Home Teste Test Mazda CX-60 PHEV: Debutantul

Test Mazda CX-60 PHEV: Debutantul

de Răzvan Măgureanu
test Mazda CX-60 2022

Platformă, segment, motorizare, totul este nou în SUV-ul de clasă medie Mazda CX-60, care are o lungime de 4,80 metri. Sub lunga capotă din față lucrează primul sistem plug-in hybrid al mărcii. Test cu versiunea de top, Takumi.

Foto: Adrian Cobzașu

Exact 10 ani au trecut de la încetarea producției modelului Mazda CX-7, care a avut și un motor diesel în ofertă. În tot acest timp, Mazda nu a mai avut pe continentul european niciun SUV de clasă medie. Dar japonezii sunt ambițioși și vor să revină la masa bogaților. În acest sens, au dezvoltat o platformă nouă, cu motoare amplasate longitudinal și, în premieră, cu sistem de propulsie plug-in hybrid. Iar în ianuarie 2023 va veni și un nobil diesel de 3,3 litri, cu șase cilindri în linie.

Distribuție perfectă a maselor
Dar să revenim la mașina noastră de test. Am avut o revelație când am ridicat capota motorului. Amplasat longitudinal, acesta este împins practic cu totul în spatele punții frontale, astfel că în fața lui se observă caseta direcției împreună cu servomotorul. Măsurătorile cântarului indică o distribuție aproape perfectă a maselor, 50,7% apăsând pe puntea din față.

Din cele 2107 kg ale mașinii, 175,1 sunt alocate bateriei Li-Ion de 17,8 kWh, amplasată între punți, în podea, sub care se află o nișă pentru arborele cardanic. Bateria se încarcă complet la un wallbox de 11 kW în mai puțin de două ore și jumătate, cu o putere maximă de 7,2 kW, iar în test, a conferit o autonomie electrică de 70 km, în condițiile unor temperaturi ideale, de 18–20 de grade. Această valoare este chiar puțin mai mare decât cele oficiale anunțate de Mazda, 68 km în oraș și 63 în medie, conform ciclului WLTP.

test Mazda CX-60 2022

Propulsia electrică este asigurată de un motor electric sincron care dezvoltă 129 kW, amplasat în carcasa cutiei automate cu opt trepte. Transmisia automată dezvoltată de Mazda utilizează un ambreiaj multidisc, în locul unui convertizor de cuplu, și schimbă treptele și în modul electric.

Prima schimbare a treptelor de viteză după start provoacă uneori un zgomot ușor, iar schimbările de trepte se simt subtil la viteze mici prin oraș. De asemenea, uneori, când se ia piciorul de pe accelerație în momentul în care transmisia este pe cale să schimbe treapta, pot apărea sacadări la viteze reduse. Un reglaj mai fin al transmisiei ar înlătura aceste mici neajunsuri.
De asemenea, motorul electric se aude permanent atunci când se conduce în modul electric. Sunetul nu este atât de prezent precum zgomotul ca de troleibuz de la Renault Zoe, dar se aude un mic fâșâit. Cu toate acestea, acustica nu e deranjantă, iar Mazda CX-60 este foarte bine antifonat, lucru dovedit de măsurătorile zgomotului, de numai 68 dBA la 130 km/h.

Mazda CX-60 accelerează decent în modul electric, atingând 50 km/h după 4,7 secunde, ceea ce pentru oraș este suficient de rapid. Pe lângă modul electric, șoferul poate comuta între Normal, Sport și Off-road. Normal este, de fapt, modul Hybrid, în care cele două motoare conlucrează armonios, cei 327 CP oferind o forță de împingere viguroasă și valori bune la accelerații, cel puțin atât timp cât bateria e încărcată.

test Mazda CX-60 2022

Dar este puțin probabil ca bateria să fie complet descărcată, deoarece în modul Hybrid software-ul de propulsie e conceput pentru a menține nivelul bateriei la minimum 20% (reglabil din 10 în 10%, de la 20 la 100%). În plus, motorul aspirat pe benzină, de 2,5 litri și 191 CP, similar cu cel de pe Mazda6, permite atingerea unei viteze maxime de 200 km/h chiar și fără asistență electrică. Cu bateria descărcată, Mazda CX-60 consumă în medie 9,8 l/100 km, o valoare normală pentru această clasă.

Valorile accelerațiilor sunt decente, dar la pornire motorul aspirat pare că se forțează, însă în sarcină are un sunet superb, ca și cum ar fi supraalimentat cu cun ompresor mecanic. Datorită aspirației naturale, se turează plăcut și răspunde liniar la apăsarea pedalei de accelerație. Șoferul are la dispoziție și un mod manual, putând schimba vitezele de la padelele din spatele volanului.

Direcție demultiplicată lung
Trenul de rulare este reglat moderat și permite mișcări perceptibile ale caroseriei, dar nu amortizează prea eficient denivelările scurte, care sunt resimțite de persoanele din mașină. Datorită amplasării motorului mult în spatele punții frontale, Mazda CX-60 nu împinge deranjant cu fața la intrarea în viraje, fiind neutru, echilibrat și sigur pe traiectorie, lucru datorat și tracțiunii integrale permanente.

Sistemul ESP este reglat în primul rând pentru siguranță, astfel că înăbușă din fașă orice tendință de patinare, motiv pentru care vitezele obținute la slalom și la dubla schimbare de bandă nu sunt prea mari. Mazda CX-60 nu se simte foarte agil din cauza masei mari și a raportului demultiplicării direcției, fiind necesare 3,25 de tururi de volan de la un capăt la altul al cursei, față de 2,25–2,75 la alte modele. Păcat, deoarece direcția nu este foarte asistată și oferă un feedback bun.

Însă la drum lung, confortul oferit e convingător și datorită scaunelor mari, cu șezut lung, bine configurate și tapițate în mod adecvat. Cotiera de pe ușă și cea centrală sunt poziționate perfect, astfel că șoferul poate conduce confortabil, cu coatele sprijinite. Poziția de condus este înaltă, tipică pentru un SUV, dar e ideală, iar volanul are o plajă largă de reglaj pe înălțime.

Echipare de top bogată
Mazda CX-60 are patru echipări, Prime-Line, Exclusive-Line și Homura/Takumi, care aduc o notă personalizată și un pachet suplimentar față de Exclusive-Line. Echiparea de top, Takumi, are, pe lângă un pachet de asistență de bază cu asistent de unghi mort, asistent de bandă, asistent pentru deplasarea în marșarier, disponibil de la Prime-Line, și head-up display cu laser, disponibil de la Exclusive-Line, jante de 20 de inchi negre „diamond cut“ și tapițerie de piele Nappa albă, care acoperă și cotierele de pe uși și pe cea centrală, plus o inserție textilă rafinată, cu cusături în X, în zona centrală a bordului.

test Mazda CX-60 2022

Dacă în trecut Mazda impresiona cu finisarea îngrijită, acum se remarcă și prin calitatea materialelor, care este demnă de segmentul premium. Modelul de test avea și pachetul Comfort, cu scaunele din față reglabile electric și ventilate, memorie pentru poziția de condus prin recunoaștere facială și scaunele din spate încălzite.

În spate este mult loc pentru picioare, iar pasagerii dispun de guri de aerisire, priză de 220 V și 150 W și două prize USB-C. Bancheta e fracționabilă 40/20/40%, iar prin rabatarea ei se creează o suprafață aproape plană de încărcare și volumul portbagajului crește de la 570 la 1726 de litri. Sub podeaua portbagajului există un compartiment practic pentru cele două cabluri de încărcare a bateriei, cel de 220 V și cel pentru wallbox, iar ruloul care acoperă portbagajul se ridică și coboară odată cu hayonul acționat electric. În portbagaj există o a doua priză, de 220 V și 1500 W, care poate fi utilizată doar în staționare și care folosește energia de la bateria Li-Ion cu un voltaj de 355 V.

Cele două prize de 220 V fac parte din pachetul Convenience (2800 de euro), care include un sistem audio Bose cu 12 difuzoare, hayon electric, dar și o excelentă cameră la 360 de grade. Aceasta are o rezoluție superbă, infinit mai bună decât ce a avut Mazda în ultimii ani, și este montată acum și pe alte modele ale mărcii.

blankblankblanktest Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022blankblankblankblankblanktest Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022blankblanktest Mazda CX-60 2022blanktest Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022blanktest Mazda CX-60 2022blank

De asemenea, mașina de test a beneficiat de pachetul Driver Assistance (1600 de euro) care adaugă pilot automat adaptiv și faruri LED Matrix. Pilotul automat adaptiv funcționează perfect, dar asistentul de bandă cu corecție activă din direcție lasă mașina să se apropie prea mult de marcajele din dreapta, iar sistemul de dezactivare a funcționat doar ocazional în mod corespunzător.

Mazda CX-60 vine cu două ecrane digitale de 12,3 inchi, pentru indicatoarele de bord și sistemul multimedia. Cel pentru indicatoarele de bord are o grafică diferită în funcție de modurile de condus – EV, Normal, Sport și Off-road –, și fiecare mod are două teme, în funcție de cuplarea sau nu a pilotului automat adaptiv cu corecție activă din direcție. Ecranul central nu e tactil în timpul mersului, dar nu am simțit lipsa acestei facilități, deoarece Mazda utilizează, ca și BMW, un controller rotativ, care funcționează excelent.

Când mașina stă pe loc și se cuplează Android Auto sau Apple CarPlay, care funcționează fără fir, este posibilă și operarea tactilă a ecranului. De asemenea, Mazda rămâne fidelă conceptului tradițional și oferă un bloc de climatizare separat, cu comenzi fizice și un afișaj foarte clar.

test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022test Mazda CX-60 2022

Versiunea de top, Takumi, costă 56.590 de euro, la care se adaugă 1600 pentru pachetul Comfort, 2800 pentru Convenience și 1600 pentru Driver Assistance, în total 62.590 de euro, din care se scad 26.000 de lei (5200 de euro) pentru bonusul Rabla Plus, rămânând 57.390 de euro.


Concluzie

Cu CX-60, Mazda atacă hotărât segmentul SUV-urilor premium de clasă medie. Calitatea este de top, iar ergonomia, perfectă. Autonomia electrică e bună. Sistemul de propulsie este puternic, dar îi lipsește un reglaj mai fin.

Date tehnice
ModelMazda CX-60 PHEV Takumi
Motor/nr. cilindriL4, aspirat
Cilindree (cmc)2488
Putere maximă/turație (CP/rpm)191/6000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)261/4000
Motor electric
Putere (CP)175
Cuplu maxim (Nm)270
Putere totală ansamblu (CP)327
Cuplu total ansamblu (Nm)500
Transmisieintegrală
Cutie de vitezeautomată, 8 trepte
L/l/h (mm)4795/1890/1680
Ampatament (mm)2870
Volum portbagaj (l)570-1726
Accelerație 0-100 km/h (s)6,4
Viteză maximă (km/h)200
Consum mixt (l/100 km- kWh/100 km)1,5 l + 23,0 kWh
Emisii CO2 (g/km)33
Preț (euro cu TVA)56.590
MĂSURĂTORI
Accelerații electric/hibrid
0-100 km/h (s)15,4/6,4
0-120 km/h (s)22,0/8,7
0-140 km/h (s) -/11,5
0-160 km/h (s) -/15,1
0-180 km/h (s) -/19,4
0-200 km/h (s) -/26,5
400 m cu start de pe loc14,5
Viteză maximă (km/h)200
Reprize
60-100 km/h (s)3,3
80-120 km/h (s)4,1
Consum
Consum pe ruta eco (l/100 km), bat. desc.7,3
Consum condus normal (l/100 km), bat. desc.9,8
Consum condus sportiv (l/100 km), bat. desc.12,2
Consum în test (l/100 km) (1)9,8
Distanțe de frânare
de la 100 km/h, rece (m)34,1
de la 130 km/h, rece (m)56,4
de la 130 km/h, cald (m)57,6
Probe dinamice
Slalom 18 m ESP (km/h)58,0
Dublă schimbare de bandă (km/h) ESP114,5
Nivel de zgomot
la 80 km/h (dBA)62
la 100 km/h (dBA)64
la 130 km/h (dBA)68
la 160 km/h (dBA)72

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?