Cu Skoda Enyaq Coupe, Škoda prezintă primul model RS pur electric, care vine cu două motoare și o echipare standard spectaculoasă, demnă de segmentul premium. La aceste lucruri se adaugă designul atrăgător și autonomia foarte bună.
Cândva se zicea: „Vai de părinții care nu ascultă de copii“. În cazul Grupului VW, este perfect adevărat, deoarece fiica Škoda a reușit să construiască gama Enyaq mai atractivă, mai competentă și mai elegantă decât gama ID.4/ID.5 a părintelui VW. Cum a fost posibil ca Škoda să facă ceva mai atractiv utilizând aceeași platformă MEB dezvoltată de VW? Pentru că în concernul VW, dincolo de limitările tehnice impuse de platforme, fiecare brand are libertatea lui. Și Škoda a utilizat-o din plin nu doar în privința designului, ci și în ceea ce privește ergonomia și pachetele de echipări.
Un design magnetizant
Nu vrem să atentăm la inteligența Biancăi Drăgușanu, care a spus că nu ar putea sta lângă cineva care are o Škoda Octavia. Dar aș fi curios ce față ar face dacă ar vedea Skoda Enyaq Coupe RS cu noua parte frontală Crystal Face, cu lamelele verticale ale grilei închise a radiatorului iluminate cu 131 de leduri și farurile LED Matrix disponibile standard. Și nu e doar asta, pentru că Enyaq Coupé are toate ingredientele unui SUV-coupé foarte reușit.
Culorile vii disponibile pentru caroserie (vopseaua Phoenix Orange costă 1053 de euro și mai există Mamba Green, Red Velvet, Race Blue etc.) combinate cu inserțiile negre lucioase de la prizele de aer laterale-frontale, care au și rol funcțional de ghidare a curentului de aer, capota profilată, pragurile laterale bine puse în evidență și nu în cele din urmă jantele Vision opționale de 21 de inchi (standard, 20 de inchi) și hayonul care plonjează spectaculos spre spate conferă imaginea unei mașini sportive.
Practic, hayonul coboară abrupt spre spate, ca la prima generație BMW X6, fără a să afecteze spațiul din spate pentru cap, care este generos. Cu siguranță, designerul Oliver Stefani de la Škoda a fost mai inspirat decât colegul său Klaus Bischoff de la VW.
Și interiorul este spectaculos, deoarece Skoda Enyaq Coupe RS iV vine cu scaune sport îmbrăcate în piele perforată, cu cusături contrastante și tetiere integrate, cu emblema RS (pachet opțional Design Selection RS Suite, 712 euro), precum și o planșă de bord îmbrăcată într-o imitație de piele care pare chiar naturală dacă nu te uiți foarte atent. La fel, și pe uși este foarte puțin plastic la vedere, iar din acest punct de vedere, interiorul e mai premium decât al multor modele premium. Interiorul este luminos grație plafonului panoramic standard, care se întinde pe toată suprafața acoperișului.
Spațiul interior e la fel de generos ca la SUV-ul standard, deoarece ampatamentul, de 2765 mm, este identic și gabaritul esimilar. Enyaq Coupé este cu 4 mm mai lung și cu 6 mai înalt decât SUV-ul, iar pasagerii din spate au foarte mult loc la cap și genunchi. Bancheta e fracționabilă 40/60% și există și un ski sack pentru încărcarea obiectelor lungi.
Singura critică e că prin rabatarea banchetei nu se obține o suprafață plană (opțional se poate comanda podea dublă, 371 de euro) și nu există un loc dedicat pentru cabluri în portbagaj. În schimb, Škoda oferă o geantă practică pentru cabluri, care se poate pune oriunde în portbagaj, deoarece acesta are un volum foarte mare, de 570 de litri, și se poate extinde la 1610, fiind doar puțin mai mic decât al lui Enyaq (585–1710 l).
Ergonomie mai bună decât la ID.5
Aceeași platformă, dar ergonomie mai bună. Škoda a reușit să evite toate minusurile de la ID.3/ID.4/ID.5. Comenzile pentru reglarea temperaturii sunt tactile pe ecranul mare de 13 inchi, și nu glisând la baza acestuia, unde a rămas doar butonul de reglaj pentru volumul audio. Schimbătorul nu este pe volan, ci are forma unui joystick pe consola centrală, iar displayul sistemului multimedia e mai mare decât la ID.3, având 13 inchi și fiind standard.
De asemenea, Skoda Enyaq Coupé are trei trepte pentru recuperarea energiei, care se activează de la padelele din spatele volanului, inexistente la ID.3. Nu în cele din urmă, displayul de 5,3 inchi al indicatoarelor de bord este la fel de mic ca la ID.3, dar e integrat mai elegant în planșa de bord. Iar în pachetul Maxx RS este inclus și un head-up display cu realitate augmentată.
Confortul în prim-plan
Este un RS, dar nu chiar la fel de ferm ca un RS cu motor termic, chiar dacă suspensia SUV-ului coupé a fost coborâtă cu 15 mm în față și 10 în spate. Direcția progresivă e de asemenea standard, iar mașina de test avea suspensia adaptivă DCC opțională, în locul celei sport standard. Din păcate, suspensia adaptivă nu se poate comanda decât într-un pachet scump, Maxx RS (4665 de euro, include, printre altele, head-up display, pachet de sisteme de asistență Drive Plus RS, scaune Comfort Plus reglabile electric, cu memorie și masaj al șoferului, scaune frontale și posterioare încălzite și sistem audio Canton).
Șoferul poate alege între modurile Eco, Comfort, Normal, Sport și Individual. În Comfort, suspensia amortizează elegant și fără niciun fel de zgomote orice iregularitate din asfalt, inclusiv gropile cu margini ascuțite și rosturile transversale, în timp ce ruliul este moderat. În Sport, suspensia se întărește, dar nu excesiv, și încă există un anumit ruliu. Diferența dintre Sport și Confort nu e foarte evidentă, dar confortul este prioritar în ambele cazuri.
Versiunea Coupé e disponibilă atât cu tracțiune spate (baterie de 58 kWh utili, motor de 180 CP și baterie de 77 kWh utili, motor de 204 CP), cât și cu tracțiune integrală (baterie de 77 kWh utili și 265, respectiv 299 CP la RS).
Versiunea RS beneficiază de aportul a două motoare: unul sincron excitat permanent la puntea din spate, de 150 kW/310 Nm, și altul asincron la puntea din față, de 80 kW/162 Nm, care livrează în total 220 kW (299 CP) și 460 Nm (există și o mică pierdere în transmisie) și împing mașina grea de 2255 kg cu o viteză cu 20 km/h mai mare decât în cazul restului gamei (180 km/h, față de 160), în timp ce accelerația 0–100 km/h se realizează în 6,5 secunde.
Cele două motoare se sincronizează perfect, iar la conducere normală, fără a brusca accelerația, mașina este propulsată doar de motorul din spate, al cărui cuplu e gestionat perfect de electronică. Atunci când se accelerează mai puternic se simte că și puntea din față devine motoare, iar RS este mai rapid. Cu o gardă la sol moderată, de 173 mm, și suspensia excelent reglată, Enyaq Coupé RS iV se înclină puțin în viraje, iar direcția progresivă contribuie la agilitatea foarte bună și te îmbie să le parcurgi mai rapid, în timp ce inerția este mai mică decât s-ar putea crede în cazul unui vehicul cu o astfel de masă.
În schimb, frânele nu se ridică la înălțimea pretențiilor sportive, pentru că Skoda Enyaq Coupé le-a moștenit pe cele cu tamburi ale platformei MEB și are nevoie de 63 de metri pentru a se opri de la viteze de autostradă, de 130 km/h.
Skoda Enyaq Coupe RS iV e un partener foarte confortabil la drum lung, inclusiv deoarece nivelul de zgomot este extrem de redus, la viteza maximă, de 180 km/h, fiind de numai 73 dBA, valoare înregistrată de alte mașini la 130 km/h.
Consum rezonabil
Deși vorbim despre versiunea de top, cu două motoare, consumul de energie e rezonabil, noi înregistrând în test 19,4 kWh/100 km, în condițiile în care am condus câteva zeci de kilometri și în modul Sport. Asta înseamnă o autonomie de puțin peste 400 km, ceea ce este mai mult decât rezonabil. La conducere economică, consumul poate coborî la 17 kWh/100 km. Consumul redus se explică prin faptul că la conducere normală motorul din față este decuplat, dar și prin CX-ul și mai bun, de 0,234, față de 0,27 la versiunea SUV.
Cu o putere de încărcare maximă de 135 kW, bateria se poate alimenta în numai 29 de minute de la 10 la 80% și există și posibilitatea încărcării la stații AC cu până la 11 kW, în 7.5 ore. Important: se opta pentru o pompă de căldură (1083 de euro), care ajută la precondiționarea bateriei la temperaturi scăzute.
Cu un preț de 63.309 euro, Skoda Enyaq Coupe RS iV se situează la același nivel cu Nissan Ariya cu un singur motor. Cu pachetele de la mașina de test, prețul ajunge la 70.000 de euro, justificat de echiparea standard foarte bogată, de puterea respectabilă și de tracțiunea integrală electrică. VW ID.5 GTX costă la fel, dar la echipare comparată este mai scump, Škoda fiind mai bine echipată standard. Cum spuneam, copiii și-au întrecut părinții.
Verdict
A fost aproape de cinci stele, dar frânele i-au răpit o jumătate de stea. În rest însă, nu i se poate reproșa nimic, având autonomie mare, încărcare rapidă, putere din plin, tracțiune integrală, spațiu interior generos, echipare standard bogată, materiale premium, ergonomie foarte bună, confort de top și atmosferă silențioasă. Mai mult nu ți-ai putea dori.
DATE TEHNICE ȘI MĂSURĂTORI
Caroserie
SUV-coupé cu 5 locuri. L × l × h: 4653 × 1879 × 1607 mm. Ampatament: 2768 mm, Volum portbagaj: 570–1600 l. Masă proprie: 2255 kg
Tren de rulare
Suspensie față de tip MacPherson, spate multilink, frâne cu discuri ventilate față și tamburi spate, jante de 21 inchi, pneuri 255/40 R21
Transmisie
Tracțiune integrală, cutie cu raport fix
Motor
Motor asincron în față, putere maximă 80 kW, cuplu maxim 162 Nm. Motor sincron în spate, putere maximă 150 kW, cuplu maxim 310 Nm. Putere maximă totală: 220 kW (299 CP). Cuplu maxim total: 460 Nm. Capacitate baterie, brută/netă: 82/77 kWh
Performanțe
Accelerații
0– 50 km/h 2,6 s
0– 80 km/h 4,5 s
0–100 km/h 6,2 s
0–120 km/h 8,5 s
0–140 km/h 11,3 s
0–180 km/h 24,0 s
Reprize
60–100 km/h 3,1 s
80–120 km/h 4,0 s
Frânare
de la 100 km/h 36,5 m
de la 130 km/h 63,0 m
Probe dinamice
Slalom 18 m 61,1 km/h
Schimbare dublă de bandă 130,7 km/h
Zgomot interior
la 100 km/h 65 dBA
la 160 km/h 71 dBA
la 180 km/h 73 dBA
Consum
Eco 17 kWh/100 km
În test 19,4 kWh/100 km
Preț de bază
Skoda Enyaq Coupe RS iV 63.309 euro