Am văzut, la Paris, noul Renault Symbioz, un SUV de clasă compactă, destinat familiilor și plasat între Captur și Austral.
Vă mai așteptați la un SUV în gama Renault? La prima vedere ai spune că nu prea mai are loc, mai ales că Symbioz este încadrat în clasa compactă. Și, aparent, nu înlocuiește nimic, ci își face loc în gama constructorului francez.
Să vedem cum arată, în prezent, oferta de segment C a francezilor, cu dimensiunile aferente: Megane E-Tech Electric (4,2 metri), Scenic (4,47), Austral (4,51) și Arkana (4,56). Renault spune că modelele electrice sunt în propriul lor segment, așadar rămân SUV-urile, iar Symbioz este la baza gamei de SUV-uri compacte, în spațiul dintre Captur și Austral.
Nu prea am înțeles inițial de ce la prezentarea statică de la Paris ne-a întâmpinat un Renault 16 și de ce Renault face legătura și cu primul Espace, dar ne-au explicat că este vorba de inovație și spațiu. Are sens.
Symbioz este un SUV de 4,41 metri, dar destul de scund, la cei 1,57 metri înălțime, proiectat să răspundă nevoilor unei familii în căutarea a mai mult spațiu decât oferă Captur, dar care nu vrea să ajungă în zona de preț a lui Austral. Se vrea și o declarație de stil, iar ce pot să spune, după ce am văzut live mașina este că arată bine, la nivelul proporțiilor, și are câteva detalii foarte interesante. În primul rând farurile (LED) sunt desenate pe orizontală și au o prelungire care face legătura cu o zonă din policarbonat, care combină culoarea caroseriei cu inserții gri. Imediat sub această zonă este cumva reflexia ei imprimată în spoilerul mașinii. Observați noua siglă Renault, nu mai este poziționată în relief pe vreun alt model. Privit din față, Symbioz dă impresia că este mai lat decât cei 1,8 metri din fișa tehnică, pentru că are pe lângă banda îngustă de ventilație de sub sigla, o grilă mare și dusă către extremități, în partea inferioară a spoilerului. Pe laterale am observat imediat linia inferioară ascendentă a portierelor, care se termină, în spatele celei de-al treilea geam, cu un ornament din plastic vopsit în culoarea caroseriei (și care nu va putea fi comandat în altă culoare, ne-au asigurat oficialii Renault). Stopurile sunt relativ înguste, cu semnătura luminoasă a unui C lung, dar nu au linie LED care să le unească de siglă. O mențiune specială pentru cele trei modele diferite de jante, arată foarte bine: 18 inchi pentru Techno și 19 inchi pentru Iconic și Esprit Alpine.
Atmosferă familară
Planșa de bord a noului Symbioz este preluată de la Renault Captur, așa că avem același tablou de bord digital, cu diagonala de 10,3 inchi și grafică foarte atrăgătoare (aproape ca pe noul Renault 5). De la nivelul Techno în sus este oferit sistemul OpenR Link, bazat pe Android Automotive 12, care rulează pe un display central vertical de 10,4 inchi, cu reacții bune, dar nu foarte rapide. Evident, există conectivitate wireless pentru Android Auto și CarPlay, plus magazin de aplicații pentru acest sistem de operare.
Interesant este ceea ce oferă Symbioz în partea din spate, unde există o banchetă care poate culisa, cu totul, nu pe segmente, 16 cm, deși este rabatabilă 60:40. Cu ea în cea mai retrasă poziție, spațiul pentru genunchi este suficient și pentru cei de peste 1,9 metri. În acest caz, volumul portbagajului este de 492 litri, dar cu bancheta în cea mai avansată poziție, volumul acestuia crește la 624 litri. Însă, dacă vrei maximum de portbagaj, doar copiii mai pot sta pe banchetă.
Noul SUV al francezilor este disponibil (opțional) și cu plafonul panoramic Solarbay (produs de Saint-Gobain), pe care l-am văzut inițial pe Scenic E-Tech. Nu-mi dau seama dacă la Symbioz este la fel de mare (așa pare), dar este fantastic: poți trece de la transparență la opacitate totală foarte rapid și pe segmente.
Nu am condus mașina, dar partea de motorizări este destul de simplă. Symbioz este oferit doar cu sistemul hibrid de 145 CP pe care-l folosește în prezent Clio, Captur, Arkana, ba chiar și Jogger și Duster. Adică ai un motor pe benzină de 1,6 litri (94 CP), care face echipă cu un motor electric de 49 CP (propulsor/generator) și cu alt motor electric de 24 CP, cu rol doar de generator, totul gestionat de o cutie de viteze multimodală, cu 4 trepte pentru motorul termic și două pentru cel electric. Renault spune că sunt posibile 14 combinații de funcționare, pentru eficiență maximă. Vom putea spune mai multe după ce conducem mașina, în această vară.