Întotdeauna se întâmplă câte ceva în segmentul tot mai dezvoltat al mașinilor electrice. Astăzi, totul se învârte în jurul modelului Mercedes EQB, versiunea electrică a spațiosului GLB, precum și în jurul lui Audi Q4 e-tron. În test, modelele de top, cu tracțiune integrală.
ÎN TEST:
Audi Q4 50 e-tron quattro: 220 kW, 460 Nm, capacitate baterie 77 kWh, autonomie în test 281 km, preț de bază 64.201 euro
Mercedes EQB 350 4Matic: 215 kW, 520 Nm, capacitate baterie 66,5 kWh, autonomie în test 252 km, preț de bază 59.840 euro
Nu prea există vreo copertă a revistei auto motor și sport din ultimul timp care să nu fi prezentat un model electric. De la cel mai accesibil, Dacia Spring, la cele mai pretențioase SUV-uri electrice, plus supersportive de genul Porsche Taycan – totul a fost prezentat pe copertă. O enormă varietate de modele propulsate de energia din baterii.
Dar, dacă stai să compari oferta cu nevoile tipice unei familii cu patru membri și posibilități financiare rezonabile, ajungi imediat la mașini de genul lui Opel Combo-e sau Peugeot e-Rifter. Sigur, sunt versatile, spațioase, dar au o caracteristică aparte… derivă din utilitare.
Soluții mai bune au apărut pe la sfârșitul anului trecut. După EQA, Mercedes a introdus în segment modelul EQB, iar acest „B“ din denumire arată deja destul de mult – spațiosul și modulabilul GLB este baza pe care a fost construit EQB. De apreciat în special sunt vizibilitatea generală, spațiile de depozitare generoase, bancheta al cărei șezut poate culisa cu până la 14 cm și al treilea rând de scaune, pentru pasageri mai mici, care include sistemul de prindere Isofix. Dar EQB? Ei bine, nimic nu este prea dificil pentru ingineri și nu este mai puțin util. Sunt disponibile inclusiv banchetă variabilă și șapte locuri, chiar dacă nu fac parte din echiparea mașinii de test. Desigur, bateriile ocupă ceva spațiu. Ca urmare, podeaua mașinii este mai înaltă și mai plată, cei de pe locurile din spate stau mai sus, iar volumul maxim al portbagajului a scăzut cu 95 de litri. Totuși, 1710 litri reprezintă o valoare remarcabilă pentru o mașină electrică. Preț de bază: 54.040 de euro (EQB 250).
La fel de nou pe piață este Q4 e-tron, cel mai mic model electric de la Audi, care rulează pe versatila platformă MEB și are rolul de a atrage clienți de modele premium. Și nu e chiar atât de mic. Cu un volum al portbagajului între 520 și 1490 de litri, poate transporta multe bagaje. Doar să nu fie împachetate în cutii mari, fiindcă linia plonjată a plafonului limitează mult înălțimea. Q4 e-tron este unul dintre puținele SUV-uri electrice care pot tracta până la 1,2 tone, în funcție de motorizare. În plus, are avantajul locurilor din spate aerisite, desenate pentru a fi extrem de confortabile și care oferă mult spațiu pentru picioare. Bancheta fracționabilă în raport de 40:20:40% mărește nivelul de utilitate și există chiar și o poliță în spate, plus spațiu pentru cablurile de încărcare sub planșeul portbagajului. Preț de bază: 57.100 euro (40 e-tron).
În acest test, cei doi competitori sunt însă echipați cu cele mai puternice motoare și cele mai mari baterii. Sub caroseria modelului EQB 350 4Matic, un compact motor asincron de 140 kW antrenează puntea din față, în timp ce unul cu magnet permanent, de 75 kW are rolul de a motoriza puntea din spate. Cuplul formidabil al întregului sistem: 520 Nm. Capacitatea bateriei: 66,5 kWh.
Cu masă mai mare concentrată pe puntea din spate și o capacitate puțin mai mare a bateriei (77 kWh), versiunea 50 e-tron Quattro livrează 460 Nm și o putere maximă de 220 kW (80 kW pe față și 150 pe spate). Totuși, aceste numere nu sunt chiar cum par, 25 kW fiind rezervați pentru un overboost de până la 30 de secunde, dacă bateria este încărcată la minimum 88%, iar temperatura e între 23 și 50 de grade Celsius – subtilități de care ținem cont la efectuarea testelor.
Așadar, electricele noastre sunt la linia de start pentru măsurătorile accelerațiilor la temperatura potrivită și cu bateriile pline. Cu cele 2,24 tone ale sale, Q4 ajunge la 100 km/h într-un respectabil timp de 6,4 secunde, fără nicio problemă de tracțiune. Viteza maximă este limitată la 180 km/h. EQB, care e limitat la 160 km/h, nu are niciun fel de pierderi de putere, dar e amuzant pe circuit. Nu vrea să treacă însă de 159,6 km/h, ceea ce explică linia din tabelul cu măsurători în dreptul accelerației 0–160 km/h. Desigur, acest lucru nu i-a afectat punctajul.
EQB trage mai bine
Asta înseamnă accelerație mai puternică și reprize mai bune. Chiar și la 80 km/h, Mercedes EQB este mai rapid cu mai bine de jumătate de secundă decât Q4, iar Audi nu-l poate prinde după aceea. Motivul? Ca de obicei, masa. Cu 10 cm mai scurt decât EQB, Q4 cântărește totuși cu 131 kg în plus. Și asta nu se poate justifica prin materialele mai grele. Datorită costisitoarei tapițerii din piele a pachetului S line (4424 de euro), care include și excelentele scaune sport, e-tron arată bine din start. Pe de altă parte, Audi nu face economie de plastice dure în partea inferioară și nu pare mult mai nobil decât frații săi de platformă de la VW, Škoda și Cupra.
Plusul de masă vine, cel mai probabil, de la bateria cu 10,5 kWh mai mare. O diferență care arată că platforma adaptată a celor de la Mercedes nu este deloc inferioară uneia dedicate. Doar ușoara nervozitate a roților din față și autonomia mai mică reduc din plăcerea condusului.
Dacă iei în considerare consumul ușor mai mare, de 29,3 kWh, Mercedes EQB nu merge mai mult de 252 km (Q4, 281 km). Conduse decent, în modul Eco, ambele pot rula clar peste 300 km. Când vine vorba de încărcare, Q4 este în avantaj, cel puțin la stațiile DC de mare putere. Încarcă cu 35 kW mai mult decât Mercedes, deci teoretic se încarcă mai repede dacă am avea stații DC de peste 50 kW, care la noi sunt însă foarte rare. Ca să fie mai clar, pentru o autonomie de 150 km Q4 trebuie să stea la încărcat 32 de minute, iar EQB, cu 12 minute mai mult. Asta îl costă ceva puncte.
Pe de altă parte, EQB își menține capacitatea maximă de încărcare mult mai mult, așa cum puteți vedea pe grafic. În plus, sistemul de infotainment de la Audi nu arată dacă stația la care vrei să mergi cu ajutorul navigației este sau nu ocupată. În ceea ce privește wallboxul de acasă, cele două mașini sunt la egalitate. Amândouă trag 11 kW (standard), iar bateriile sunt pline după aproximativ 7 ore.
Și confortul bun al suspensiei este apanajul modelului Mercedes. Echipat cu un tren de rulare adaptiv, rulează puțin mai dur în mediul urban, dar nu are alte slăbiciuni. Cariile asfaltului abia se simt, rămâne liniștit pe denivelările mai pronunțate, nu te deranjează cu zgomot la rulare și se dovedește echilibrat pe ondulările lungi ale drumului. Toate acestea sunt completate de tranziția lină de la frânarea regenerativă la cea hidraulică, cu feedback natural în pedală.
Ceea ce nu se întâmplă atât de lin la modelul Audi, iar recuperarea inteligentă nu este atât de eficientă ca la EQB, în ciuda capacității mai mici a bateriei acestuia. Enervant e că Audi renunță la nivelul setat de recuperare în timpul mersului, cu excepția situației în care ești în modul Dynamic. Ultima soluție este configurarea individuală. În orice caz, e bine de știut că padelele de pe volan nu sunt în echiparea standard și vin doar la pachet cu volanul multifuncțional din piele, pentru un total de 1715 euro (prețul include și pachetul de asistență Advanced, dar și camera video pentru marșarier). Altfel, ai la dispoziție doar modul B al transmisiei.
Cel mai mic e-tron nu pune prea mult preț pe confort. Indiferent pe unde și cât de repede rulează, se zguduie și vibrează mai mult decât amortizează. Nu-și iartă ocupanții de mișcările verticale, iar asta, țineți cont, în ciuda amortizoarelor adaptive și a jantelor de 18 inchi.
Pentru probele de circuit, am folosit însă pneuri all-season Hankook Ventus S1 pe jante de 21 de inchi. Costă 2090 de euro, dar nu oferă prea multe avantaje în testele dinamice. Astfel echipat, Q4 e puțin mai rapid la slalom și la schimbarea de bandă în comparație cu Mercedes EQB, dar nimic mai mult. Se observă imediat că Mercedes se simte mai sigur, cu direcția sa sensibilă și precisă, în timp ce Q4 e-tron nu poate fi condus atât de „curat“. Distanțele de frânare în sine sunt bune, deși Mercedes EQB 350 4Matic decelerează puțin mai bine uneori.
Fiecare punct contează
Nu prea sunt diferențe între cele două în ceea ce privește arsenalul sistemelor de asistență, totul fiind disponibil, dar la prețuri mari. Totuși, noaptea, Q4 cu luminile sale Matrix LED (1283 de euro) are un avantaj clar. EQB are doar lumini LED și asistent pentru faza lungă. Păcat, pentru că tehnologia există. Din experiența noastră, EQB luminează mult mai bine cu ledurile adaptive.
De ce intrăm atât de mult în detalii? La nivelul punctelor, EQB și Q4 e-tron sunt surprinzător de aproape. Detaliile contează. La fel, și faptul că sistemul de control vocal din Audi încă nu poate să fie peste ceea ce oferă competentul sistem MBUX. Dureros? Nu. Spre deosebire de alte modele, Audi Q4 e-tron vine cu un modul clasic de control pentru climatizare și cu butoanele importante pentru modurile de condus și sistemele de asistență plasate pe consola centrală. EQB, cu a sa bine cunoscută și totuși ultramodernă planșă de bord, care include un display mai mic și un touchpad pe consola centrală, nu se descurcă mult mai bine.
Ei bine, totul pare foarte strâns între cele două. Ce rămâne de făcut este obișnuita verificare a consistentelor liste de prețuri. La 59.840 euro, EQB este cu aproape 5000 mai accesibil decât modelul de top Q4 e-tron, care costă 64.201 euro, asta în condițiile în care e mai bine echipat. De exemplu, sistemul de navigație, esențial pentru mașinile electrice din perspectiva punctelor de încărcare, ghidare și nu în ultimul rând preîncălzire, intră în preț. Audi cere 2266 de euro pentru sistemul MMI Navigation Plus, care include recunoașterea indicatoarelor rutiere și Virtual Cockpit. Și pompa de căldură (1125 de euro), și hayonul acționat electric (557 de euro) costă extra.
CLASAMENT
Locul 1 – Audi Q4 50 e-tron – 589 puncte
Datorită platformei MEB, Q4 are câteva avantaje. Merită primul loc datorită capacității de încărcare mai mari și autonomiei puțin mai extinse. Confortul suspensiei lasă de dorit și prețul este mai mare.
Locul 2 – Mercedes EQB 350 4Matic – 588 puncte
În ciuda platformei mixte, EQB este o mașină electrică surprinzător de completă. Convinge prin confortul generos, propulsia deosebită și spațiul de depozitare amplu. Autonomie și capacitate de încărcare puțin mai mici.
Text: Michael von Maydell/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Achim Hartmann
FIȘĂ TEHNICĂ
Model | Audi Q4 50 e-tron | Mercedes EQB 350 4Matic |
---|---|---|
Propulsie | ||
Tip motor | motor asincron excitat extern în față/motor sincron excitat permanent în spate | motor asincron excitat extern în față/motor sincron excitat permanent în spate |
Putere față/spate kW | 80/150 | 140/75 |
Cuplu maxim față/spate Nm | 162/310 | nc. |
Putere ansamblu kW (CP) | 220 (299) | 215 (292) |
Cuplu ansamblu Nm | 460 | 520 |
Transmisie | Tracțune integrală, cutie cu raport fix | Tracțune integrală, cutie cu raport fix |
Pneuri în test față | 235/45 R 21 T | 235/45 R 20 T |
spate | 255/40 R 21 T | 235/45 R 20 T |
Hankook Ventus S1 evo3 ev | Pirelli P Zero Elect | |
Mase și dimensiuni | ||
Masă proprie/sarcină utilă/nr. locuri kg | 2243/477/5 | 2112/468/5 |
Masă remorcabilă/cu frâne kg | 750/1200 | –/– |
Sarcină plafon/cârlig remorcare kg | 75/75 | 75/– |
Lungime × lățime | 4588 × 1865 | 4684 × 1834 |
(cu oglinzi) × înălțime mm | (2108) × 1632 | (2020) × 1667 |
Ampatament mm | 2764 | 2829 |
Diametru de bracaj stg./dr. m | 11,5/11,5 | 11,6/11,4 |
Volum portbagaj l/VDA | 520/1490 | 495/1710 |
Dimensiuni portbagaj mic mm | 340 × 975 × 630 | 590 × 860 × 720 |
L × l × h mare mm | 1315 × 975 × 630 | 1530 × 860 × 720 |
Înălțime margine de încărcare mm | 755 | 730 |
Lățime interioară față/spate mm | 1505/1470 | 1460/1445 |
Înălțime interioară față/spate mm | 1050/980 | 1060/965 |
Spațiu de ședere standard mm | 770 | 770 |
Înălțime poziție de condus mm | 610 | 620 |
Consum/autonomie/CO2 | ||
Consum în test kWh/100 km | 28.8 | 29.3 |
ams – eco/cotidian/sportiv | 21,3/28,9/35,8 | 21,8/29,5/36,0 |
Emisii CO2 în test g/km | 115 | 117 |
Încărcare la plin kWh | 81 | 74 |
Timp de încărcare AC h.min. | 1970-01-01 07:25:00 | 1970-01-01 07:05:00 |
Încărcare maximă CCS kW | 135 | 100 |
Timp încărcare DC 150 km min | 32 | 44 |
Consum WLTP kWh/100 km | 17.9 | 18.1 |
Capacitate netă baterie kWh | 77 | 66.5 |
Autonomie probă eco/în test km | 380/281 | 339/252 |
Accelerații/viteză maximă | ||
Accelerații s | ||
0– 80 km/h | 4.6 | 4 |
0–100 km/h | 6.4 | 5.8 |
0–120 km/h | 8.7 | 8 |
0–130 km/h | 10 | 9.3 |
0–140 km/h | 11.6 | 10.8 |
0 – 160 km/h | 15.5 | – |
0–400 m | 14.6 | 14.1 |
Reprize s | 3,2/4,1 | 3,1/4,0 |
60–100 / 80–120 km/h | ||
Viteză maximă km/h | 180 | 160 |
Distanțe de frânare | ||
de la 100 km/h, rece/cald m | 37,0/35,8 | 36,4/36,0 |
Zgomot interior | ||
la 80/100 km/h ultima treaptă | 64/65 | 65/67 |
la 130/160 km/h dB(A) | 69/72 | 69/– |
Teste dinamice | ||
Slalom 18 m TC/ESP on/off | 64,0/64,2 | 61,7/61,8 |
Dublă schimbare de bandă km/h | 127,3/128,2 | 129,0/129,4 |
Preț | ||
Preț de bază euro | 64201 | 59840 |
Preț cu Rabla Plus4) euro | 53751 | 49390 |