Home Teste Test Skoda Enyaq iV 80 – Surpriza premiată

Test Skoda Enyaq iV 80 – Surpriza premiată

de Dan Damian
Test Skoda Enyaq iV 80

Enyaq, primul SUV electric Skoda, demonstrează că cehii sunt hotărâți să ofere mașini electrice dezirabile nu doar prin prima tehnologiei.

Noul SUV Skoda marchează mai multe premiere decât ți-ai imagina la prima vedere. Nu este primul model electric al mărcii, dar Citigo iV, care, apropo, a fost anul trecut cel mai accesibil EV din România, cu prețul sub 20.000 euro, nu era pe platformă dedicată. Acum, Skoda Enyak este primul model Skoda care folosește platforma MEB a grupului Volkswagen și o împachetează într-o caroserie surprinzător de impunătoare.

Am condus mașina timp de două zile, pe tot felul de suprafețe, în cadrul evenimentului Best Electric Car in Romania. Abia ajunsese în țară un exemplar la acel moment, pe care l-am luat, cu foarte puțini kilometri la bord, într-un road trip la munte. Dintre cele 7 finaliste ale competiției a fost mașina care a impresionat cel mai mult, dovadă și faptul că a câștigat titlul Best Electric Car pentru anul 2021, e adevărat, la limită, cu două puncte peste o altă surpriză plăcută, BMW iX3.

Test Skoda Enyaq iV 80Am văzut toți mașina în tot felul de poze de prezentare, dar când o privești live te frapează cumva dimensiunile. Este mare, mai mare decât ți-o imaginezi din poze. Nu ține doar de dimensiuni (4.649 mm lungime, cam cât un Kodiaq), ci și de design. Umple privirea și este impozantă prin liniile drepte, aproape fără nici un fel de rotunjimi, ale caroseriei. De fapt, linii rotunde găsim doar la pasajele roților, cu jante de la 19 la 21 inchi, cele mai mici în cazul modelului nostru de test. Continuarea către partea din spate dă impresia, de asemenea, de masivitate, fără nici un fel de pretenții de alură de SUV coupe. Totuși, nu pare greoaie din punct de vedere estetic, ci doar solidă. Chiar și așa, designerii au reușit obținerea unui coeficient aerodinamic de 0,27, o valoare bună pentru un SUV cu aceste dimensiuni, dar și necesară pentru obținerea unei cât mai bune autonomii.

Spațiu și calitate

Habitaclul este la fel de spațios pe cât sugerează exteriorul și înțelegi și mai bine ce avantaje aduce la acest capitol o platformă electrică dedicată. Scaunele sunt exact cum trebuie, cu bună susținere laterală, în față, cusături elaborate și, foarte important, tari, dar confortabile. Exemplarul testat are tapițerie din piele, dar Skoda oferă și tapițeri textile, realizate parțial din materiale reciclate. Cumva, în ciuda pachetului consistent de baterii, Enyaq oferă un volum minim al portbagajului de 585 litri, ideal pentru o mașină de familie.

Test Skoda Enyaq iV 80Materialele și finisările planșei de bord sunt ceva mai sobre decât cele ale lui I.D.3, dar și puțin peste, la nivel de calitate. Planșa de bord este dominată copios de display-ul foarte mare (13 inchi), plasat în stil Tesla, dar în format landscape. Pe de altă parte, tabloul de bord constă într-un mic display care afișează informațiile de bază. Dacă se poate reproșa ceva la acest capitol este disproporționalitatea dintre aceste două display-uri, pur și simplu cel din spatele volanului este prea mic și îngropat în bord, arată oarecum ciudat. De asemenea, aș fi apreciat ca pe tabloul de bord să nu văd doar un element grafic cu nivelul bateriei, ci și afișarea în procente a energiei rămase.

Test Skoda Enyaq iV 80Să trecem acum la display-ul central, spectaculos prin dimensiuni, dar și prin grafica foarte bună. Are o mulțime de informații, luminozitate foarte bună și poate fi personalizat într-o mare măsură. Este mai mult o tabletă, decât un display. Reacționează însă cam lent, pare să „agațe” uneori și are nevoie de câteva secunde bune să „booteze” la pornirea mașinii. Partea bună este că aceste mici probleme de viteză se vor putea rezolva, cel mai probabil, printr-un update de soft. Pe consola centrală există câteva butoane fizice care fac legătura cu diferite funcții de pe display, cum ar fi cel pentru climatizare (3 zone, una dintre ele pentru pasagerii din spate). Însă setarea mai complexă a climatizării este îngreunată de meniul complicat și nu prea ai cum să nu-ți iei ochii de la drum ca să reușești să înțelegi ce setezi pe display. De altfel, întreg meniul pare prea stufos la prima vedere, dar probabil că îl înțelegi altfel dacă conduci mașina zi de zi. Toate sistemele de siguranță pe care le are Skoda la acest moment sunt prezente la bord, dar și asistentul Laura, care înțelege limbajul fluent în șase limbi, astfel încât, după ce te împrietenești cu ea, poți salva o parte din căutările fizice prin meniul sistemului multimedia.

Test Skoda Enyaq iV 80Un alt element care putea fi făcut mai bine este comutatorul transmisiei. Este o mică „pastilă”, care nu se simte bine între degete și nici designul ei nu este vreun punct forte. Uneori, enervant. Evident, nu are funcție Parking, ci doar Neutral, așa că trebuie să ai grijă să cuplezi frâna de parcare.

Tehnologie convingătoare

Am avut la dispoziție versiunea de top, Enyaq iV 80, cu tracțiune spate. Adică o baterie de 82 kWh (dintre care 77 kWh capacitate utilă), care asigură cea mai mare autonomie disponibilă pe acest model: 510 km, în regim WLTP. Motorul care antrenează puntea spate livrează 150 kW (204 CP) și un cuplu maxim de 310 Nm. Nu este cel mai puternic, aici intervine Enyaq iV RS, cu 225 kW (306 CP), dar este suficient pentru o mașină chiar dinamică. Enyaq iV 80 accelerează excelent, cu 8,7 secunde până la 100 km/h, timp care se simte însă mai rapid decât pare, în timp ce viteza maximă este limitată la 160 km/h. Absolut suficient, într-o vreme în care câțiva producători au dat deja tonul limitării la 180 km/h pentru toată gama de modele cu motoare convenționale.

Test Skoda Enyaq iV 80Skoda a făcut o treabă foarte bună și în ceea ce privește ținuta de drum: fermă, dar confortabilă, cu reacții predictibile, dar și cu o senzație de masă prea mare dacă începi să tragi de ea pe viraje mai strânse. Până la urmă, Skoda Enyaq iV 80 are peste 2 tone la gol. Am rulat inclusiv pe noroi, în urcare, condiții nu chiar ideale pentru un SUV cu tracțiune spate, dar aici electronica își face bine treaba și nu ai probleme de motricitate. Este adevărat, a contat și faptul că mașina noastră de test era echipată cu pneuri de iarnă. Apropo, nu uitați că platforma MEB presupune o structură cu tamburi pentru puntea spate. Nu simți însă acest lucru ca pe unul negativ la condus, frânele sunt setate în așa fel încât pot domoli liniștit cele 2 tone ale mașinii, dacă n-o confunzi cu o sportivă veritabilă. În ceea ce privește autonomia, n-am avut senzația că am putea ajunge la cei 510 km promiși, dar poți face lejer peste 400 km dacă nu abuzezi de accelerație și folosești programul de regenerare mai agresivă, selectabil din comutatorul transmisiei. Încărcarea maximă suportată de Skoda Enyaq iV 80 este de 125 kW, la curent continuu, caz în care 38 de minute sunt suficiente pentru a duce bateria de la 0 la 80%, dar va fi greu să găsiți stații de asemenea putere, mai degrabă veți avea acces la stații de 50 kW. Și mai comună este încărcarea la AC, cu 11 kW și cam 7,5 ore pentru un plin de baterie. Perfect, dacă aveți o asemenea stație acasă sau la birou. Dacă nu, țineți cont de faptul că o încărcare la 80% vă poate ține lejer o săptămână de mers normal prin oraș. Computerul de bord este foarte bine calibrat în acest sens. Nu se panichează pe urcări, când ai un consum mai mare, în sensul de a reduce drastic valoarea autonomiei, dar nici nu este exagerat de optimist când ești pe coborâre și consumi puțin. Practic, poți avea deplină încredere în valoarea afișată a autonomiei. Pe scurt, Enyaq iV 80 anulează mult din senzația de range-anxiety și te încurajează să parcurgi distanțe apreciabile în regim extraurban.

Test Skoda Enyaq iV 80Prețul este o variabilă sensibilă în cazul electricelor, aspect valabil și pentru Skoda Enyaq iV 80, care costă începând cu 45.124 euro. Pare (și este) mult, dar cu subvențiile Rabla Plus și Rabla, ajunge undeva sub 35.000 euro, sumă pentru care primești un SUV impunător, o adevărată mașină de familie, bine echipată și cu autonomie absolut corectă pentru nivelul actual al industriei.

Evaluare:

+ Design impresionant și calitate bună, spațiu foarte bun, ținută de drum echilibrată și autonomie excelentă pentru acest segment

Probleme de ergonomie și rapiditate la nivelul display-ului central, preț consistent.

 

DATE TEHNICE

Caroserie

SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4649 × 1879 × 1616 mm. Ampatament: 2765 mm. Masă proprie: 2075 kg

Tren de rulare

Suspensie independentă, în față cu brațe triunghiulare, tip MacPherson, spate cu brațe transversale/longitudinale, arcuri elicoidale, amortizoare, bare stabilizatoare față și spate, frâne cu disc ventilate intern în față, frâne cu tambur în spate, pneuri față 235/55 R 19, spate 255/50 R 19

Transmisie

Tracțiune spate, cutie cu raport fix

Propulsie

Motor electric asincron cu magnet permanent, putere 150 kW (204 CP), cuplu maxim 310 Nm, baterie 77 kWh (capacitate utilă), încărcare maximă DC 125 kW, AC 11 kW

Performanțe

0–100 km/h    8,7 s

Viteză maximă 160 km/h

Autonomie (WLTP)     510 km

Consum mixt nc.

Preț de bază

Skoda Enyaq iV 80 45.124 euro

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.