Deși am testat sute de automobile în ultimii zeci de ani și am acumulat o experiență solidă într-ale condusului, sunt un tip prudent la volan, când asfaltul nu este uscat. Chiar și cea mai ușoară ploicică mă face să mai ridic piciorul de pe accelerație, iar când și temperaturile se aproprie de limita înghețului, mă transform într-o bunicuță la volan. Însă ceva a fost diferit la acest test. Pentru că, deși am rulat pe carosabil umed în majoritatea timpului, ba chiar au fost câteva momente când am condus pe o ninsoare ca în povești, senzația de control și siguranță pe care mi-a transmis-o Subaru Forester nu-mi amintesc să o mai fi simțit în niciun alt automobil testat recent.
Ce-i drept, nici nu am mai condus un Subaru recent. De fapt, s-a mai întâmplat o singură dată în cariera mea de jurnalist să pun mâna pe un automobil al constructorului japonez, iar asta se întâmpla la un test de anvelope, pe un circuit din Spania, acum mai bine de 5 ani. Era o Impreza WRX STI, iar pentru că toate celelalte mașini pe care le-am condus în ziua respectivă erau sportive dedicate, nu pot spune că m-a impresionat. Și, să fiu sincer, nici Subaru Forester nu m-a cucerit din primii kilometri. Pentru că nu este nici pe departe o mașină perfectă. Nu are o putere ieșită din comun (ba chiar una modestă în contextul actual), iar răspunsul sistemului de propulsie e penalizat și de cutia automată de tip CVT. Așa că, în prima seară, m-am servit de SUV-ul nipon ca de orice alt mijloc de transport care te duce din A în B, după care l-am parcat acasă, oarecum indiferent. The usual business.
Rescrierea unui succes
În gama Subaru, Forester este cel mai de succes model la nivel mondial, cu peste 4 milioane de exemplare vândute până în prezent (deși mai puțin de 10% au ajuns în mâinile clienților europeni). Cea de-a cincea generație, lansată în 2019, deși are un design destul de conservator, este construită pe o platformă nouă, denumită SGP (Subaru Global Platform), care a permis introducerea sistemelor de propulsie hibride. Astfel, noul Subaru Forester nu doar că a renunțat la motorizarea diesel (care nu avea oricum o bună reputație de fiabilitate), dar este oferit într-o singură versiune hibridă.
Sistemul de propulsie combină un motor aspirat, pe benzină, cu configurație boxer, de 2,0 litri, cu un motor electric capabil să propulseze independent mașina până la 40 km/h, însă motorul termic poate fi decuplat de la transmisie și oprit chiar și la viteze mari, în momentele cu sarcină redusă sau pe decelerare. Puterea declarată a sistemului este de 150 CP, iar cuplul maxim măsoară 194 Nm, acestea fiind, în fond, specificațiile motorului termic. Astfel, spre deosebire de alți constructori, Subaru nu oferă puterea combinată a celor două propulsoare, asta deși motorul termic mai adaugă în ecuație 17 CP și 66 Nm.
Citește și: Test Hyundai Kona electric 64 kWh: Fluiditate electrică
Cu o masă proprie de 1779 kg, performanțele nu stabilesc niciun record de sportivitate. Subaru Forester atinge 100 km/h în 11,8 secunde și poate rula cu o viteză maximă de 188 km/h – valori decente pentru un SUV de familie –, însă modul de funcționare al cutiei CVT face ca mașina să se simtă chiar mai lentă decât este în realitate. În timpul demarajelor puternice, motorul urcă și rămâne în zona superioară a turațiilor, în timp ce cutia variază continuu raportul de transmisie. Însă accelerația e atât de lină, încât doar acul vitezometrului arată, de fapt, ritmul cu care crește viteza. Totuși, atunci când pedala de accelerație nu este călcată la podea, cutia are un mod de funcționare similar celor automate clasice, simulând „treptele“, ceea ce face experiența de condus mai familiară.
Însă adevărata problemă a lui Subaru Forester e că, în ciuda faptului că dispune de un sistem de propulsie hibrid, consumul de combustibil nu-i de lăudat. Valoarea declarată, de 8,1 l/100 km în regim combinat, se transformă în 10–11 litri în realitate. Iar cu un rezervor de numai 48 de litri, autonomia redusă este un alt inconvenient. O parte din „vină“ o poartă masa proprie amintită anterior, însă principalul aport la creșterea consumului îl are sistemul de tracțiune integrală permanentă.
Ecuație echilibrată
Consumul ridicat de combustibil este însă un preț pe care iubitorii de Subaru îl acceptă și-l înțeleg. Pentru că avantajele pe care le aduce sistemul Symetrical AWD nu pot fi ignorate. Motorul boxer asigură un centru de greutate coborât, cutia de viteze amplasată în spatele punții anterioare distribuie echilibrat masele pe punți, iar planetarele egale și diferențialele așezate pe axa longitudinală a mașinii oferă un comportament dinamic lipsit de interferențe generate de transmisia puterii.
Pot părea povești de marketing, însă sunt lucruri pe care chiar le-am simțit la volanul lui Subaru Forester. Imediat ce am intrat pe autostrada umedă, Forester a început să „mănânce“ kilometri prin ninsoare ca un sedan de clasă superioară pe asfalt uscat. Aderența extraordinară se simte prin volan, prin răspunsurile precise ale automobilului, oferind astfel încrederea de a rula cu 130 km/h ca într-o zi cu vreme bună. Subaru se simte ca o mașină matură, old school, unde mecanica este cea care definește comportamentul rutier, și nu sistemele electronice. Iar competențele dinamice excelente sunt completate și de un tren de rulare cu un reglaj superb, care absoarbe denivelările cu eleganța unei limuzine.
Citește și Test: Opel Grandland X Hybrid4 – Pe două fronturi
La fel ca exteriorul, habitaclul lui Subaru Forester nu va câștiga premii de frumusețe, însă ergonomia e bună, iar materialele par durabile. Poziția la volan înaltă oferă o bună vizibilitate, iar șoferul este asistat de numeroase sisteme de siguranță. Pe lângă pleiada de sisteme devenite deja o normă în industria auto (frânare autonomă, pilot automat adaptiv, monitorizarea unghiului mort și a traficului din lateral), modelul japonez oferă și un inovator sistem de monitorizare a atenției șoferului. Astfel, deasupra ecranului auxiliar dispus în zona centrală a planșei de bord se află o serie de senzori care pot detecta dacă șoferul este concentrat asupra drumului, iar în cazul în care sesizează că atenția acestuia se îndreaptă, de exemplu, către ecranul telefonului, sistemul emite un mesaj de atenționare. Același sistem poate memora fețele mai multor conducători și adaptează automat reglajele electrice prestabilite pentru scaun și oglinzi.
Tot la capitolul plusuri pot fi amintite și spațiul interior generos, inclusiv pentru pasagerii din spate, portbagajul de 509 litri (deși în podea acestuia se găsește și bateria sistemului hibrid) și un nivel de echipare generos în raport cu prețul mașinii. De fapt, cu excepția consumului ridicat și a senzației transmise de cutia CVT, Subaru Forester nu atrage multe critici. Iar pentru cei care simt și apreciază avantajele oferite de sistemul performant de tracțiune integrală, modelul japonez este o alternativă foarte interesantă între SUV-urile compacte.
Text și foto: Alin-Alexandru Ionescu