Home Retro Retro: Renault – miniaturi pariziene

Retro: Renault – miniaturi pariziene

de

Renault_134_global_en

Odată cu lansarea noului Twingo, avem prilejul să trecem în revistă istoria Renault-urilor mini din secolul trecut.

Text: Valentin Brădățeanu. Foto: Renault

 

Francezii sunt recunoscuți pentru desăvârșirea creațiilor artistice. Fie că ne referim la pictură, bucătărie sau modă, tot ce este franțuzesc e très chic. Renault este un createur d’automobile și tot ceea ce presupune creație implică artă, așa că micile automobile Renault au un aer boem, parizian. Proiectanții Regiei au realizat nu doar niște simple mijloace de transport, ci adevărate opere de artă care se integrează perfect în atmosfera pariziană sau provincială și care reflectă cât mai real modul de viață francez. Și poate că identitatea acestui popor se regăsește și în automobilele pe care le construiește.

 

1946: 4 CV este secret de război

Războiul se sfârșise de câteva luni. Europa începea să fie reconstruită, iar populația se gândea din nou la viitor, dar se bucura de o realitate mult mai pașnică. Salonul auto de la Paris își deschidea porțile după o pauză de 8 ani. Francezii începeau să simtă gustul libertății și al călătoriilor, iar Renault 4 CV era soluția perfectă.

Micul automobil cu motorul amplasat în spate a fost proiectat în secret de inginerii francezi, pe durata războiului, fiind suficient de încăpător pentru o familie și bagajele sale. În iunie 1940, germanii ocupau uzinele Renault, toate proiectele de atunci fiind înghețate. Cu toate acestea, câțiva ingineri entuziaști au proiectat pe ascuns un nou Renault. Cerințele erau simple: mașina trebuia să fie ieftină și economică pentru a se adapta la rațiile de benzină. Astfel lua naștere proiectul 106, probabil cel mai bine păzit secret de până atunci.

În martie 1945, Pierre Lefaucheux îl înlocuia pe Louis Renault la conducerea Régie Nationale des Usines Renault. Acesta era foarte interesat de ideea unui autoturism mic și economic, dar mai ales ieftin. 4 CV a primit undă verde și a intrat în producție în 1947. La început, avea un singur tip de caroserie, o singură culoare și o singură motorizare: nu era timp de finețuri în Franța postbelică!

Având o greutate de 560 kg, Renault 4 CV putea să transporte confortabil patru persoane, podeaua fiind plată datorită amplasării motorului în spate. Quatre chevaux avea un motor cu patru cilindri, de 760 cmc și o cutie de viteze manuală cu trei trepte. Datorită noilor linii de montaj, 4 CV s-a construit în peste un milion de exemplare, în câteva versiuni, începând cu economicul Service până la cabriolet și sportivul 1063. Datorită prețului competitiv, visul multor francezi de a deține un automobil s-a împlinit. 4 CV s-a bucurat de succes și peste hotare, fiind exportat în SUA și fabricat sub licență în Japonia.

În scurt timp, francezii au descoperit calitățile sportive și agilitatea lui 4 CV în raport cu automobilele greoaie care se fabricau în acea perioadă. Victoriile în cursele automobilistice n-au întârziat să apară, versiunea sportivă 1063 cucerind trofeu după trofeu: victorii în Raliul Monte Carlo, Raliul Lalelelor, Alpine Cup, Tour de France și chiar la Le Mans.

 

1961: Renault 4L, de la oraș la țară

Boomul postbelic era la apogeu. Economia își revenea, inovația era cuvântul-cheie, iar noile bunuri de consum, precum electrocasnicele și automobilele, se vindeau ca pâinea caldă. Familiile începeau să călătorească, explorând zone din ce în ce mai îndepărtate. Pentru acest tip de persoane, Renault a creat modelul 4L, primul exponent al noii filosofii „voiture à vivre“.

La începutul anilor ’60, conducerea Renault dorea ca angajații săi să beneficieze de un autoturism cu care să care marfă în cursul săptămânii și să meargă la picnic în weekend. Portbagajul trebuia să fie suficient de mare pentru a transporta două biciclete sau cumpărăturile de la supermarket. Astfel lua naștere prima mașină cu adevărat versatilă, datorită hayonului putând să fie transformată din autoturism într-un van. Mai mult, trapa textilă pliabilă de pe acoperiș permitea transportul obiectelor mai lungi. Motorizarea de 747 cmc și cutia cu trei viteze erau economice și fiabile, iar sistemul de răcire era etanș, renunțându-se la completarea periodică a cantității de antigel și la punctele de gresare. Cu 4L, simplitatea a devenit o filosofie, iar confortul a înlocuit spectacolul, caroseria și habitaclul fiind lipsite de orice accesorii inutile.

Retro: Škoda 1000 MB, aniversare 50 ani

Datorită designului simpatic, Renault 4L a prins la publicul feminin. În 1963, Renault împreună cu revista Elle au organizat o campanie denumită „Ea la volan“ prin care un total de 4200 de cititoare au condus timp de 48 de ore un 4L în versiunea Parisienne. Acest model era vopsit în negru și avea ornamente cadrilate pe lateral. Peste noapte, 4L a devenit mașina preferată a franțuzoaicelor, iar Renault a început să construiască versiuni mai bine echipate, adaptate condițiilor urbane.

Micul Renault s-a născut cu simțul aventurii și, după ce a călătorit pe toate drumurile globului, a fost la un mic pas să câștige maratonul Paris-Dakar.

Renault 4L a doborât toate recordurile de vânzări. Produs în peste 8 milioane de exemplare, a fost exportat în 100 de țări. Longeviva sa carieră a luat sfârșit la data de 21 decembrie 1994, când mulți dintre colegii săi de generație se aflau deja la muzeu.

 

 1972: Renault 5, un fenomen social

Perioada euforică a anilor hippie a fost întreruptă de criza petrolieră din 1973, moment în care Renault 5 a intrat în scenă. Era un automobil cu un aspect prietenos, versatil și economic, consumând 4,5 l/100 km la viteza de croazieră de 90 km/h. Noutatea absolută o reprezentau parașocurile din material plastic care protejau caroseria în locurile de parcare mai înguste. Lansat în 1972, Renault 5 s-a „lipit“ imediat de publicul tânăr (31% femei și 35% persoane sub 30 de ani). Formele rotunjite ale caroseriei, farurile rectangulare, caroseria cu trei uși și culorile strălucitoare ale cabinei exprimau stilul anilor ’70. Renault 5 nu avut doar un design revoluționar, ci a înglobat o serie de inovații. Astfel, structura centrală a fost proiectată să păstreze cabina intactă în cazul unui impact. Parașocurile din plastic au fost încastrate în linia caroseriei, înlocuindu-le pe cele cromate de până atunci. În al treilea an de producție, R5 era cel mai bine vândut autoturism din Franța, iar timp de 10 ani, cel mai popular mini de pe piață. S-a construit în diverse variante, de la sportivul 5 Alpine la 5 Société, un van pentru distribuția mărfii sau chiar versiunea cu cinci uși din care a derivat Renault 7 în trei volume.

 

 1993: Twingo, un zâmbet pe patru roți

Căderea Zidului Berlinului și destrămarea lagărului socialist au deschis noi orizonturi pentru Europa. Renault reinventează automobilul de oraș. Lansat cu un singur motor, o singură echipare interioară și patru culori strălucitoare, Twingo a adus zâmbetul pe chipul tuturor. Lansat drept primul automobil „single-box“ de pe piață, irezistibilul Twingo era foarte confortabil în oraș, având o lungime a habitaclului de 1,78 m.

În scurt timp a luat naștere „Twingomania“. În primele 9 luni de producție au fost vândute 174.259 de unități. Toți cumpărătorii au apreciat caracterul puternic al micului Renault, pe care l-au personificat în chip și fel: broscuță, hamster etc. Le Monde titra în paginile sale: „Datorită aspectului de MPV, micul Renault este foarte confortabil și ușor de manevrat în oraș. Gama de culori a fost special aleasă pentru a atrage atenția, iar interiorul este șic“. Același cotidian își exprima îngrijorarea asupra faptului că Twingo este preferatul nr. 1… al hoților de mașini.

 ams 11/2014

Articole similare