Home Teste Test comparativ – Electric vs benzină – Peugeot e-2008 sau 2008 PureTech 130?

Test comparativ – Electric vs benzină – Peugeot e-2008 sau 2008 PureTech 130?

de Dan Damian
Peugeot e-2008 vs Peugeot 2008

În cazul fraților de grup Citroën C4 și Opel Mokka, strâns legați la nivel tehnic, versiunile electrice au reușit să se impună în acest gen de teste. Va fi oare același rezultat și pentru Peugeot e-2008?

Mașina electrică este aici. Nu doar declarativ, ci cât se poate de real. Cum să o judecăm? Simplu, prin intermediul istoriei recente. În ultimele comparative din această serie, electrica a înregistrat mai multe victorii. Dar, înainte să ne pripim cu concluziile, de obicei a fost o cursă extrem de strânsă, la finalul căreia costurile au fost adesea criteriul decisiv pentru obținerea victoriei. Asta, deoarece statul suportă achiziția unei mașini electrice noi cu o sumă de până la 9096 de euro (echivalentul de azi a 45.000 de lei). În plus, mașinile electrice beneficiază și de alte avantaje, cum ar fi parcarea gratuită în parcările publice, taxe reduse și costuri de operare și întreținere semnificativ mai mici, mai ales în condițiile în care prețul carburantului este în creștere. Din păcate, și prețul energiei e în creștere, dar totuși sunt perspective bune pentru versiunea electrică e-2008, care concurează în acest test împotriva motorului pe benzină de 1,2 litri și 131 CP.

Doar diferențe de formă

Înainte de a analiza în detaliu costurile și de a descoperi diferențele la rulare, să privim mai atent modelul 2008, un SUV de clasă mică, cu lungimea de 4,3 metri, poziționat între frații de platformă de la Citroën și Opel pe care i-am menționat mai sus, dar puțin mai înalt cu cei 1,55 metri ai săi. Apropo, această relație tehnică nu este evidentă la exterior, în comparație cu forma de coupé a lui C4 și stilul de crossover a modelului Mokka, 2008 părând destul de pătrățos. Singurul lucru pe care cele trei modele le au în comun e subtilul logo „e“, care indică ce se află sub capotă.

Peugeot 2008Nu există vreun risc de confuzie la interior, doar câteva repere fiind identice, cum ar fi butonul pentru modurile de condus și levierul cutiei automate, și arătând proximitatea tehnică la acest capitol. În rest, maximă să-i spunem individualitate, datorită a ceea ce Peugeot numește i-Cockpit. De ce „să-i spunem“? Nu este doar vorba că o persoană de înălțime medie trebuie să se obișnuiască cu volanul de diametru mic, ci și de faptul că plaja de reglaj a volanului pe înălțime e mică. Constructorul francez susține că plasarea joasă a acestuia presupune ca șoferul să adopte o poziție care îl face mai puțin tensionat la volan. Problema este că, dacă nu te interesează această filosofie, cadrul volanului îți blochează vederea display-ului tabloului de bord. Și e păcat, pentru că ecranul este animat de efecte 3D, al căror scop este tocmai să te distragă cât mai puțin de la ceea ce se întâmplă pe șosea. Sigur, e disponibil și tablou de bord analogic, inclusiv la versiunile mai bine echipate, din cauza crizei semiconductorilor.

Peugeot e-2008Asta ne aduce la capitolul preț. În echiparea de bază, Active, Peugeot e-2008 este cu aproape 5000 de euro mai scump decât modelul propulsat de motorul pe benzină, în condițiile în care printre echipamentele suplimentare, față de versiunea cu propulsor termic, avem aer condiționat automat și sistem de acces fără cheie. Diferența de preț dintre cele două modele se păstrează și la echipările de vârf. Adevărul e că modelul electric a obținut mai multe puncte în acest test doar pentru că are echiparea GT (29.305 euro, cu Rabla Plus) și include faruri cu LED și display central de 10 inchi. Totuși, pentru cei mai mulți dintre clienți, display-ul mai mic, de 7 inchi, inclus în echiparea Allure Pack (la PureTech 130, de la 23.384 de euro) ar trebui să fie suficient, mai ales că funcționalitatea este similară și operarea tactilă în zonele laterale ale acestuia este puțin mai simplă decât cea a butoanelor fizice de pe consola centrală.

Multe sisteme de asistare

Numeroasele spații de depozitare și porturile USB sunt mult mai practice. Peugeot ascunde un pad de încărcare wireless (155 de euro) sub un capac de pe consola centrală. În plus sunt disponibile echipamente de genul navigației TomTom încorporate, pentru 619 euro. Pilotul automat adaptiv (de la 278 euro), ghidarea activă pentru menținea benzii și avertizarea pentru unghi mort sunt sisteme de asistență impresionante. Și percepția calității? Bună pentru acest segment, în special deoarece Peugeot se străduiește să ascundă eventualele slăbiciuni, cum ar fi rosturile cu dimensiuni diferite, prin intermediul butoanelor din aluminiu, plasticului lucios și cusăturilor decorative colorate.

Impresia de spațiu abundent, în comparație cu frații gemeni de platformă, este susținută de realitate. În modelul 2008, personale mai înalte nu doar că stau mai confortabil în spate, dar au și un spațiu mai mare la dispoziție, în comparație cu modelele de la Citroën și Opel. Datorită liniei înalte a plafonului și decupărilor mai mari ale portierelor, este mai ușor să fixezi scaunele pentru copii, de exemplu. Și portbagajul are un volum generos, de 405 litri, plus podea dublă, care mărește posibilitățile de stocare.

De asemenea, când rabatezi bancheta fracționabilă 60:40%, rezultatul este o suprafață aproape plată, iar volumul de încărcare ajunge la 1467 de litri. Singura diferență la acest capitol între cele două modele 2008 e că versiunea cu motor termic oferă câțiva litri în plus față de Peugeot e-2008 datorită locașului roții de rezervă și faptului că nu trebuie să i facă loc cablului de încărcare. În plus, cu 493 kg, are o sarcină utilă de exact 45 kg mai mare și, spre deosebire de modelul electric, poate tracta sarcini de până la 1200 kg.

Fără astfel de sarcini, ambele versiuni se simt la fel de dinamice la start, deși contextul este complet diferit. Asta, pentru că motorul de 1,2 litri, disponibil și cu 100 CP și 155 CP, e mai temperamental. Are nevoie de turații mari pentru a pleca în forță și întotdeauna își face simțită prezența prin vocalizele puternice ale celor trei cilindri. Faptul că depășește cu 46 km/h viteza maximă, de 150 a modelului e-2008 îi aduce un plus de puncte la final. Totuși, în utilizare normală, acest plus este prea puțin relevant, din moment ce ai nevoie de multă răbdare pentru a atinge viteza maximă.

Din păcate, cutia manuală cu șase trepte se dovedește a fi enervantă. Nu pentru că ar fi imprecisă, din contră, poți ghida foarte precis schimbătorul. Motivul este altul, că volanul mic e neplăcut la schimbarea treptelor, deoarece, în poziția cea mai joasă, îți incomodează evident piciorul stâng când acționezi ambreiajul. Așadar, recomandăm cutia automată cu opt trepte, disponibilă pentru 1904 euro.

Comportament nesportiv

Chiar și așa, nu prea există plăcere în condus. Cu o direcție incisivă, însă complet decuplată de orice feedback, ambele modele 2008 subvirează prea devreme și încearcă să controleze acest lucru prin intervenția ESP-ului imediat ce treci printre jaloane, schimbi rapid benzile sau rulezi ceva mai tare. Poate că este sigur să intervină astfel, dar se simte destul de fad. Francezii au preferat să regleze compactul 2008 foarte rigid. Suspensiile atenuează doar moderat denivelările drumului, în vreme ce electricul Peugeot e-2008, cu ale sale 360 kg în plus, reacționează puțin mai calm la același gen de hârtoape. Totuși, acesta nu este un factor decisiv în decizia de achiziție. Dar există și avantaje tipice mașinilor electrice, cum ar fi că, în special când se rulează prin oraș, există o atmosferă plăcută și calmă și doar la viteze mari ambianța începe să fie dominată de zgomotul vântului. Modelul electric este și mai vioi, datorită cuplului aflat permanent la valoarea maximă, 260 Nm, deși nu există o adevărată explozie la accelerație nici măcar în modul Sport. Măsurătorile noastre au arătat că poate obține un avantaj de 1,1 secunde în sprintul 0–100 km/h.

Peugeot e-2008Referindu-ne tot la Peugeot e-2008, nu este deloc îmbucurător că, la 35,9 metri distanță de oprire de la 100 km/h, pierde un metru și jumătate comparativ cu fratele său cu motor termic, în condițiile în care și pedala de frână este mai dificil de controlat în rularea cotidiană. Pe de altă parte, ceva mai multă energie poate fi recuperată prin mutarea selectorului în poziția B, de recuperare mai puternică, în special atunci când se merge pe coborâre. Un aspect chiar necesar, pentru că SUV-ul electric a parcurs doar 223 km în testul nostru în modul normal (285 km la condus eco). Cu un consum de 21,5 kWh/100 km, este mai economic decât ë-C4 (27,8 kWh/100 km), măsurat la temperaturi de iarnă, dar i se aplică același lucru, că doar cei care încarcă de obicei cu energie „verde“ sunt eco și în exploatarea mașinii. Acest lucru n-ar trebui să fie o problemă, de vreme ce posesorii de mașini electrice își încarcă de obicei mașinile acasă. Atunci când se folosesc prizele publice de mare putere, Peugeot e-2008 poate trage până la 100 kW din stațiile de încărcare DC, prin intermediul portului CCS, iar în test, a avut nevoie de 36 de minute pentru încărcarea de la 20 la 80%. Însă umplerea rezervorului de 44 de litri este mult mai rapidă în condițiile în care modelul pe benzină rulează de aproape trei ori mai mult cu un plin, așa cum demonstrează consumul de 6,7 l/100 km obținut în test.

Da, mai durează puțin până să vină mașina electrică. Dar nu oriunde, ci aici și acum, cu încă un test câștigat.

REZULTAT:

    1. Peugeot e-2008              526 puncte.
    2. Peugeot 2008 PT 130    513 puncte.
MODELPeugeot e-2008 GTPeugeot 2008 PureTech 130 Allure Pack
Propulsie
Tip motor/nr. cilindrisincron cu magnet permanentL/3
Antrenare vilbrochen/supraalim.–/–curea/turbo
Cilindree cm31199
Putere maximă kW (CP)/rpm100 (136) 96 (131)/5500
Cuplu maxim Nm/rpm 260230/1750
TransmisieTracțiune față,Tracțiune față,
raport fixcut. man. cu 6 trepte
Pneuri în test215/60 R 17 H215/60 R 17 H
Michelin Primacy 4Michelin Primacy 4
Mase și dimensiuni
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg1582/448/51222/493/5
Sarcină remorcabilă/cu frâne kg–/–633/1200
Lungime × lățime mm4300 × 1770 4300 × 1770
(cu oglinzi) × înălțime(1987) × 1550(1987) × 1550
Ampatament mm26052605
Diametru de bracaj st./dr. m11,1/10,811,1/10,8
Volum portbagaj l/VDA405/1467405/1467
Înălțime margine de încărcare mm700700
Dimensiuni portbagaj mic mm400 × 790 × 660400 × 790 × 660
L × l × h mare mm1135 × 790 × 6601135 × 790 × 660
Lățime interioară față/spate mm1410/13801410/1380
Înălțime interioară față/spate mm1050/9601050/960
Spațiu de ședere standard mm710710
Înălțime poziție de condus mm580580
Consum/autonomie/CO2
Consum în test   la 100 km21,5 kWh6,7 l
ams – eco/cotidian/sportiv16,8/21,4/26,4 kWh5,3/6,6/8,4 l
Emisii CO2 în test g/km861)156
Consum WLTP total l/100 kmElectricSuper
15,7 kWh5,5 l
Normă de poluareEuro 6d
Emisii CO2 (WLTP) g/km0127
Capacitate baterie/rezervor 50 kWh/––/44 l
Autonomie eco/în test km285/223830/656
Accelerații/viteză maximă
Accelerații s
0–  50 km/h3.33.6
0–  80 km/h6.47.1
0–100 km/h9.510.6
0–120 km/h13.814.5
0–130 km/h16.617.2
0–140 km/h2020.5
0–400 m16.917.4
Reprize s
60–100/80–120 km/h5,3/7,45,9/7,4
Viteză maximă km/h150196
Distanță de frânare
de la 100 km/h rece/cald2) m35,9/36,134,4/35,2
Zgomot interior
de la   80 km/h ultima treaptă6262
de la 100 km/h dB(A)6566
de la 130 km/h6869
Teste dinamice
Slalom 18 m TC/ESP on/off61,5/– 62,4/–
Dublă schimbare de bandă km/h129,8/– 130,3/–
Preț
Preț de bază euro 3840123384
Preț de bază cu Rabla Plus euro 2930523384

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?