Home Modele noi Oficial: Noul Renault 5: Mult stil și autonomie de până la 400 km

Oficial: Noul Renault 5: Mult stil și autonomie de până la 400 km

de Dan Damian
Renault R5 E-Tech Electric

Renault 5, modelul electric care înlocuiește Renault Zoe, a debutat astăzi la Geneva. Dar noi l-am văzut acum aproape două săptămâni și vă spunem ce aduce nou. În primul rând, mult stil.

Istoria lui Renault 5 începe în 1972. Era, de atunci un model de stil, dar simplu și accesibil, fiind promovat în special către tineri. Culori vii, nu foarte populare în acele vremuri, dar tocmai asta a atras publicul către acest model. Public format în special din tineri și din femei.

Ca urmare, Renault a vrut să-l readucă la viață în aceste vremuri și nu putea să o facă altfel decât cu propulsie strict electrică. Iar Renault s-a asigurat că, pentru acest gen de mașini (dacă va mai face unele, în afară de Renault 5 și Renault 4) are un designer căruia îi place să reinterpreteze modele clasice: Gilles Vidal. A lucrat o bună perioadă de timp pentru Peugeot, unde a desenat conceptul e-Legend, iar apoi a venit la Renault , în 2020. Nu el este cel care a inițial modelul Renault 5, dar el l-a finisat. Și tot el a venit cu ideea estetică a lui Renault 4, SUV-ul pe care-l vom vedea anul viitor.

Renault R5

Dincolo de amănunte, Renault 5 a păstrat foarte multe de la conceptul care îl anunța (încă de acum doi ani) și a făcut-o bazându-se pe liniile modelului de acum peste 50 de ani. Asta se vede imediat la nivelul farurilor, care constituie o interpretare modernă a celor inițiale. Doar că le-au mai fost adăugate niște mici linii descendente în partea inferioară. Și cum suntem în epoca LED-ului, pe centrul farurilor apare un mic dreptunghi cu colțuri rotunjite care clipește când te apropii de mașină. De ce? Pentru a da impresia de organic, de legătură personală între șofer și mașină. Acel “rounded square” este clar vizibil și mai jos, unde avem două pătrate cu colțurile rotunjite pe post de lumini de zi, jumătatea lor exterioară având și rolul de semnalizatoare. M-am uitat zeci de minute la cele trei exemplare prezente și e clar – lui Renault 5 E-Tech nu-i mai trebuie personalitate. Are din plin.

Renault R5

Dacă vă uitați la modelul din 1972 veți vedea că, pe capotă este o priză de aer, în partea stângă. Așa a fost și la cenceptul inițial  (o inserție, pentru că nu mai era nevoie de aer). La modelul de serie, inginerii/designerii s-au gândit că trebuie să fie ceva acolo. Dar trebuie să aibă și o funcție. Așa că aici există acum o inserție neagră care găzduiește un (destul de) mare… 5. O cifră luminată, formată din bare luminoase longitudinale, șase. Ideea este că atunci când te apropii cu cartela de acces de mașină, vei vedea toate sau o parte dintre aceste bare, luminate. Ele arată nivelul de încărcare al bateriei. Ceva gen… (simply) clever.

Renault R5 E-Tech Electric

Spatele arată stopuri dispuse pe verticală, ca la modelul de ispirație. Doar că cele noi au o suprafață acoperită cu striații cu rol aerodinamic. Și veți mai observa ceva: la baza plafonului, de jur-împrejur este o linie continuă, în diverse culori, Acum au rol de estetică, culoarea lor diferind în funcție de culoarea exterioară. Acum mai bine de 50 de ani era doar o linie cromată.

Și mai este ceva. În spate vezi o linie care unește stopurile la jumătate, pe care vezi și numele Renault. În partea dreaptă, numărul 5. Ideea este că Renault 5 nu are în spate sigla Renault. Am întrebat, de ce? Ni s-a răspuns că identitatea mașinii ține mai mult de istoria modelului 5, decât de marca Renault. Oarecum logic, dar și o strategie de marketing. Încă ceva. Jante de 18 inchi pentru o mașină cu lungimea de 3,92 metri? Da, cred că este una dintre puținele situații în care designerii au avut câștig de cauză în fața inginerilor. Ultimii au vrut jante mai mici, pentru manevrabilitate cât mai bună, dar designerii au spus că mașina nu își poate arăta adevăratul potențial estetic decât cu jante de minim 18 (standard, trei modele: Disco, Techno și Chrono). Cum au câștigat, doar ei știu, cert este că Renault 5 arată foarte bine așa, iar diametrul de virare a rămas la nivelul clasei mini (10, 3 metri).

Renault R5 E-Tech Electric

Renault 5 va fi disponibil încă de la lansare cu 5 culori pentru caroserie, două mai speciale, Pop Yellow și Pop Green, inspirate de cele din anii ’70. Celelalte trei culori sunt mai puțin stridente: Pearl White, Starry Black și Midnight Blue. Există și opțiunea culorii în două nuanțe, cu plafon negru. Culoarea Pop Green este disponibilă fără costuri suplimentare

Stilul definește funcția

Cam așa ai putea descrie interiorul. Primul lucru care îți atrage atenția sunt scaunele. Tapițate în denim, pe care-l găsim nu doar pe saune, ci și pe panourile portierelor și pe planșa de bord (la nivelul intermediar de echipare, Techno). Acest material este obținut, spune Renault, în proporție de 100% din sticle din plastic reciclate. La fel și tapițeria gri cu galben a versiunii Iconic Cinq. Am lăsat la final ce este mai bun. Scaunele față sunt inspirate de cele ale modelului Renault 5 Turbo (1982). Pe lângă faptul că arată foarte bine (sunt cumva în forma literei H), oferă o susținete laterală excelentă.

Renault R5 E-Tech Electric

Planșa de bord este dispusă pe două niveluri, în dreptul pasagerului, o trimitere la ideea de retro. Dar tot ce este în fața șoferului este modern. Tabloul de bord este un display de 10 inchi (7 inchi pe echiparea de bază), aflat în aceeași cadru cu display-ul central cu diagonala de 10 inchi pe toate nivelurile de echipare (dar Google build-in ai doar pe ultimele). Ne-am jucat puțin cu ele, dar rulau un demo, așa că nu le-am putut butona în voie. Am remarcat însă vitezometrul cu caractere alfanumerice colorate, vintage și modul specific de personalizare a tabloului de bord. Pe Renault 5 debutează Reno, asistentul personal cu care poți vorbi în limbaj natural. Adică îi poți cere să programeze încărcarea bateriei sau să-ți dea sfaturi pentru condus economic. Cam orice, pentru că are și inteligență artificială, Chat GPT.

Renault R5 E-Tech Electric

Pe locurile din spate spațiul este evident limitat, dar dacă nu treci de 1,8 metri ar trebui să stai confortabil pe distanțe mici. Și portbagajul pare mic, 326 litri plus spațiu dedicat pentru cablurile de încărcare și banchetă rabatabilă 60:40.

Trei versiuni de motorizare, două baterii, două autonomii

Mini hatch-ul francez este construit pe platforma AmpR Small (fosta CMF-B EV) și pune mare preț de agilitate și sentimentul de dinamică, spune Renault. Pentru asta, suspensia spate este multi-link, iar setarea direcției și a amortizoarelor ar trebui să susțină ideea de dinamism. În plus, sistemulde frânare este by-wire, adică fără legătură mecanică între pedală și etrieri. Motorul electric este cu 15 kg și cu 6 cm mai scurt decât cel de pe Megane E-Tech și este oferit în trei versiuni de putere: 95 CP (215 Nm), 120 CP (225 Nm) și 150 CP (245 Nm). Propulsorul de 150 CP este oferit cu baterie de 52 kWh, care asigură autonomie de 400 km, iar versiunile de 95 și 120 CP vin cu baterie de 40 kWh și autonomie oficială de 300 km. mai trebuie precizat și faptul că bateria mai mare se încarcă la maxim 100 kW, iar cea mică la 80 kW. Și tot legat de baterii, inginerii au vrut să mențină masa mașinii sub 1,5 tone. Și au reușit, modelul cu baterie de 52 kWh are 1.450 kg, iar cel cu baterie de 40 kWh are 1.350 kg.

Renault R5 E-Tech Electric

Portul de încărcare AC (11 kW) este bidirecțional pe motorizările de 150 și 120 CP, adică integrează V2L și V2G, asta însemnând că bateria poate alimenta diverse accesorii externe, dar poate livra energie și unei rețele, cum ar fi propria casă. La debutul vânzărilor va fi disponibil doar motorul cu puterea mai mare (150 CP) care poate asigura accelerația 0 – 100 km/h în sub 8 secunde, iar viteza maximă este limitată la 150 km/h.

Prețul? în jurul a 25.000 euro, evident, pentru motorizarea de 95 CP și bateria de 40 kWh. Competitiv, dar Renault nu avea de ales, ținând cont de faptul că, sarea finalul anului se vor prezenta mai multe modele electrice în jurul acestei sume. Renault 5 va fi construit integral în Franța, adică va fi asamblat la uzina din Douai, iar bateria va fi produsă la Ruitz, ambele uzine fiind parte a complexului ElectriCity din nordul Franței.

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.