Home ȘtiriEditorial Opinie: care este adevăratul motiv al retragerii grupului Stellantis din ACEA?

Opinie: care este adevăratul motiv al retragerii grupului Stellantis din ACEA?

de Răzvan Măgureanu
carlos Tavarez

Imediat după votul UE de a renunța definitiv la motorul termic începând cu 2035, grupul Stellantis s-a retras din Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Motivul oficial este că se vor orienta spre altă formă de lobby, dar noi credem că motivul real este altul. 

După cum se știe, pe 8 iunie, Parlamentul European a votat pentru interzicerea comercializării de mașini noi cu motoare termice începând din 2035.

Reacțiile au apărut imediat. După numai două zile, Germania, cel mai mare producător de automobile, a reacționat prin vocea unor oficialități importante de la ADAC, VDA și Ministerul federal al Transporturilor. Germanii sunt nemulțumiți că nu au fost luați în calcul combustibilii sintetici care ar permite comercializarea în continuare a motoarelor termice cu emisii minime.

Imediat după reacția Germaniei, a venit alt șoc. Grupul Stellantis rupe practic în două Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) retrăgându-se din această asociație. Stelantis grupează sub aceeași umbrelă nu mai puțin de 14 branduri.

Oficial, motivul invocat de Carlos Tavarez, șeful grupului Stellantis, este că se vor orienta spre alte forme de lobby și că vor organiza anual începând din 2023 un forum numit “Freedom of Mobility”. Scopul acestui forum este de “a identifica căile pentru o mobilitate curată, sigură și accesibilă în fața implicațiilor încălzirii globale”.

Carlos Tavarez a declarat că “intenționăm să creăm un forum public în care contribuitorii să se poată reuni pentru a aborda întrebările cheie din jurul dezbaterii privind mobilitatea fără emisii și pentru a descoperi următorii pași pe care să-i facem împreună”.

Acestea sunt faptele și declarațiile oficiale. Însă noi credem că există alte motive în spatele deciziei lui Tavarez de a scoate grupul Stellantis din ACEA.

Fost președinte ale ACEA în 2019, Tavarez se află într-un război cu birocații din Parlamentul European pe care i-a acuzat că nu și-au respectat promisiunile. Un om dintr-o bucată, care nu e obișnuit să facă multe compromisuri, Carlos Tavarez a avut o reacție dură pe vremea când era președinte al ACEA în 2019.

Încă de atunci, în conferința de presă de la salonul de la Frankfurt, în toamna lui 2019, Tavarez i-a luat la rost pe oficialii europeni declarând: “Ați cerut mașini electrice. Iată-le. Sunt aici. Dar unde sunt stațiile pe care le-ați promis?” Mai în clar, Tavarez i-a făcut mincinoși și incompetenți pe birocrații de la UE care au promis 1,3 milioane stații până în 2025 și astăzi nu sunt decât 225.000 stații publice.

La același salon de la Frankfurt, președintele de atunci al CLEPA (Asociația Europeană a furnizorilor de componente), Roberto Vavassori, șeful lui Brembo, a pus o întrebare oficialilor UE care nici până azi nu are răspuns: “Cine ar trebui să construiască stațiile? Guvernele sau producătorii auto?”

De aceea, noi credem că Tavarez a decis ca Stellantis să părăsească ACEA din cauza faptului că a considerat că ACEA este inutilă în lupta cu birocrații de la UE. Tavarez chiar precizează că va căuta alte forme de lobby mai eficiente în lupta cu incompetența factorilor de decizie de la Bruxelles.

Retragerea grupului Stellantis este o palmă pe care Carlos Tavarez o dă Uniunii Europene care s-a dovedit incapabilă să gestioneze trecerea la surse de energie regenerabile și la construcția unei rețele dense de stații de încărcare.

Iar războiul din Ucraina face și mai inutilă tranziția la mașinile electrice deoarece multe state au decis redeschiderea minelor poluante pentru a suplini lipsa gazului pe care Rusia l-a tăiat.

Un argument în favoarea incompetenței factorilor de decizie de la Bruxelles îl puteți avea privind video-ul următor în care Jan Huitema, un parlamentar olandez membru al Renew Europe, membru în Comitetul pentru mediu, și alimentație sănătoasă la UE reusește să spună în numai 2 minute o grămadă de tâmpenii.

Iată doar câteva dintre ele.
1. Mașinile termice sunt dependente de combustibilii fosili pe când cele electrice nu. Respectivul parlamentar habar nu are că mixul de emisii pentru a obține 1 kWh în Germania este de 401 g CO2. Este un nivel uriaș pentru că pur și simplu Germania nu are suficientă energie obținută din surse regenerabile. Și această situație se întâlnește în multe alte țări europene. Paradoxal, România stă foarte bine cu un mix de emisii de numai 299,5 g CO2 pentru a produce 1 kWh. Iar războiul din Ucraina va crește și mai mult emisiile pentru a obține 1 kWh deoarece germania a redeschis minle de cărbune poluante.

2. Costurile de rulare cu un model electric sunt mai mici decât cele cu motor convențional. Altă minciună. Chiar și la actualul preț al motorinei este la fel de scump să te deplasezi cu o mașină electrică deoarece la stațiile publice prețul unui kWh a ajuns la 2,50 lei și nu se va opri aici.

3. Omul recunoaște că singurul obstacol major este prețul de achiziție mai mare al unei mașini electrice. Dar acesta este un obstacol de netrecut pentru majoritatea potențialilor clienți. Și ceea ce nu spune Huitema este că prețul de achiziție este mai mare chiar după ce se scad subvențiile uriașe acordate de guverne. De unde va putea suporta UE subvenții pentru 10 milioane de vehicule electrice anual? Asta ar însemna subvenții anuale de 90 miliarde euro!!!! Iar cu toate aceste subvenții, șeful de dezvoltare de la Mercedes, Markus Schafer, ne-a spulberat iluziile: “Mașinile electrice vor continua să fie mai scumpe decât cele cu motor termic și în viitor în ciuda subvențiilor acordate. ”

Dar cine este marele specialist Jan Huitema? Omul a absolvit Universitatea și Centrul de Cercetare Wageningen care oferă programe de studii în domeniul alimentației sănătoase, agriculturii și mediului înconjurător.  Într-un cuvânt, omul este paralel cu tehnologia iar astfel de oameni decid în ce direcție să o ia industria auto.  Este inutil să întrebăm un astfel de personaj dacă a luat în calcul totalul emsiiilor de-a lungul întregului ciclu de producție al unui vehicul electric, dacă știe că deprecierea unui model electric este mult mai mare decât a unuia cu motor termic din cauza bateriei al cărui indice SOH scade după 8-10 ani, dacă știe cât CO2 emite Germania să producă 1 kWh sau dacă Europa are posibilitatea să alimenteze simultan măcar 1 milion de mașini electrice în condiția în care stațiile promise de UE sunt la doar o cincime (!!!) din ceea ce fusese prevăzut.

 

 

 

 

Articole similare

1 comentariu

blank
Radu June 24, 2022 - 13:14

Nu stiam de Tavarez ca este asa infipt. Bravo! Trebuie sa se auda si vocea celor multi. Nu traim intr-o lume paralela. Nu vor creste bateriile in copac si nici infrastructura nu apara de la sine. Parlamentul european isi depaseste de multe ori atributiile, cedand foarte usor in fata activistilor de mediu… E ca treaba cu corectitudinea politica, nu mai poti spune adevarul ca se supara toti oamenii de portelan, asa ca infloresti usor niste termeni eco si crezi ca rezolvi treaba.
Ceea ce nu pot intelege este cum pot niste parlamentari, sa dea din pix ca din anul cutare nu se mai vand masini cu motoare termice, fara sa inteleaga implicatiile majore din absolut toate punctele de vedere? Parca nu mai este nicio voce lucida acolo la Bruxelles, doar niste grupuri de politicieni de pe alta planeta, probabil verde.

Reply

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?