Home ȘtiriEditorial Planul UE Fit for 55 de a interzice vânzarea de mașini noi cu motor termic din 2035 este nesustenabil

Planul UE Fit for 55 de a interzice vânzarea de mașini noi cu motor termic din 2035 este nesustenabil

de Răzvan Măgureanu
Fit for 55

Ieri în Parlamentul European a avut loc un vot istoric dar în sens rău pentru că va îngrădi mobilitatea în Europa. Planul UE Fit For 55 de a interzice vânzarea de mașini noi cu motor termic din 2035 este total nesustenabil. Și iată de ce.

O parte din prevederile planului “Fit for 55” au fost votate ieri în Parlamentul European. Une dintre ele specifică clar că din 2035 nu se vor mai putea vinde în Europa mașini noi cu motoare termice. Practic, acest document certifică moartea motorului termic. Această decizie va trebui discutată cu fiecare guvern UE pentru a vedea cum va fi implementată. Însă din start, această decizie este nesustenabilă și imposibilă. Iată argumentele.

1. UE este foarte departe de angajamentul luat privind rețeaua de stații de încărcare. În prezent, în UE sunt doar 225.000 stații publice de încărcare din care numai 25.000 rapide. Planul este de a ajunge la 1,3 milioane stații în 2025 și de 2,9 milioane în 2030. mai în clar: în 10 ani s-au construit doar 225.000 stații iar în 3 ani se vor construi peste 1 milion și încă 1,6 mil între 2025-2030. Complet nerealist! Se pare că cei de la UE mint cu aceeași viteză cu care mințeau pe la noi miniștrii Transporturilor privind nr. de kilometri de autostradă.

2. Marii specialiști de la UE nu știu că de fapt o mașină electrică emite destul CO2. Haideți să vă explic. Fiecare țară are un mic de emisii. Acest mix de emisii se calculează luând în calcul toate sursele de energie pentru obținerea a 1 kWh, adică energia eoliană, hidro, gaze, cărbune, nucleară. Mixul de emisii pe Germania era anul trecut de 401 g/km CO2. În România era de numai 299,5 g/km CO2. Ce înseamnă asta?

Un Ford Mustang Mach-E a avut un consum real de 29,9 kWh/100 km. Înmulțim cu mixul de emisii și rezultă 12.000 g CO2/100 km în Germania și 89.700 g/100 km în România sau 120 g/km CO2 în Germania și 89,7 g/km CO2 în România. 
Prin comparație, astăzi o mașină hibridă de la Toyota de exemplu Yaris Cross Hybrid emite în mod real 135 g/km CO2 corespunzător unui consum real de 5,8 l/100 km. Diferența este de numai 15 g/km CO2.
Dar asta nu e tot. La mașina electrică nu am luat în calcul emisiile datorate producției bateriei care sunt și acelea foarte ridicate. Oliver Zipse, BMW CEO și actualul președinte al ACEA, a spus foarte clar: “Ar trebui să luăm în calcul emisiile pe între ciclul de viață al mașinii”. Dar nimeni nu îl ascultă.

3. Prețul unui kWh la stațiile publice a devenit nesustenabil. 1 kWh la o stație DC costă 2,50 lei. Am făcut deja numeroase calcule care demonstrează că la acest preț este mai scump să te deplasezi cu o electrică decât cu un diesel. Vezi aici acest calcul detaliat. Și prețurile vor crește în continuare.  Dacă vrei să încarci acasă, dar asta doar dacă stai la casă și ai un wallbox poți încărca acum teoretic cu 80 de bani pe kWh dacă nu depășești 300 kWh pe lună și pentru că anul acesta prețul e reglementat. Dar la anul nu va mai fi și oricum dacă încarci mașina electrică acasă vei depăși limita de 300 kWh pe lună. iată deci că planul UE Fit For 55 e nesustenabil.

4. Prețul unei mașini electrice este și va fi mai scump cu tot cu subvențiile acordate de statele europene. Markus Schafer, șeful de dezvoltare de la Mercedes a spus foarte clar: “Mașinile electrice vor fi mai scumpe și în viitor decât cele convenționale”. Câți și le vor permite? Este o altă problemă care arată că planul UE Fit For 55 îngrădește mobilitatea.

5. Mașina electrică se degradează mult mai repede decât cea convențională din cauza bateriei și de aceea alternativa unei mașini electrice second hand este mult mai riscantă. O baterie nouă poate costa mult mai mult decât prețul plătit la second hand pe mașină. Nu am auzit pe niciun oficial de la UE despre implementarea la nivel european a verificării stării de sănătate a bateriei (SOH) care îți arată cu cât a scăzut capacitatea de încărcare a bateriei față de momentul în care era nouă.

6. Există riscul ca unii producători să închidă unități de producție în Europa și să se mute pe alte continente cu pierderi incomensurabile de locuri de muncă. De ce ar mai produce Dacia Duster și Bigster cu motoare hibride în România din 2035 încolo dacă nu le pot vinde în Europa? E mai eficient să le producă mai aproape de piețele de desfacere care vor fi Africa, America de Sud sau Asia. Niciun alt continent nu a venit cu o propunere atât de drastică.

7. Resursele de Litiu și ion sunt insuficiente pentru trecerea totală la propulsia electrică. În prezent se așteaptă între 6 și 12 luni pentru livrarea unei mașini electrice. iar în 2021 doar 878.432 unități au fost mașini electrice din totalul de 9,7 milioane unități vândute în UE adică mai puțin de 10%. Ce se va întâmpla când se vor produce 9,7 milioane unități electrice pe an? Vom aștepta probabil între 7 și 8 ani să primim mașina pentru care am plătit avans la ritmul de acum. Cu ce materii prime poți produce atâtea mașini electrice? Prețul litiului a explodat și a ajuns la 438 dolari pe tonă. Și nu se oprește aici.

8. Nu există suficientă energie electrică și UE nu poate produce energie electrică suficientă pentru 3 milioane de stații de încărcare. Dacă mașinile cu motor termic sunt interzise din 2035, la o vânzare de 10 milioane unități pe an înseamnă că în doar 5 ani vom avea 50 milioane vehicule electrice pe șoselele Europei.

Iată de ce planul UE Fit for 55 este nerealist și nesustenabil. Ce e de făcut? Ne putem muta în Anglia care nu mai e membră UE și nu aplică acest plan sau pe alte continente unde vom putea cumpăra în continuare mașini cu motor termic. Cel mai sigur este în Australia unde vă puteți cumpăra în continuare o Toyota Land Cruiser 70 cu motor V6 de 3,5 litri. Și multe alte mașini cu motoare termice.

Articole similare

1 comentariu

blank
Radu June 9, 2022 - 15:52

Din nou, domnule Magureanu, sunteti unul dintre foarte putinii jurnalisti din domeniul auto care arata negru pe alb fractura logica in ceea ce priveste conceptia UE de a trece la mobilitatea verde.
Eu as mai adauga pe langa asta urmatoarele lucruri:
– cum vor realiza infrastructura de incarcare in zonele urbane dens populate? Avem foarte multe exemple de orase mari pe tot cuprinsul Europei. Nu toti europenii stau la case. Din contra, majoritatea stau in cartiere urbane, cu multe blocuri si densitate a populatiei foarte mare. Sa presupunem, total nerealist, ca oamenii isi vor permite achizitionarea unei masini electrice. Unde isi vor incarca toti acesti oameni masinile? Vor fi puncte de incarcare la fiecare a 2-a parcare din jurul blocurilor? Isi vor trage cabluri din apartamente pentru a-si putea incarca masina? Ce se intampla cu parcarile din subsolurile blocurilor? Plus: reteaua de distributie a energiei electrice, din orice tara, nu va putea sustine o crestere atat de mare a consumului de curent fara investitii de FOARTE MULTE miliarde de euro, care sa-mi fie cu pardon, nu cresc in copaci
– ce se va intampla cu industria auto? iar acest punct mi se pare mult mai important decat primul, pentru ca aceasta chestiune poate avea implicatii sociale MAJORE! Sa ne gandim la un producator ca Renault, care vinde anual cca 2-2,5 milioane de modele. Volumul de modele electrice este infim in acest moment. Cum crede UE ca pana in 2035 o companie ca Renault va reusi sa aiba aceleasi cifre de vanzari cand pretul masinilor electrice este exagerat de mare si pe langa asta si dezavantajele mari ale unei electrice descurajeaza potentialii clienti. Ei bine, scaderea drastica a vanzarilor, si aici voiam sa ajung, va duce la un efect de domino in toata industria auto: de la producatorii mari la furnizorii de piese si accesorii. Pe tot lantul de aprovizionare vor fi efecte majore care se va lasa cu foarte multe reduceri de personal si cu instabilitate sociala mare. Oare la aspectele astea s-au gandit savantii din parlamentul UE?

Reply

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?