Home Știri Rabla Plus 2023: Mașinile electrice de peste 75.000 euro ar putea fi excluse din program

Rabla Plus 2023: Mașinile electrice de peste 75.000 euro ar putea fi excluse din program

de Dan Damian
Rabla Plus 2023

Zilele acestea se discută structura și modificările programului Rabla și Rabla Plus 2023, iar principala noutate este stabilirea unui plafon de preț pentru mașinile electrice.

Oficiali ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor au confirmat pentru Auto Motor și Sport faptul că, în structura programului Rabla Plus 2023, se discută stabilirea unui plafon de preț de 75.000 euro pentru mașinile electrice care pot fi achiziționate prin intermediul acestui program. Suma nu este încă stabilită oficial, mai poate fi modificată, dar ar avea sens în condițiile în care tot mai multe țări elimină treptat subvențiile la achiziția mașinilor electrice și unele, cum ar fi Germania, au deja plafoane de preț pentru sumele acordate de stat la achiziția de EV-uri.

O altă noutate constă în faptul că va crește cu 15% prima de casare pentru programul Rabla 2023. De la 6.000 lei, cât a fost anul trecut, va ajunge anul acesta la 6.900 lei. Pentru două mașini casate, prima ajunge la 10.350 lei (de la 9.000 lei anul trecut). În acest context, se vor păstra celelalte bonusuri extra: 1.500 lei dacă mașina este mai veche de 15 ani (pot fi casate două mașini mai vechi de 15 ani, maxim Euro 3), ecobonus de 1.500 lei pentru mașinile noi al căror sistem de propulsie emite maxim 120 g CO2/km și ecobonus de 1.500 lei pentru mașinile noi alimentate și cu GPL.

Avem și confirmarea oficială că bonusul de 51.000 lei (aproximativ 10.000 euro) pentru achiziția unei mașini strict electrice va fi păstrat și în acest an. Pe de altă parte, fondul programului Rabla Plus 2023 va fi majorat.

Ce ar însemna plafonul de 75.000 euro pentru achiziția unei mașini electrice?

Simplu, faptul că nu vei mai putea cumpăra un EV prin intermediul programului Rabla Plus 2023, dacă prețul acestuia trece de 75.000 euro. În acest caz, ar fi afectați producătorii de modele premium și avantajați cei de volum.

Câteva exemple. Dacă se va adopta acest prag, nu vei mai putea cumpăra, prin intermediul Rabla Plus, decât Model 3 și Model Y din gama Tesla (toate versiunile acestor două modele sunt sub 75.000 euro). De asemenea, BMW iX ar ieși din discuție (preț de bază, 80.325 euro), dar ar rămâne în cărți BMW i4, iX1 și iX3. La Mercedes ar rămâne eligibile pentru Rabla Plus 2023 modelele: EQE (la limită, 74.130 euro), EQA, EQB și EQC, dar nu și EQS, EQS SUV și EQE SUV. La Audi vor rămâne eligibile modelele Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron, dar nu și Q8 e-tron sau e-tron GT.

Rabla Plus 2023

Exemplul Germaniei

Stabilirea unor plafoane de preț, dar și reducerea treptată a subvențiilor pentru mașinile electrice este o realitate în Germania și alte țări ale lumii, dar am ales să vă dăm exemplul Germaniei pentru că este cel mai relevant. De altfel, se preconizează că Germania va ajunge în acest an la 2 milioane de mașini electrice în parcul auto național.

Astfel, în Germania, începând cu acest an, mașinile electrice (și cele cu pile de combustibil) care costă (net) până la 40.000 euro se califică pentru o subvenție de 4.500 euro (din fonduri publice). Anul trecut aceasta era de 6.000 euro. Pentru mașinile cu prețul cuprins între 40.000 euro și 65.000 euro, statul acordă o subvenție de 3.000 euro (de la 5.000 euro, anul trecut).

Mașinile cu preț de peste 65.000 euro și PHEV-urile nu mai primesc subvenții în Germania. De asemenea, planurile pentru 2024 prevăd ca doar mașinile electrice sub 45.000 euro să primească subvenție de la stat și aceasta să fie de 3.000 euro.

Acestea sunt doar sumele acordate de guvernul federal, dar și producătorii vor fi obligați să acorde o reducere care să reprezinte 50% din subvenția acordată de guvern.

Și Franța va reduce subvenția pentru mașinile electrice, de la 6.000 euro la 5.000 euro, iar PHEV-urile nu vor mai primi nici un fel de subvenții.

 

 

 

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.