiza autonomia. În rest, câteva inserții albastre îți arată că este vorba despre altceva, dar pentru cei care cunosc fenomenul, jantele speciale de 19 inchi confirmă faptul că avem de-a face cu un model electric.
Este un BMW adevărat?
Aceasta a fost ideea, de a păstra caracteristicile unui BMW, atât la nivel de atmosferă, cât și în ceea ce privește comportamentul. Motorul electric alimentat de bateria de 74 kWh (capacitate utilă) dezvoltă 286 CP, exact cât livrează și propulsorul turbodiesel de 3 litri al lui xDrive30d, dar diferența de cuplu este de 250 Nm în favoarea dieselului. Prima senzație la volan este puțin ciudată. Știi că este un model electric, dar este și un X3, așa că liniștea este puțin nenaturală. Este altfel decât în cazul lui i3, despre care știi clar că nu are cum să fie decât electric. La drum, BMW iX3 vine cu ceva zgomot de pneuri, dar rularea silențioasă este cea care impresionează. Desigur, și dinamica, pentru că SUV-ul accelerează susținut chiar și după bariera de 100 km/h, pe care o atinge în 6,8 secunde. Răspunsul la întrebarea de mai sus: da, este. În mare parte datorită tracțiunii spate, în combinație cu livrarea instantanee a celor 400 Nm, care-ți oferă sportivitate și plăcere la condus.

BMW a mai făcut un lucru inspirat, tocmai în acest scop. Motorul funcționează pe principiul motorului electric sincron, adică acţionarea rotorului nu este generată de magneţi permanenţi, ci de alimentarea cu energie electrică, prin inducție. Ce înseamnă asta în utilizare? Faptul că există posibilitatea de a varia nivelul de excitare electrică a motorului, așadar ai diferențe clare între modurile de condus, de la reacții relaxate în modul Eco Pro, la „explozii” în modul Sport. Mod în care simți cum roțile spate încearcă să rupă aderența în viraje și răspunsul imediat la apăsarea accelerației. Tipic BMW, evident senzații care n-au nici o legătură cu monotonia, ci cu plăcerea de a pilota pe drumuri virajate. Da, masa de 2,26 tone se simte, iar suspensiile adaptive recalibrate nu reușesc să o ascundă, astfel că nivelul de amortizare nu este la fel de „viu” ca la versiunile pe benzină.
Atmosferă familiară
Habitaclul nu va arăta că ești propulsat de electricitate decât la nivel de detaliu. Tabloul de bord are aceeași grafică, doar că elementele au fost adaptate noului tip de propulsie, iar meniul a primit, de asemenea, funcții specifice, cum ar fi cele de calculare a rutei în funcție de stațiile de încărcare de pe drum și programarea alimentării cu energie electrică. Vei mai observa și o mică diferență la nivelul schimbătorului. Daca îl tragi în stânga, unde găsești poarta de schimbare manuală în cazul modelelor convenționale, treci în modul de recuperare maximă a energiei la iX3, mod în care, cu puțin antrenament, ajungi să folosești frâna destul de rar. SUV-ul constructorului german are și un mod de coasting, atunci când ești cu pedala de accelerație în poziție fixă și simți cum mașina rulează liber, dar se încordează imediat ce apeși puțin pedala. Spațiul este același ca la X3, singurul compromis fiind la nivelul portbagajului, care, la cei 510 litri disponibili, a pierdut 40 litri față de versiunile cu motorizare clasică.
Autonomia declarată este de 460 km, iar în testul nostru n-am avut nici un motiv să credem că este prea departe de realitate, chiar dacă n-am reușit să atingem consumul mediu oficial de 18,6 kWh. E drept că n-am prea rulat în EcoPro, ci am încercat să mergem exact cum ai merge cu un model convențional. Bateria suportă o încărcare maximă de 150 kW (0 – 80% în 34 minute).

Prețul noului iX3 este unul foarte tentant, prin comparație cu gama convențională. SUV-ul electric pornește de la 64.082 euro, fiind cu 3.887 euro mai ieftin decât X3 xDrive30d. Dacă scădem și cei 45.000 lei din cadrul Rabla Plus, iX3 poate fi cumpărat cu 54.804 euro, în condițiile în care vine, standard, mai bine echipat (navigație și trapă) decât fratele său alimentat cu motorină.
DATE TEHNICE:
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4734 × 1891 × 1668 mm. Ampatament: 2864 mm. Portbagaj: 510/1560 l.
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 245/50 R19
Transmisie: Tracțiune spate, cutie cu o singură treaptă.
Motor: electric. Putere maximă: 210 kW (286 CP). Cuplu maxim: 400 Nm. Baterie de 74 kWh (capacitate utilă), autonomie 460 km (WLTP). Încărcare maximă: 150 kW.
Performanțe: 0–100 km/h 6,8 secunde, viteză maximă 180 km/h, consum mediu 18,6 kWh/100 km.
Preț de bază: BMW iX3 Inspiring 54.804 euro (cu Rabla Plus)
EVALUARE:
+ Design reușit, nu mult diferit de cel al gamei convenționale, autonomie bună, dinamică tipică BMW, preț tentant.
– Masa proprie mare, cu influențe asupra ținutei de drum, motricitatea pe suprafețe cu aderență scăzută.
BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3
Foto: Adrian Cobzașu