Versiunea cu șapte locuri și un turbodiesel de cursă lungă încă reprezintă combinația ideală pentru VW Multivan. Test cu motorizarea 2.0 TDI de 150 CP.
Sigur, există ID. Buzz și Multivan 1.4 TSI PHEV. Dar primul are constrângeri de autonomie și o modularitate mai slabă, iar celui de-al doilea îi lipsește rafinamentul sistemului de propulsie. În ciuda stigmatizării dieselului de către organismele legiuitoare din UE, acesta rămâne forma supremă de propulsie pentru mașini mari.
Sub botul neobișnuit de alungit al noului VW Multivan, construit acum pe platforma pentru autoturisme MQB, lucrează dieselul EA288 echipat cu două catalizatoare SCR și combinat cu o cutie DSG cu șapte rapoarte și schimbător de viteze redus la un joystick în bord. Cutia DSG este ușor ezitantă la pornire, dar apoi schimbă lin și rapid.
Motorul diesel de 150 CP oferă performanțe decente în oraș și la viteze de autostradă legale, de până la 130 km/h. Cuplul de 360 Nm asigură o vigoare suficientă încă de la turații mici, fiind disponibil de la 1600 rpm. Dieselul își trădează puțin originea doar la rece și la pornire, apoi începe să toarcă doar ușor morocănos, compartimentul motor fiind bine antifonat.
La aproape 5,2 metri lungime și o masă de aproape 2,2 tone, consumul de 8,5 l/100 km poate fi considerat economic și, chiar dacă rezervorul de 58 de litri este relativ mic, Multivan T7 are o autonomie reală de 682 km, mai mult decât dublă comparativ cu al lui ID. Buzz. Pedala de frână are o cursă liniară și oferă un feedback bun, dar distanțele de frânare sunt puțin cam lungi: 39,9 m de la 100 km/h și 68,1 de la 130 km/h. Poate, cu niște jante mai mari, de 19 inchi, încălțate cu pneuri mai late, situația se îmbunătățește.
În ciuda masei și gabaritului, Multivan se conduce plăcut și extrem de sigur, iar în oraș surprinde manevrabilitatea foarte bună pentru o mașină de peste 5 metri. Singurul lucru care deranjează este vizibilitatea spre dreapta-față, obturată de cei doi montanți.
Confort de top
Trecerea la platforma MQB a condus la îmbunătățirea substanțială a confortului rulării. Și fosta generație, având la bază o platformă de utilitară, se remarca prin confortul de top raportat la al rivalilor săi, dar actuala îl întrece. Prin împingerea punții din față spre înainte, acum nemaifiind plasată sub scaunele frontale, confortul rulării e net superior chiar și fără suspensia adaptivă (de la 1291 de euro).
Șoferul stă aproape la fel de sus ca în vechea generație, dar se poate bucura de facilitățile oferite de scaunele AGR preluate de la autoturismele VW, disponibile pentru 2715 euro, care includ reglaje electrice cu funcție de memorie și masaj și au și de cotiere foarte practice. Iar pentru 696 de euro, scaunele din față și cele două exterioare din spate sunt încălzite.
Punctul forte a lui VW Multivan rămâne modularitatea și parcă ne pare rău că VW nu a reușit să transfere acest concept și la ID. Buzz. La versiunea cu șapte locuri în aranjare 2+2+3, scaunele de pe rândurile al doilea și al treilea pot culisa pe o plajă largă și există posibilitatea de a le bloca în orice poziție, fiind montate pe șine.
De exemplu, configurația 2+2+3 se poate transforma rapid în 2+3+2 sau scaunele din rândul al doilea se pot roti la 180 de grade, rezultând o sală de conferințe pe roți. Pentru ca aceasta să fie perfect funcțională merită comandată și consola centrală mobilă (654 de euro), care culisează dintre scaunele din față până în spate, are înălțime reglabilă și două măsuțe amovibile.
Accesul prin ușile glisante din spate este facil și chiar confortabil dacă se comandă acționarea lor electrică (de la 972 de euro, împreună cu închiderea centralizată keyless). Singura mică neplăcere e că scaunele din rândul al doilea sunt puțin mai înguste decât cele din față.
Chiar și cu toate scaunele montate, versiunea cu ampatament lung oferă spațiu suficient în portbagaj, fiind loc pentru patru-cinci genți de voiaj. Spații practice sunt peste tot și, pe lângă torpedoul clasic, am numărat două compartimente în bord, plus unul pentru băuturi de la baza planșei de bord, la fel ca la ID. Buzz.
Planșa de bord, preluată de la Golf, este modernă, are instrumente de bord virtuale (293 de euro), sistem multimedia Ready 2 Discover cu display tactil de 10 inchi, cu streaming și internet, și climatizare inteligentă. Dar modernitatea vine și cu toate criticile de la Golf, cum ar fi reglajul neiluminat pentru temperatură și volumul audio, precum și reacția relativ lentă a sistemului la pornire. Dar, luând partea plină a paharului, nicio altă utilitară nu are o planșă de bord atât de modernă, care te face să te simți ca într-un autoturism.
Verdict
O combinație „greu de ucis“: dieselul și un spațios van cu șapte locuri. Autonomie bună, confort de top al rulării, nivel redus de zgomot, ținută de drum sigură, manevrabilitate bună. Multivan TDI cu ampatament lung rămâne cea mai bună soluție ca vehicul de vacanță sau de protocol.
Date Tehnice
Caroserie
Van cu 7 locuri. L × l × h: 5173 × 1941 × 1907 mm. Ampatament: 3124 mm. Portbagaj: 763–4005 l. Masă proprie/sarcină utilă: 2193/657 kg
Tren de rulare
Suspensie față de tip MacPherson, suspensie spate multilink, discuri de frână față și spate, pneuri 235/50 R18
Transmisie
Tracțiune față, cutie DSG cu 7 trepte
Motor
L4, turbodiesel. Cilindree: 1968 cm3. Putere maximă: 110 kW (150 CP)/3000 rpm. Cuplu maxim: 360 Nm/1600 rpm
Performanțe
Viteză maximă 190 km/h
0– 80 km/h 8,0 s
0–100 km/h 11,9 s
0–120 km/h 17,0 s
0–140 km/h 24,4 s
0–160 km/h 36,1 s
Frânare
Frânare de la 100 km/h, rece 39,9 m
Frânare de la 130 km/h, rece 68,1 m
Consum
Consum mediu în test 8,5 l/100 km
Preț de bază
VW Multivan L 2.0 TDI Life 50.469 euro