Tehnologie

Motoare moderne cu cilindree redusă

Câțiva cilindri mai puțin, dar cu o admisie mai complicată – și motorul-minune cu consum mic e gata. Dar care este eficiența sa în utilizarea cotidiană a automobilului?

Fiat Panda_076

Text: J. Dralle. Foto: K.H. Augustin, A. Rivas

Părinții cunosc foarte bine astfel de reacții: la cei mici, un „Nu!“ categoric declan­șează, în cel mai bun caz, o criză de bosumflare, însă, de cele mai multe ori, o reacție de „Ba tocmai de-aia!“ stârnită de instinctul firesc de curiozitate.

În cazul acestor teste de consum, producătorii nu au fost foarte interesați să-și lase motoarele downsized ultramoderne și aparent eficiente să se confrunte cu agregate cu volum mai mare cam la fel de puternice. De fiecare dată când am cerut mașini de test, ni s-a răspuns categoric: „Nu!“ Dealerii de BMW și Fiat privesc însă subiectul ceva mai relaxați și ne-au ajutat, furnizându-ne modelele cerute. BMW ne-a oferit oficial doar 528i.

În marea comunitate a fanilor, substituirea propulsorului clasic cu aspirație și șase cilindri în linie cu varianta având patru cilindri stârnește în continuare discuții de-a dreptul filosofice. Chiar își vând bavarezii sufletul diavolului consumului? În testul comparativ, bănuiala aceasta apare destul de repede, deoarece motorul de 3 litri cu arbore cotit cu șapte paliere te entuziasmează prin turații euforice și un rafinament care ar trebui dat drept exemplu strălucitor pentru întreaga construcție de motoare. Acul turometrului trece cu mare entuziasm de 4000 rpm, ceea îi asigură limuzinei, pe de-o parte, performanțe foarte bune, pe de altă parte, stârnește și grija pentru consum – și pe bună dreptate.

În test, motorul cu injecție și compresie 12:1 a avut un consum mediu de 11,5 l/100 km.  Agregatul de 2 litri turbo al lui 528i a obținut 10,8 l/100 km – o diferență interesantă. Spre deosebire de proba consumului, unde a fost clar în avantaj, cu 6,4 l/100 km. Aici, motorul cu patru cilindri a fost purtat de valul curbei de cuplu de 350 Nm, care se înalță încă de la 1250 rpm (530i: 310 Nm la 2600 rpm). Odată cu creșterea vitezei, care iese din cadrul de 120 km/h stabilit conform normelor oficiale, consumul crește însă și mai mult decât la motorul cu șase cilindri.

Dar 528i se comportă mai bine la capitolul performanțe decât 530i, accelerând în 6.6, în loc de 7.3 secunde, la 100 km/h. În plus, s-a dovedit suficient de rafinat și dornic de turații, trecând lejer de pragul de  6500 rpm. Dar sunetul? Dezamăgitor de banal.