După 8 ani de producție, Jeep Renegade a primit un motor nou, al cărui principal avantaj este eficiența.
Renegade este cel mai longeviv model din gama Jeep, dar constructorul american a încercat mereu să-l mențină atractiv prin tot felul de update-uri. E la fel de adevărat că Renegade este și unul dintre cele mai polivalente modele ale mărcii. Asta, pentru că îl poți cumpăra în versiune de bază, la un preț accesibil (24.500 euro), dar trebuie să te mulțumești doar cu simpaticul design pătrățos și cam atât, sau îl poți avea în cea mai capabilă formă a sa, cu motor de 1,3 litri PHEV, de 240 CP, echipare S, la un preț aproape dublu (47.400 euro), iar acesta din urmă este din categoria off-road-ului foarte serios.
Acum, vorbim însă despre cel mai nou motor oferit pentru Jeep Renegade, care debutat concomitent și la Alfa Romeo Tonale. Un 1,3 litri de 130 CP, mild hybrid, cuplat la o cutie de viteze automată cu șapte trepte. Rolul lui este de a oferi performanțe dinamice bune la un consum atractiv. După ce l-am testat, putem spune că se achită bine doar de una dintre aceste sarcini.
Pe hârtie, dinamica lui Jeep Renegade e-Hybrid este OK, cu 9,7 secunde până la sută și 197 km/h viteză maximă. Nu mă îndoiesc de faptul că atinge aceste valori, dar senzațiile șoferului nu par să arate asta. Cumva, pare rigid când trebuie să se tureze, ușor leneș la start dacă stai să te gândești că ai 130 CP pentru ceva mai puțin de 1,5 tone. Se trezește când intră turbina, toate motoarele turbo fac asta, dar aici diferența este prea mare. Evident, simți asta doar când vrei să pornești mai hotărât de pe loc, deși tocmai aici ar trebui să intervină sistemul mild hybrid. Acesta pare însă setat după alte reguli, care ne duc către celălalt scop al acestui motor, acela de a fi eficient. Și este.
Funcții extinse
Teoretic, sistemul mild hybrid doar asistă motorul termic, în special la plecarea de pe loc, moment în care se consumă mult pentru a învinge inerția. În cazul noului propulsor al grupului Stellantis, motorul electric de 15 kW (20 CP) și 55 Nm își depășește atribuțiile, în sensul bun. Adică, în anumite condiții poate propulsa de unul singur mașina. Pe una dintre ele, am descoperit-o rapid – dacă rulezi cu viteză constantă (până pe la 80 km/h), poți provoca propulsia EV prin eliberarea ușoară a accelerației. În acel moment, motorul termic se oprește și continui deplasarea doar cu cel electric. Nu doar în decelerare ușoară, ci poți atinge foarte ușor accelerația pentru a menține o viteză relativ constantă. Am rulat astfel chiar și 100 metri. Pare puțin, dar ajută mult la scăderea consumului. Ulterior, am observat că și plecările de pe loc se pot face electric. Trebuie doar să „mângâi“ foarte fin accelerația și poți ajunge la 40 km/h fără ca motorul termic să se trezească. Această caracteristică este utilă în oraș, dar rareori o poți folosi la maxim, pentru că pornirea electrică de pe loc nu are nicio treabă cu ritmul normal al traficului, fiind mult mai lentă. Merge însă de minune în aglomerații.
Sigur, ambele situații în care motorul electric propulsează singur mașina depind de nivelul de încărcare a bateriei de 0,8 kWh (capacitate brută). Am observat însă că, în mod normal, acesta nu urcă la mai mult de 70% și rareori coboară sub 40%. Practic, în extraurban am obținut 6,3 l/100 km, la mers relativ economic, cu climatizarea pornită. În oraș, poți ajunge la 8,5 l, iar autostrada anulează mare parte din avantajele arhitecturii la 48 V și obții cam 9 la sută, în condițiile în care aerodinamica nu este chiar punctul forte al lui Renegade.
Jeep a ținut să evidențieze sistemul mild hybrid prin câteva adaptări specifice. Pe tabloul de bord, vezi întotdeauna nivelul de încărcare a bateriei lângă cel de combustibil, iar displayul sistemului Uconnect de 7 inchi (care pare atât de mic!) îți poate afișa modul de lucru al sistemului de propulsie.
Raportat la paleta de motorizări a lui Renegade, prețul acestei versiuni este decent, 30.500 de euro (versiunea Limited), în condițiile în care vine standard cu tracțiune față, dar și cu transmisie automată.
Text: Dan Damian
Verdict – 3,5 stele
Noua motorizare este o propunere interesantă în privința eficienței. Dacă îi înveți cel mai economic regim, poți obține consumuri foarte bune pentru acest nivel de putere. Pe partea de dinamică, lucrurile puteau sta mai bine. În rest, Renegade chiar își arată vârsta.
DATE TEHNICE
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4236 × 1805 × 1667 mm. Ampatament: 2570 mm. Portbagaj: 351–1297 l. Rezervor: 48 l
Tren de rulare: Suspensie față/spate MacPherson. Frâne cu discuri ventilate față, discuri pline spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 215/60 R17
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu 7 trepte
Propulsie: Motor termic: benzină, turbo, L4, 1468 cm3, putere maximă 95 kW (130 CP)/5500 rpm, cuplu maxim 240 Nm/1500 rpm. Motor electric: putere 15 kW (20 CP), cuplu maxim 55 Nm
Performanțe: 0–100 km/h 9,7 s, Viteză maximă 191 km/h, Consum mediu 5,8 l/100 km
Preț de bază: Jeep Renagade 1.5 MHEV 130 CP Limited 32.095 euro
Foto: Bogdan Paraschiv