Viața oferă întotdeauna surprize, cum ar fi Lagonda, această capodoperă uitată de mult timp printre baloți de paie.
Text: Valentin Brădățeanu. Foto: Silverstone Auctions
Cu toții visăm să descoperim o comoară, fie și una modernă, cu patru roți. Termenul de „barn find“ reunește tot mai mulți pasionați care caută mașina visurilor prin hambare și depozite uitate de timp. Acești „cercetași“ ai vremurilor moderne scotocesc cu insistența unui copoi toate fermele britanice în speranța că vor găsi un automobil sau o motocicletă clasică. Iar Anglia oferă destule surprize, fie un Rolls, un Mini Morris sau un Norton pe care stăpânul l-a adăpostit într-un hambar, ca pe o capsulă a timpului. Ultima descoperire o reprezintă o superbă Lagonda V12 Hooper din 1939, un coupé cu două uși extrem de rar, care a parcurs doar 40.000 de mile. Ca orice mașină de epocă, și aceasta are o istorie interesantă.
Comori ascunse: Acei oameni minunați și mașinile lor de stins incendii
Înființată în 1906, în Middlesex, de către un cântăreț de operă american, Wilbur Gunn, Lagonda a produs inițial motociclete, trecând apoi la producția primului automobil, Torpedo, echipat cu un motor în șase cilindri, ce dezvolta o putere de 20 CP. Numele companiei provine de la pârâul Lagonda Creek de lângă Springfield Ohio, locul de baștină al lui Gunn. Producția a debutat timid, dar Lagonda s-a remarcat prin construirea frânei de mână „fly-off“ și a complexului sistem de transmisie cu opt viteze destinat automobilelor Maybach. În 1935, compania a fost vândută lui Alan P. Good, care l-a convins pe W.O. Bentley să părăsească Rolls-Royce și să vină la Lagonda în calitate de designer-șef. Capodopera Lagonda V12, lansată în 1937, a revoluționat piața automobilelor de lux din acea vreme, fiind produsă în versiunea închisă cu patru uși sau cabriolet, Rapide Drophead Coupé.
Lagonda V12 Hooper este o mașină unică, construită sub formă de coupé cu două uși special pentru soția carosierului Hooper Bodies Ltd, cel mai important nume în domeniu la acea vreme. Hooper a furnizat trăsurile oficiale regilor William al IV-lea și Edward al VII-lea, precum și reginei Victoria. La începutul secolului XX, a trecut la carosarea automobilelor. Prima limuzină regală având o caroserie Hooper pe un șasiu Daimler a fost livrată Casei Regale Britanice la 28 martie 1900. Era vopsită în culoarea ciocolatei, cu linii roșii, aceeași schemă de culori fiind păstrată și astăzi de către familia regală britanică. Însă adoptarea construcției monococă și renunțarea la șasiu au marcat practic dispariția carosierilor, printre care și Hooper, acesta devenind în final dealer Rolls-Royce.
Lagonda V12 Hooper a fost pentru prima oară înregistrată în circulație în luna august 1939. Sub capotă se află motorul V12 Rapide de 5509 cmc cu patru carburatoare. Caroseria coupé cu două uși fără montatul B este construită în stilul tradițional „Razor Edge“ specific lui Hooper Bodies, asemănător cu cel al automobilelor Rolls-Royce, Bentley și Daimler din perioada interbelică. Cu războiul bătând la ușă, automobilul a fost ascuns într-un garaj și vândut apoi lui Harry Ellard, în martie 1952, având la bord 19.266 de mile. Ellard era un inginer de succes, compania sa, Henry Meadows, furnizând transmisii și motoare micilor constructori de automobile. Extrem de bogat, Ellard a început să colecționeze automobile rare și a păstrat această Lagonda până la moartea sa.
Reportaj: Colecția de mașini a lui Jay Leno
În iulie 1984, colecția a fost scoasă la licitație, moment în care Lagonda V12 Hooper parcursese 39.809 mile. Catalogul casei de licitații descria starea mașinii ca fiind „în general, foarte bună“. Noul proprietar s-a numit Don Williams, el vânzând-o în 2001 actualului proprietar, care a adăpostit-o la ferma sa, printre utilajele agricole.
Astăzi, această superbă Lagonda este din nou scoasă la licitație. Deși se află în stare originală, necesită o restaurare completă, iar numărul FLD 1 cu care a fost înmatriculată prima dată poate fi păstrat de noul posesor. Toți cei trei proprietari de până acum au ținut un jurnal al mașinii în care au notat toate reviziile și reparațiile efectuate, precum și evenimentele importante desfășurate pe parcursul celor 40.000 de mile.
Valoarea Lagondei V12 Hooper este estimată la o sumă cuprinsă între 75.000 și 100.000 de lire sterline, având în vedere că este un automobil unic și conservat în stare originală.